ابدیت
معنی کلمه ابدیت در لغت نامه دهخدا

ابدیت

معنی کلمه ابدیت در لغت نامه دهخدا

ابدیت. [ اَ ب َ دی ی َ ] ( ع مص جعلی ، اِمص ) جاودانی. پایندگی. لایزالی. دیرندگی. بی کرانگی در زمان.

معنی کلمه ابدیت در فرهنگ معین

(اَ بَ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) جاودانی ، پایندگی . ج . ابدیات .

معنی کلمه ابدیت در فرهنگ عمید

۱. دوام، جاودانی، پایندگی.
۲. (اسم ) آخرت.
۳. (اسم ) ابد.

معنی کلمه ابدیت در فرهنگ فارسی

همیشگی، دوام، جاودانی، پایندگی، وبه معنی آخرت
( مصدر ) ۱ - جاودانی پایندگی دیرندگی بی کرانگی در زمان جمع : ابدیات . ۲ - ( تصوف ) نعتی از نعوت الهی اشاره بترک انقطاع و محو اوقات است در سر مد مقابل ازلیت .

معنی کلمه ابدیت در دانشنامه عمومی

ابدیت (ترانه ویکس). ابدیت تک آهنگی است که توسط گروه ویکس در تاریخ ۲۷ می ۲۰۱۴ توسط کمپانی جلی فیش منتشر شد. این آهنگ توسط کیم آنا نوشته شده که نشان دهندهٔ فانتزی زمان می باشد که نشان دهندهٔ عشقی جادویی است که تا ابد جاودان می ماند.
موزیک ویدیوی این آهنگ توسط زندی بروز کارگردانی شده که بسیاری از کارهای قبلی ویکس را هم در کارنامهٔ خود دارد.
در ۱۸ می ویکس اعلام کرد که به زودی تک آهنگی را منتشر خواهد کرد. آن ها ساعت شماری را هم به این منظور در سایت رسمی خود قرار دادند.
جلی فیش دربارهٔ مفهوم این آلبوم توضیح داد:" چهارمین سینگل ویکس کانسپتی با عنوان "فانتزی زمان" دارد و نشان دهندهٔ عشقی جادوییست که در حال اتفاق می افتد و تا ابد باقی می ماند.
«ابدیت» توسط کیم آنا با همکاری راوی نوشته شده است. آهنگسازی این آهنگ توسط شین هیوک، دین فلوئنزا، 2xxx!، دی کِی و شیئون کینگ! صورت گرفته است.
※ آهنگ پررنگ شده، آهنگ اصلی آلبوم می باشد.
ابدیت (فیلم ۲۰۱۳). «ابدیت» ( انگلیسی: Eternity ( 2013 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
ابدیت (فیلم ۲۰۱۶). ابدیت ( به انگلیسی: Eternity ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۶ و به کارگردانی تران آن هونگ است. در این فیلم بازیگرانی همچون اودره توتو، برنیس بژو، ملانی لوران، ژرمی رنیر، پیر دولادونشا، تران نیو ین خه، ایرن ژاکوب و فیلیپان لروآ - بولیو ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه ابدیت در فرهنگ معین

معنی کلمه ابدیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابدیّت به معنای جاودانگی خداوند،از صفات خداوند است و از مادّه «ابد» برگرفته شده است.
«ابد» دارای مفهومی تجزیه ناپذیر است؛ بر خلاف زمان، که اجزائی دارد و تجزیه می پذیرد و بدین روی می توان گفت: «زمان کذا»؛ ولی نمی توان گفت: «ابد کذا». نظر به تجزیه ناپذیری معنای ابد، سزاوار آن بود که این کلمه را جمع نباشد؛ ولی عرب زبانان کلمه «آباد» را به عنوان جمع آن به کار برده اند. از این روی، برخی لغت شناسان، «آباد» را عربی ندانسته، آن را دخیل می دانند و بر این باورند که در عربی اصیل، کلمه «ابد» جمعی ندارد.
مفردات ص۸.
هر کس به خداوند واحد ایمان دارد، او را موجودی ازلی و ابدی می داند. این دو صفت از یکدیگر جدایی نمی پذیرند؛ زیرا موجود ازلی به زمان محدود نمی گردد، وگرنه ازلی نخواهد بود. چون موجودی بی منتها باشد، ابدی نیز خواهد بود. خداوند، واجب الوجود است و روشن است که واجب الوجود، هرگز از هستی جدا نمی شود و عین هستی است.
خداوند موجودی سرمدی
هستی از برون بدو نرسیده است تا از او جدایی پذیرد. بدین روی، چنین موجودی همیشه بوده (ازلیت) و همیشه خواهد بود (ابدیّت). این دو صفت را با یکدیگر «سرمدیت» گویند. موجود سرمدی آن است که آغاز و انجام ندارد.
پیام قرآن ج۴، ص۱۹۴.
...

معنی کلمه ابدیت در ویکی واژه

eternità
ابدیات.

جملاتی از کاربرد کلمه ابدیت

من از آن پنجرهٔ روحانی در فضای ابدیت نگران
بالاتر از این ها همه پاداش و سزائی بود که نسبت بعالیجناب میرزا مسیح وارد آمد با مرتبه اجتهاد در دین اسلام و اقتفا و اقتدائی که زمره خواص و عوام باو داشتند. بواسطه اجتماعی که مردم شهر هنگام حدوث غائله ایلچی در دائره او کرده بودند؛ گذشت و اغماض را نظر باتحاد دولتین شایسته ندیدیم و شفاعت هیچ شفیع و توسط هیچ واسطه در حق او مقبول نیفتاد. پس چون اعلام این گزارش به آن برادر نیکو سیر لازم بود، بتحریر این نامة دوستی علامه پرداخته، اعلام تفاصیل اوضاع را بفرزند موید موفق نایب السلطنة عباس میرزا محول داشتیم. امید از درگاه پروردگار داریم که دم بدم مراتب و داد این دو دولت ابدیت بنیاد در ترقی و ازدیاد باشد و روابط دوستی و یگانگی حضرتین پیوسته بآمد شد رسل و وسایل متاکد و متضاعف گردد. والعاقبه بالعافیه تحریرا فی شهر ربیع الاول سنه ۱۲۴۵
چنگ ابدیت را بر ساز مسیحا زن گو در نوسان آید ناقوس کلیسایی
اول است بازلیت. آخرست بابدیت. ظاهر باحدیت باطن بصمدیت.
دیوید باتیستا نقش این شخصیت را در فیلم‌های نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴) و دنبالهٔ آن در سال ۲۰۱۷ ایفا کرده‌است و در فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت، یکبار دیگر این نقش را ایفا کرده‌است.
او برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ جلوی دوربین سینما رفت و در فیلم‌های سوت در اتون فالز ساخته روبرت زیودماک و اوباش (نام دیگر: چهره بیادماندنی) ساخته رابرت پریش نقش کوتاهی ایفا نمود. بی شک اولین دستاورد مهم بورگناین در دنیای سینما حضور در فیلم از اینجا تا ابدیت (۱۹۵۳) ساخته تحسین‌برانگیز فرد زینمان است. او در این فیلم به نقش گروهبانی به نام فاتسو که موجبات مرگ ماجیو (با بازی فرانک سیناترا) را فراهم می‌آورد و خود نیز سرانجام توسط رابرت ای لی پرویت (با بازی مونتگومری کلیفت) از پای در می‌آید ایفای نقش می‌کند
تلطفت فی امری فابدیت شاهدی الی‌غایتی واللطف یدرک باللطف
محمود رحمانی مستندساز شناخته شده ایرانی فیلمی با نام ابدیت (برگرفته از تابلوی ابدیت اثر احمداسفندیاری) از زندگی و آثار این نقاش نوگرا را آغاز کرده بود که با مرگ اسفندیاری همچنان نیمه تمام مانده‌است.
در سال ۱۳۷۳، در بیست و چهار سالگی، با سرمایه شخصی داستان بلندی به نام اندوه ماه منتشر کرد که به علت توزیع نامناسب، با استقبال چندانی مواجه نشد. همچنین چند داستان کوتاه و مجموعه مقالاتی مثل مقاله «لیلیت، شهبانوی شب» که بیشتر زمینه فولکلورشناسی داشت به طبع رساند، اما انتشار رمان جدید او به نام «شاهدخت سرزمین ابدیت» بود که با فروش مناسبی مواجه شد.
این شخصیت همچنین در ثور: رگناروک (۲۰۱۷) نقش کوتاهی داشت و در انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) و دنباله‌اش انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) در میان نقش‌های اصلی قرار می‌گیرد. او همچنین در چه می‌شود اگر… ؟ به عنوان مهمان حضور دارد. استرنج در نقش مکمل مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱) و نقش اصلی دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی (۲۰۲۲) باز گشت. نقش او را در همه حضورهایش بندیکت کامبربچ ایفا می‌کند که برای نقش‌آفرینی‌اش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نامزد چندین جایزه شد.
در مطالعات متافیزیکی، ابدیت الزاماً در بیرون و مستقل از فضا و زمان(فلسفه فضا و زمان) وجود دارد.
ماهتابست و سکوت و ابدیت یا نیز سر سپاریم به مرغ حق و هویی بزنیم
ابدیت تک‌آهنگی است که توسط گروه ویکس در تاریخ ۲۷ می ۲۰۱۴ توسط کمپانی جلی‌فیش منتشر شد. این آهنگ توسط کیم آنا نوشته شده که نشان دهندهٔ فانتزی زمان می‌باشد که نشان دهندهٔ عشقی جادویی است که تا ابد جاودان می‌ماند.
فقال (ص) «هو ما لو رآک النّاس علیه لمقتوک» و عن جویبر عن الضحاک قال سألت ابن عباس عن قول اللَّه عزّ و جل: وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً فقال سألت رسول اللَّه (ص) قلت یا رسول اللَّه ما هذه النعمة الظاهرة و الباطنة؟ قال: «امّا الظاهرة فالاسلام و ما حسّن من خلقک و ما افضل علیک من الرزق. و امّا الباطنة فما ستر من سوء عملک یا بن عباس». یقول اللَّه عزّ و جلّ «انّی جعلت للمؤمن ثلاثا صلاة المؤمنین علیه بعد انقطاع عمله اکفّر به عنه خطایاه. و جعلت له ثلث ماله لیکفّر به عنه خطایاه و سترت علیه سوء عمله الّذی لو قد ابدیته للناس لنبذه اهله و ما سواهم» و قال الحارث بن اسد المحاسبی: الظاهرة نعیم الدنیا و الباطنة نعیم العقبی.
در نوزده سالگی بعد از چند جلسه کوتاه با کیبوردنوازی به نام بری مایلز، چیک کوریا از ال برای استفاده در اثر بازگشت به ابدیت در سال ۱۹۷۴، استفاده کرد.
اسکارلت ویچ رتبه ۷۹ام را در فهرست «۲۰۰ شخصیت برتر کتاب‌های مصور تاریخ» ویزارد و رتبه ۱۴ام فهرست «۱۰۰ زن جذاب در کمیک» راهنمای خریداران کامیک را بدست آورده‌است. الیزابت اولسن نقش این شخصیت را در چندین عنوان دنیای سینمایی مارول شامل فیلم‌های انتقام‌جویان: عصر اولتران (۲۰۱۵)، کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (۲۰۱۶)، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) و انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) و همچنین مینی‌سریال اینترنتی شبکهٔ دیزنی+ تحت عنوان وانداویژن (۲۰۲۱) بازی کرده‌است. به گفته اولسن این سریال چگونگی تبدیل واندا به اسکارلت ویچ را نشان می‌دهد. در این سریال ما با مشکلات روحی واندا روبه‌رو می‌شویم.
والاک در کانون یکی از بدنام‌ترین قضایای بازیگری دههٔ ۱۹۵۰ که مربوط به مشهورشدن یکی از شخصیت‌های بزرگ و افسانه‌ای قرن بیستم آمریکا، یعنی فرانک سیناترا بود، قرار گرفت. در سال ۱۹۵۳ او خود را برای ایفای نقش ماجیو در فیلم از این‌جا تا ابدیت آماده می‌کرد که قبل از شروع فیلمبرداری، فرانک سیناترا جایگزین وی شد و سیناترا توانست برای ایفای این نقش جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند. بعدها چگونگی بدست آوردن این نقش توسط سیناترا الهام بخش شخصیت جانی فانتین در فیلم کلاسیک پدرخوانده (۱۹۷۲) شد.
ما خروشان و دمان در دل آن خاموشی چون به ملک ابدیت وزش وهم بشر