آسیب‌رسان

معنی کلمه آسیب‌رسان در فرهنگستان زبان و ادب

آسیب رسان
{allelopathic} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] ویژگی گیاهی که با ترشح موادی خاص از ریشۀ خود مانع رشد گیاهان دیگر شود * این معادل با اندکی مسامحه به جای "دگرآسیب رسان" اختیار شده است.

معنی کلمه آسیب‌رسان در ویکی واژه

ویژگی آنچه یا آنکه به کسی یا چیزی صدمه و گزند می‌رساند.
حوزه: [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات]: ویژگی گیاهی که با ترشح موادی خاص از ریشۀ خود مانع رشد گیاهان دیگر شود. این معادل با اندکی مسامحه به جای دگر آسیب‏‌رسان اختیار شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب‌رسان

آنحور در امپراتوری نوین بس محبوبیت یافت و منجی و جنگ جوی نیک لقب یافت. او را با حرارت تمام علیه دشمنان و علیه جانوران آسیب‌رسان فراخواندند که بی‌درنگ آنان را از روی گردونهٔ خویش شکار می‌کرد. محبوبیت او دیرزمانی دوام یافت. هرودوت از جشن‌های بزرگی سخن گفته است که در پامپریس برای این ایزد برپا می‌داشتند و طی آن، به افتخار این ایزد، کاهنان و دیناوران ضربات بی‌شمار چماق را بر پیکر یک دیگر وارد می‌آورند. انحور با مهیت، که ظاهراً بسیار همانند تفنوت، خواهر-همسر شو بود، ازدواج کرد. او را در تیس می‌پرستیدند و به گونهٔ ایزدبانویی با سر شیر تصویر کرده‌اند.
با توجه به متاآنالیزی در بنیاد همیاری کوکران، دو آزمایش بزرگ هیچ اثرات سودمندی را از خودآزمایی پستان نشان نداد «اما نشان آسیب‌رسانی بیشتر از نظر تعداد افزایش شناسایی ضایعات خوش‌خیم و افزایش تعداد نمونه انجام شده را نشان می‌دهد.» آنها نتیجه گرفتند، «در حال حاضر، خودآزمایی پستان به طور شخصی یا خودآزمایی فیزیکی نمی‌تواند پیشنهاد شود.»
فرش دستبافت که از مهم‌ترین فرش‌ها می‌باشد وانسان به طریق‌های مختلف باعث آسیب‌رسانی به این دستبافته‌ها می‌شود. مثلاً نباید باکفش پر از گل ولای بروی قالی قدم زدزیراورودگل ولای به درون پرز آن‌ها باعث پوسیدگی زود هنگام آن می‌شودوهمچنین مفروش نمودن اتاق‌ها باابعاد فرش مناسب به اندازه اتاق‌ها باعث طول عمربیشتر فرش می‌شود. اگر اتاق‌های کوچک رابافرش‌های بزرگ مفروش کنیم. بخاطر فشاراجسام سنگین وفشاردیوارباعث شکستگی کناره‌های فرش وبرگشتن لبه‌های اضافی آن می‌شود. به هر حال استفادهٔ درست ازفرش درسلامت آن تأثیر دارد.
این پدیده‌ها علیرغم تنوع بی‌نهایت عوامل آسیب رسان، ویژگی‌های نسبتاً ثابتی دارند، زیرا آنها فقط توسط عامل آسیب رسان تعیین نمی‌شوند، بلکه مهمتر از همه با انتشار مواد درون زا: واسطه‌های شیمیایی التهاب، تعیین می‌شوند. پدیده‌های اولیه که پاسخ التهابی را تشکیل می‌دهند شامل اتساع عروق و افزایش نفوذپذیری است که منجر به عبور مایعات از بستر عروقی به بافت آسیب دیده و نفوذ لکوسیت‌ها در ناحیه ضایعه می‌شود؛ بنابراین التهاب باعث از بین بردن، رقیق کردن و محدود کردن عامل آسیب‌رسان می‌شود، اما در عین حال یک سری مکانیسم‌ها را به حرکت درمی‌آورد که به ترمیم یا جایگزینی بافت آسیب‌دیده کمک می‌کنند.
زیان‌های اقتصادی در سطح جهانی نشان‌دهنده افزایش سریع هزینه‌ها به دلیل بروز رویدادهای اقلیمی شدید از دهه 1970 است. عوامل اجتماعی و اقتصادی در بروز روندهای آسیب‌رسان مانند افزایش جمعیت و ثروت نقش داشته‌اند. بخشی از این رشد نیز به عوامل اقلیمی منطقه‌ای وابسته است مانند تغییر در میزان بارش‌ها و وقوع سیل. کمی‌سازی تاثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی و تغییرات اقلیمی بر روند‌های مشاهده شده بسیار دشوار است.
ترکیبات زیادی از دگرآسیب‌رسان‌ها (آللوکمیکال‌ها) از ریشه‌ها ترشح می‌شوند، این ترکیبات ممکن است از ریشه به صورت فعال ترشح شوند، ممکن است نشت پیدا کنند یا ممکن است پس از جدا شدن و قطعه قطعه شدن ریشه و برگ از سلول‌ها آزاد شوند.
فرش پازیریک که درسیبری یافته شده مربوط به ۲۵۰۰سال پیش بوده که یه قالی پرزی معروف می‌باشد. که علت اصلی ازبین نرفتن این فرش یخ زدگی آن می‌باشد. اگر این فرش درمعرض پوسیدگی یاحشرات قرار می‌گرفت مطمئناً دوام نمی‌آورد. در کل می‌توان گفت محافظت از قالی دربرابر عوامل آسیب‌رسان به دیدگاه صاحب قالی بستگی دارد.
در سال ۱۹۶۴، پایان‌نامه دکتری خود را در حوزه "مسئولیت حقوق مدنی برای آسیب‌رسانی از طریق عمل از منبع خطر بالا" دفاع کرد.
علائمی حاکی از این اختلال وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به اجتناب از غذا خوردن و پرخوری شدید اشاره کرد. افراد مبتلا به این اختلال از روش های خاصی برای دفع کردن غذا استفاده می کنند که همین عوامل نیز می‌تواند آسیب‌رسان باشد و علاوه بر اینکه زندگی فرد را مختل می‌کند، در نهایت می‌تواند به مرگ فرد منجر شود.
هلیوم طبیعی در شرایط استاندارد، آسیب‌رسان نیست. مقادیر بسیار اندکی از این ماده در خون انسان پیدا می‌شود. تنفس هلیوم به‌جای اکسیژن، می‌تواند منجر به خفگی شود.