اسید چرب امگا۳
معنی کلمه اسید چرب امگا۳ در دانشنامه عمومی

اسید چرب امگا۳

معنی کلمه اسید چرب امگا۳ در دانشنامه عمومی

اسید چرب امگا ۳ خانواده ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن ها بین سومین و چهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته است. اسیدهای چرب امگا ۳ برای تنظیم سوخت وساز لیپیدها و فعالیت های بدن انسان ضروری هستند. ولی در بدن انسان ساخته نمی شوند.
سه نوع از اسیدهای چرب امگا ۳ که برای بدن انسان ضروری هستند، عبارت اند از آلفا لینولنیک اسید ( ALA ) ، ایکوزاپنتانوییک اسید ( EPA ) و دوکوزاهگزانوئیک اسید ( DHA ) .
آلفا لینولنیک اسید در منابع گیاهی مانند گردو، دانه های چیا، برخی از انواع لوبیا، سبزیجات و در روغن سویا، روغن کانولا، بذر کتان/ بزرک و روغن زیتون یافت می شود. دو اسید چرب دیگر، یعنی ایکوزاپنتانوییک اسید ( EPA ) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید ( DHA ) در جلبک ها و ماهی هایی همچون سالمون، در روغن ماهی و مکمل های ماهی وجود دارد.
ALA و EPA و DHA همگی از خانواده اسیدهای چرب n - ۳ ( کربن سوم سیر نشده ) به شمار می روند که از نظر تغذیه ای بسیار مهم هستند؛ زیرا همگی دارای غیراشباع بودن چندگانه هستند. بدن انسان توانایی تولید اسیدهای چرب n - ۳ ( کربن سوم سیر نشده ) را از مولکول های دیگر ندارد و باید آن را از طریق غذاهای ویژه به دست آورد.
بدن انسان در حد اندکی قادر است، از زنجیره ۱۸ کربنی ALA، زنجیره ۲۰ کربنی EPA و زنجیره ۲۲ کربنی DHA را تشکیل دهد. در میان مواد غذایی گیاهی، روغن و کنجاله کاملینا، مغز گردو، بذر کتان و روغن دانه های چیا دارای بیشترین اندازه امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل حضور در غشای سلولی در فعالیت های فیزیولوژیک بدن نقش حیاتی دارند.
شواهد با کیفیتی وجود ندارد که نشان دهد مکمل های غذایی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به سرطان یا بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. علاوه بر این، پژوهش ها در رابطه با سودمندی مکمل های روغن ماهی بر پیشگیری از حملات قلبی یا سکته مغزی یا هر گونه پیامدهای بیماری های قلبی - عروقی شکست خورده است.
از سال ۱۹۳۰ میلادی، اسیدهای چرب امگا ۳ در رشد طبیعی و سلامتی انسان ضروری شناخته شده اند. آگاهی از منافع امگا ۳ تا سال ۱۹۸۰ میلادی افزایش یافت. در ۸ سپتامبر ۲۰۰۴ میلادی سازمان دارو و تغذیه آمریکا به ادعاهای گوناگون در خصوص فواید امگا ۳، اشاره کرد، اما اعلام داشت که نتایج تحقیقات قطعی نیست. نتایج اکثر تحقیقات نشان می دهد که مصرف امگا ۳ ممکن است خطر بیماری قلبی عروق کرونر را کاهش دهد. البته برخی از آژانس های قانونی نمی پذیرند که شواهد کافی برای هر کدام از منافع پیشنهاد شده DHA و EPA برای سلامتی عروق قلبی وجود دارد و می گویند این ادعاها می بایست با احتیاط بیشتری بررسی شود.

معنی کلمه اسید چرب امگا۳ در ویکی واژه

اسید چربی که اولین پیوند دوگانه‌اش بر روی سومین کربن انتهای متیلی واقع است.

جملاتی از کاربرد کلمه اسید چرب امگا۳

اسید چرب امگا ۶ ۴/۱۰٪ آلفا لینولنیک اسید که نیاز بدن به اسید چرب امگا۳ را تأمین می‌کند.