آردی

معنی کلمه آردی در لغت نامه دهخدا

( آردی ) آردی. ( ص نسبی ) از آرد. منسوب به آرد. آلوده به آرد. آردین : حلوای آردی. || ( اِ ) قسمی از شفتالو. ( غیاث اللغات ). هلوآرده ، و آن شفتالوئی باشد خرد و کم آب.
اردی. [ اَ/ اُ ] ( اِ ) مخفف اردی بهشت باشد. ( جهانگیری ). و آن نام ماه دویم است از سال شمسی. ( برهان ) :
دی و بهمن و اردی و فرودین
همیشه پر از لاله بینی زمین.فردوسی ( از جهانگیری ).|| روز سیم ماه فارسی. || ( اِخ ) فرشته مدبر کوهها. این کلمه در اوستا اَرتَه است. رجوع به ارتا و اردا و اردی بهشت شود.
اردی. [ ] ( اِخ ) قریه ای است جنوب ابرقوه بمسافت سه فرسنگ. ( فارسنامه ).

معنی کلمه آردی در فرهنگ عمید

( آردی ) آغشته به آرد.
= اردیبهشت: دی و اردی و بهمن و فروَدین / همیشه پُر از لاله باشد زمین (فردوسی: مجمع الفرس: اردی ).

معنی کلمه آردی در فرهنگ فارسی

( آردی ) ( صفت ) ۱ - منسوب به آرد آلوده به آرد : حلوای آردی . ۲ - قسمی شفتالوی خرد و کم آب هلو آرده .
منسوب به آرد آلوده به آرد
مخفف اردی بهشت، ماه دوم ازسال خورشیدی، ماه دوم بهار
قریه ایست جنوبی ابرقوه

معنی کلمه آردی در فرهنگ اسم ها

اسم: اردی (دختر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: ordi) (فارسی: اردي) (انگلیسی: ordi)
معنی: مخفف اردیبهشت، نام ماه دوم سال شمسی، ( اَعلام ) ) فرشته ی مدَبِر کوه ها، ) ( در قدیم ) در فرهنگ ایران قدیم فرشته ای که نماینده ی پاکی است و نگهبانی آتش با اوست

معنی کلمه آردی در فرهنگستان زبان و ادب

آردی
{mealy} [علوم و فنّاوری غذا] ویژگی مادۀ غذایی ای که در دهان نرم و آردمانند است

معنی کلمه آردی در دانشنامه آزاد فارسی

اِرْدِی
رجوع شود به:ترانسیلوانی

معنی کلمه آردی در ویکی واژه

آغشته یا آلوده به آرد.

جملاتی از کاربرد کلمه آردی

آردیکو مانیینی آخرین بازی ملی خود را در سال ۱۹۵۷ میلادی انجام داد.
سلطنت آردیس کوتاه مدت بود، احتمالاً به دلیل دوره بحران شدیدی که لیدیه به دلیل تهاجمات کیمری‌ها با آن روبرو بود. در سال ۶۳۷ پیش از میلاد، یعنی در هفتمین سال سلطنت آردیس، قبیله ترِرِس که از تنگه بسفر مهاجرت کرده و به آناتولی هجوم آورده بودند، به فرمان پادشاه خود و در اتحاد با کیمری‌ها و لیکیه‌ای‌ها به لیدیه حمله کردند. آنها بار دیگر لیدی‌ها را شکست دادند و برای بار دوم پایتخت لیدیه را به جز ارگ آن غارت کردند. احتمال می‌رود که آردیس در جریان این حمله کشته شده باشد.
فلک گشت از بار گردش سبک شد ایلک ز بی آردی ها تنگ
گر او سر ز کیوان فرود آردی روانش بر من درود آردی
هر کرا برگ این حدیث و عشق این راه بود چنان بود کی شیخ بوالحسن خرقانی قدس اللّه روحه العزیز گفت که در ابتدا دو چیز وایست کرد یکی سفر و یکی استاد. در این اندیشه می‌گردیدم و بر من سخت بود، خدای تعالی چنان کرد که هرچ من بمسئلۀ درماندمی عالمی از مذهب شافعی بیامد تا با من آن مسئله بگفت و هشتادو سه سال با حقّ زندگانی کردم کی یک سجده بمخالفت شرع نکردم و یک نَفَس بموافقت نفس نزدم و در سفر چنان کردند که هرچ از عرش تاثری بود ما را بیک قدم کردند. چون عشق صادق بود و ارادت خالص ثمرۀ زندگانی چنین بود و در میان این طایفه اصلی بزرگست کی همه یکی باشند و یکی همه. میان جملۀ صوفیان عالم هیچ مضادت نیست و خود دوی نباشد، اگر کسی از پیری خرقه پوشد آنرا خرقۀ اصل دانند و دیگران را خرقۀ تبرّک نام کنند، و چون از راه معنی در نگری چون همه یکی‌اند همه دستها یکی باشد و همه نظرها یکی، و خرقها همین حکم دارد و هرک مقبول یکی شد مقبول جمله بود و آنک مردود یکی بود، والعیاذباللّه همچنین. و آنک دو خرقه می‌پوشد گویی چنانستی که بر اهلیت خویش از خرقۀ مشایخ و تبرّک دست ایشان دو گواه عدل می‌آردی.
نه نهالی نشاندی به زمین نه بنایی برآردی به جهان
آکورا پس از تأسیس ابتدا در بازار آمریکا دو خودروی لجند و انتگرا که به ترتیب مدل‌های بهسازی شده هوندا آکورد و هوندا سیویک بودند را عرضه کرد که در همان سال اول به تعداد ۱۰۹ هزار دستگاه فروخته شدند و در سال بعد هم به انتخاب مجله موتور ترند مدل کوپه لجند برنده جایزه بهترین خودروی وارداتی آمریکا شد. اما آنچه در دهه ۹۰ آوازه آکورا را جهانی کرد کوپهٔ ان‌اس‌ایکس بود. در سال ۲۰۰۰ آکورا اولین خودرویی که به هیچ‌کدام از مدل‌های هوندا وابسته نبود را عرضه کرد. این خودرو هم خودرویی نبود جز آکیورا ام‌دی‌ایکس. بعدها مدل‌های فراوانی خودروی مستقل از هوندا توسط آکورا طراحی شد اما پرفروش‌ترین خودروها شاسی‌بلندهای ام‌دی‌ایکس و آردی‌ایکس و زددی‌ایکس بودند.
آردی‌اس-۱ (روسی: РДС-۱) همچنین اولین صاعقه، سلاح به کار رفته در اولین آزمایش جنگ‌افزار هسته‌ای توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است که در
نخل بادبزنی اروپایی مستعد ابتلا به آفات یا بیماری‌های جدی نیست. با این حال، امکان بروز آفات و بیماری‌های شایعی همانند شپشک آردی، شته، کنه‌های عنکبوتی و لکه برگ در این گیاه وجود دارد.
دولت رئیسی یارانه آرد را از اوایل اردیبهشت به جز نانوایی‌های سنتی قطع کرد و همین امر باعث شد قیمت محصولات آردی و نان‌های صنعتی چند برابر شود که این موضوع دلیل خشم مردم و فراخوان دادن برای برگزاری تجمعات اعتراضی شد.
دفاتر مرکزی این شرکت در شهرهای میناتو، توکیو، ژاپن و تورانس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارند. از خودروهای تولید شده توسط آکورا، می‌توان به: آکورا آردی‌ایکس، آکورا تی‌ال، آکورا سی‌اس‌ایکس، آکورا سی‌اس‌ایکس، آکورا ام‌دی‌ایکس، آکورا ای‌ال، آکورا ویگور و آکورا لجند، اشاره نمود.
آردیس پس از بر تخت نشستن، فعالیت دیپلماتیک خود با امپراتوری آشوری نو را از سر گرفت. سپس آردیس به شهر یونانی میلِتوس در یونان یورش برد و موفق شد شهر پریه‌نه را تصرف کند و پس از آن این شهر تا سقوط پادشاهی لیدیه تحت سلطه لیدی‌ها باقی ماند.
آردیو جیمونا آخرین بازی ملی خود را در سال ۱۹۵۲ میلادی انجام داد.
رباط عشق، روستا دشت، رباط قره بیل، مسجد جامع درق، امامزاده فضل بن علی درق، امامزادگان ابراهیم و محمد درق، قلعه قدیمی دهی درق، قلعه قدیمی نارنج قلعه درق، غار کفترک درق، بند تاریخی مهار (معار) درق، آب انبارهای قدیمی راه‌های قدیمی (مسیر درق - شاهرود)، یادبود و گلزار شهدای شهر درق، قلعه خداوردی درق، نظرگاه امام علی گرمه، شهر باستانی ده هزار ساله راونیز، غار برقیستان، امامزاده باباقدرت، روستای تاریخی آردین، روستای تاریخی پرثوادر کنار روستای گسگ، امامزاده حمزه دهنه شیرین، تپه قلعه کهنه کند.
گر شانه در زلف آردی از شانه دلها باردی ور آینه برداردی آئینه جان‌ها یافتی