آرزومند

آرزومند

معنی کلمه آرزومند در لغت نامه دهخدا

( آرزومند ) آرزومند. [ رِ م َ ] ( ص مرکب ) مشتاق. شایق :
فریدون نهاده دو دیده براه
سپاه و کلاه آرزومند شاه.فردوسی.دوان آمد ازبهر آزارتان
همان آرزومند دیدارتان.فردوسی.چو آگاه شد خسرو از کارشان
نبود آرزومند دیدارشان.فردوسی.همی راند حیران و پیچان براه
بخواب و [ بخشک و؟ ] به آب آرزومند شاه.فردوسی.مثالها رفت بخراسان ، بتعجیل ساخته شدن مردمانی که آرزومند خانه خدای عزّ و جل بودند. ( تاریخ بیهقی ).
آرزومند رخ شاه چو ماهم حافظ
همتی تا بسلامت ز درم بازآید.حافظ. || حریص. آزوَر :
بپرسید دیگر که خرسند کیست
به بیشی ز چیز آرزومند کیست ؟فردوسی. || کامجوی. مرادطلب. حاجتمند. حاجتومند:
شنیده ام که بهشت آن کسی تواند یافت
که آرزو برساند به آرزومندی.شهید بلخی. || راجی. مرتجی. آرزوخواه. متمنی. مشتهی. || در حسرت. تمارزو. محتاج :
آرزومند آن شده تو بگور
که رسدنانْت پاره برزم. رودکی.رفیقان او با زر و ناز و نعمت
پس او آرزومند یک تا زغاره .ابوشکور.چنین است کیهان ناپایدار
در او تخم بد تا توانی مکار
یکی روز مرد آرزومند نان
دگر روز بر کشوری مرزبان.فردوسی.تو شادان زی و خوش خور و به آرزو رس
بداندیش توآرزومند نانی.فرخی.- آرزومند بودن ، آرزومند شدن ؛ اشتیاق. ( زوزنی ). حنین.
- آرزومند کردن ؛ تشویق.( دهّار ).

معنی کلمه آرزومند در فرهنگ معین

( آرزومند ) ( ~. مَ )(ص مر. )۱ - مشتاق . ۲ - آزمند. ۳ - کامجوی . ۴ - دارندة حسرت .

معنی کلمه آرزومند در فرهنگ عمید

( آرزومند ) ۱. وِیژگی کسی که آرزوی چیزی دارد، مشتاق.
۲. [قدیمی، مجاز] نیازمند.
۳. [قدیمی، مجاز] عاشق.

معنی کلمه آرزومند در فرهنگ فارسی

( آرزومند ) ( صفت ) ۱ - دارند. آرزو راجی . ۲ - مشتاق شایق . ۳ - حریص آزور . ۴ - کامجوی مراد طلب . ۵ - در حسرت دارند. حسرت .
مشتاق شایق
صاحب آرزو، آنکه آرزوی چیزی دارد، مشتاق، آرزوناک، آرزومندی: آرزومندبودن، میل ورغبت وشوق واشتیاق

معنی کلمه آرزومند در دانشنامه عمومی

آرزومند. آرزومند، روستایی است از توابع استان مرکزی، شهرستان فراهان و جزئی از خنجین می باشد.
این روستا در مختصات جغرافیایی ۳۴ درجه، ۴۵ دقیقه و ۴۳ ثانیه عرض شمالی و ۴۹ درجه، ۳۹ دقیقه و ۵۱ ثانیه طول شرقی از گرینویچ قرار دارد این روستا در شمال غربی روستای فشک و در فاصله – کیلومتری از آن قرار دارد. [ نیازمند منبع] .
براساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ دارای ۱۱۷ خانوار و ۴۳۴ نفر جمعیت می باشد که از این میان ۲۰۰ نفر مرد و ۲۳۴ نفر زن می باشد. روستای آرزومند که ساکنان ان به زبان ترکی تکلم می کنند و دینشان اسلام و مذهبشان شیعه اثنی عشری ( ۱۲امامی ) است. برخی از اقوام بختیاری هم از روستای همجوار «گوگ سگود» به این روستا کوچ کرده اند؛ و بر فراز تپه ای بنا شده است از قدیم مکتب خانه در این روستا دایر بوده و اهالی این روستا پایبند به مسائل دینی بوده و همواره از روستاهای دیگر در امور دینی مقید تر بوده اند که در سال های بعد از انقلاب و گسترش مدارس کم کم مکتب خانه به تاریخ پیوست و ملاهای مکتب خانه روستاهای هم جوار مثل گوگ سگود را هم تأمین می کرد. از ملاها که در زبان محلی به آن ها میرزا گفته می شد می توان به دوبرادر خدوم قرآنی و دینی کربلایی علی و کربلایی تقی اشاره کرد . روح ملکوتی این خادمان قرآنی شاد و یادشان جاودان باد. همچنین از دیگر میرزاهای روستای گوگسگرد شادروان«  میرزا خداقلی خان بختیاری» بوده است که روح آن معلم قرآن هم شاد باد. همچنین یادآور می شود:نوه مرحوم میرزاخداقلی خان بختیاری مهندس ابوالفضل بختیاری کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و از هنرمندان تفرش است ایشان و استاد سیف الله بختیاری هنرمندان خوشنویش شهرستان تفرش از جمله دانش آموختگان مکتب خانه می باشندکه به مدد توفیقات الهی و نورقرآن به جایگاه علمی و هنری شایسته ای رهنمون شده اند.

معنی کلمه آرزومند در ویکی واژه

دارای میل و اشتیاق شدید به امری یا به دست آوردن چیزی؛ مشتاق.
آزمند. کامجوی. دارنده حسرت.

جملاتی از کاربرد کلمه آرزومند

کارپانتیه در مقدمه‌ای که نوشت، واقعیت جادویی را چنین معرفی می‌کند: «من بر خاکی پای می‌نهادم که در آن هزاران انسان آرزومند آزادی نیروهای خودگرگ‌انگاری ماکاندال را باور داشتند، تا جایی که همه بر این باور بودند که در روز اعدامش معجزه خواهد کرد… هر جا قدم می‌گذاشتم واقعیت جادویی می‌یافتم…» کارپانتیه در پایان مقدمه سؤالی برای خوانندگان آینده‌اش مطرح می‌کند: «اما چیست تاریخ سراسر آمریکا بدون حدیث واقعیت جادویی؟» این‌گونه مفهوم مد نظرش را صرفاً به آمریکای لاتین و نه یک ملیت مشخص محدود کرد. در قلمرو این عالم واقعیت جادویی چشم‌اندازی می‌گیرد که بیشتر از جنس تاریخ است و نه لزوماً ادبیات داستان.
بیش از این مصدع نمی‌شوم ، سلامت و توفیق آن وجود محترم را صمیمانه آرزومندم . با تشکر صمیمی و اخلاص قلبی فریدن آدمیت »
از معروف‌ترین شعرهایی که او در این سنین سروده‌است می‌توان به شعرهای گوهر و سنگ، ای مرغک، اشک یتیم، کودک آرزومند، صاعقه ما ستم اغنیاست، سعی و عمل و اندوه فقر اشاره کرد.

بویه یک کلمهٔ فارسی است که در لغت‌نامه‌ها معنای آن را امید یا آرزومندی دانسته‌اند. کلمهٔ بویه در اشعار شاعرانی چون فردوسی، انوری، فخرالدین اسعد گرگانی و دقیقی طوسی در همین معنا به کار رفته‌است. در فارسی برای نسبت دادن این کلمه به کسی، آن را به صورت بویی به کار می‌بردند. 

چنین تا کی من از تو بی خود و تو بی خبر باشی تو محجوب از من و من آرزومند لقا باشم
ارزش‌های خودابرازی بخشی از هسته ارزش‌ها در فرایند مدرن‌سازی هستند. خودابرازی مجموعه‌ای از ارزش‌هایی است که رواداری اجتماعی، رضایتمندی از زندگی، ابراز عمومی، و آرزومندی به آزادی را شامل می‌شود. رونالد انگلهارت، استاد دانشگاه میشیگان و پرورش‌دهنده نظریه پسا-ماتریالیسم به تفصیل بر روی این مفهوم کار کرده‌است.
گرچه از تو به بوی خرسندیم هم به دیدارت آرزومندیم
که این جهان مطرا که هست در پی ما هزار سینه ز مهرش پر آرزومندیست
دگر پر شد از شام پیمانه‌ام کشید آرزومندی خانه‌ام
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم نمودن اقدامات غیرانسانی و وحشیانه این گروه آشوبگر، از صبر هوشمندانه و اقدامات مدبرانه توأم با صلابت و اقتدار پلیس تجلیل نموده و خواستار تسریع قاطعیت دستگاه قضا با آشوبگران و قانون شکنان و منافیان نظم و امنیت می‌باشیم. ضمن ادای احترام به شهدای عزیز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و بسیج مستضعفان، علو درجات را برای آنان و صبر جزیل برای خانواده داغداران این عزیزان از خداوند منان آرزومندیم.
ور دهد شرح آرزومندی از یکی شمه پرشود طومار
از پروردگار یکتا و بی همتا برای همه ایرانیان بخصوص بانوان این مرز و بوم و خانواده امینی بزرگ، شکیبایی پذیرش این درد بزرگ را آرزومندم و بدیهی است که برخورد قضایی و اشد مجازات برای مقصران این حادثه نابخشودنی، حداقل خواسته ایرانیان است.»
از میان این آثار نُه اثر نخستین اختصاص به دوره‌ای دارند که به کمدی قدیم معروف است و مهم‌ترین ویژگی آن جنبهٔ تند سیاسی و انتقادهای شدید از سیاستمداران است. اما آثار واپسین که به دورهٔ کمدیِ میانه تعلق دارند از لحن انتقادی نرم تری برخوردارند و جنبه‌های سیاسی در آن‌ها کمرنگ تر است. نمایشنامه ابرها، پرندگان و قورباغه‌ها نسبت به باقی آثار از شهرت بیشتری برخوردار است. ابرها هجویه‌ای علیه سقراط است. پرندگان بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین اثر سیاسی اوست. آریستوفان در این اثر با استفاده از وجود اندیشهٔ پرواز در اساطیر یونانی، کهن‌ترین آرزومندی انسان را برای پرواز به نمایش می‌گذارد؛ و کتاب قورباغه‌ها را می‌توان نخستین نقد ادبی جهان قلمداد کرد که بر ضد اوریپید نوشته شده است.
ای آن که همه گشایش بندِ منی یاری دهِ جانِ آرزومندِ منی
نهال آرزو در سینه منشان گر خردمندی که داغ حسرت آرد بار باغ آرزومندی
علامت پنجم آن که بر خلوت و مناجات حریص باشد و آرزومند باشد که شب درآید تا زحمت عوایق برخیزد و وی به خلوت با دوستان مناجات کند، چون خواب و حدیث از خلوت به شب و روز دوست دارد، دوستی وی ضعیف بود. وحی آمد به داوود (ع)که یا داوود! با هیچ کس از خلق خدای انس مگیر که از من منقطع شوی، به تخصیص با دو کس: یکی آن که تعجیل کند در طلب ثواب و چون دیر به وی رسد کاهل شود. و دیگر آن که مرا فراموش کند و به حال خویش قناعت نماید و نشان آن بود که وی را با خود گذارم و در دنیاش حیران می درم. پس چون دوستی تمام بود به هیچ چیز دیگر انس نماند.
خورناتسی او را شخصی محترم و آرزومند انجام چنین کاری (یعنی ایجاد و خلق حروف) نامیده و شرح زیر را ارائه کرده‌است:
تو چه دانی چه آرزومندم به حیات تو ای خجسته خصال
شکفتگی به گل رویت آرزومند است نهال حسن ترا با بهار پیوند است