آرت
معنی کلمه آرت در لغت نامه دهخدا

آرت

معنی کلمه آرت در لغت نامه دهخدا

( آرت ) آرت. [ رَ ]( اِ ) نام پرنده ای. || مِرفَق. آرنج. آرج.وارن. بندگاه ساعد و بازو. آرن. رونکک و بعید نیست که به این معنی مصحف آرن باشد. و رجوع به آرج شود.
ارت. [ اَ ] ( حرف ربط + ضمیر ) مخفف اگر تو. اگر ترا :
گرد گرداب مگرد ارت نیاموخت شنا
که شوی غرقه چو ناگاهی ناغوش خوری.لبیبی ( از فرهنگ اسدی نخجوانی ).
ارت. [اَ رَت ت ] ( ع ص ) گنگلاج. شکسته زبان. گرفته سخن. ( مهذب الاسماء ). آنک زبان وی درآویزد در سخن. ( تاج المصادر بیهقی ). آنکه زبانش درآویزد در سخن گفتن. ( زوزنی ).
ارت. [ اَ رَت ت ] ( ع اِ ) از اعلام مردان.
ارت. [ اِرْ رَ ] ( ع اِ ) رجوع به ارّة شود.

معنی کلمه آرت در فرهنگ فارسی

( آرت ) نام پرنده آرنج
از اعلام مردان

معنی کلمه آرت در دانشنامه عمومی

آرت. ای آرتی یا آرت ( به انگلیسی: Android RunTime ) ( مخفف انگلیسی: ART ) نرم افزار جدیدی است که به صورت آزمایشی در نگارش ۴٫۴ سیستم عامل اندروید توسط شرکت گوگل عرضه شده است. این نرم افزار به صورت یک سکوی رایانش کار کرده و می تواند وظیفهٔ اجرای نرم افزارهای سیستم عامل اندروید را برعهده بگیرد. آرت، در نگارش ۵ اندروید، جایگزین ران تایم پیشین ( یعنی دالویک ) شده و استفاده از دالویک متوقف شده است.
آرت به روشی کاملاً متفاوت از دالویک، نرم افزارها را اجرا می کند. در روش به کار رفته در دالویک، توسعه دهندگان فقط بخشی از کدهای هر اپلیکیشن را تولید می کنند و سپس کد تولیدی باید در هر بار اجرا روی دستگاه، از یک ران تایم عبور کرده و پس از تفسیر، اجرا شود. این روش بهینه نیست و در هر بار اجرا، کل منابع سخت افزاری را درگیر می کند، ولی در عوض امکان تولید آسان نرم افزار برای دستگاه ها و معماری های مختلف را می دهد.
اما آرت این رویه را تغییر داده است و در بار اولی که یک نرم افزار نصب می شود، کد بایتی ( ByteCode ) آن را به کد ماشین ( MachineCode ) تبدیل می کند تا در واقع آن نرم افزار به یک نرم افزار بومی ( Native ) تبدیل شود. برای نمونه، تصور کنید که مرورگر رایانه چطور با کشکردن صفحات وب، بارگذاری و گشودن دوبارهٔ آن ها را سریع تر می کند.
با این روش جدید که کامپایل جلوتر از زمان ( Ahead - Of - Time یا AOT ) نام دارد، نیاز به فعال سازی هر بارهٔ یک ماشین مجازی یا یک کد مفسر از بین خواهد رفت و اجرای اپلیکیشن ها بسیار سریع تر خواهد شد. طبق بررسی های اولیه، زمان بازشدن نرم افزارها به طور میانگین به نصف کاهش یافته، زمان پاسخگویی دستگاه سریع تر شده و عمر باتری آن نیز بالا رفته است.
ران تایم جدید اندروید معایبی دارد که می توان به افزایش نسبی زمان اولیه برای نصب هر نرم افزار و همچنین افزایش فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی نرم افزارها را اشاره کرد.
آرت (تگزاس). آرت ( به انگلیسی: Art ) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان ماسون، تگزاس واقع شده است. آرت ۱۸ نفر جمعیت دارد و ۴۱۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه آرت در فرهنگ فارسی

معنی کلمه آرت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شخص دارای لکنت ، تبدیل کننده حرفی به حرف دیگر ، تبدیل کننده لام به تا و همچنین ادغام کننده حرفی در حرف دیگر بر خلاف تلفّظ مردم را اَرَتّ می گویند و ارتّ به همه معانی یاد شده در باب صلات به کار رفته است.
امامت ارتّ به معنای نخست برای غیر ارتّ مکروه است، اما به دیگر معانی به قول مشهور جایز نیست.

معنی کلمه آرت در ویکی واژه

(منسوخ): هنر.

جملاتی از کاربرد کلمه آرت

سپهدار دریا بدی ریونیز دگر پرگزسب و دیگر آرتمیز
یک فیزیکدان آلمانی‌الاصل انگلیسی به نام آرتور شوستر، آزمایش‌ها کروکس را گسترش داد و چند صفحه فلزی را هم‌راستا با پرتوهای کاتدی درون محفظه خلاء قرار داد و بین صفحات، پتانسیل الکتریکی ایجاد نمود. میدان ایجادشده پرتوها را به سوی صفحهٔ با بار مثبت منحرف می‌کرد، که گواه دیگری بر منفی بودن بار الکتریکی این پرتوها بود. در سال ۱۸۹۰، شوستر، با اندازه‌گیری این انحراف به ازای یک جریان معین، توانست نسبت جرم به بار اجزای تشکیل‌دهنده این پرتو را تخمین بزند. از آنجا که این نسبت بیش از هزار بار بزرگتر از آنچه انتظار می‌رفت بود، عدهٔ کمی به آن توجه کردند.
در فیلم ۳۰۰: ظهور یک امپراتوری، آرتمیس به عنوان فرمانده نیروی دریایی مهاجمی که یونانی‌ها باید با آن مبارزه کنند، نشان داده می‌شود و او به عنوان آنتاگونیست اصلی عمل می‌کند. آرتمیس توسط اوا گرین به تصویر کشیده شده‌است.
سن یئره قویدون باشیوی من باشیما نه داش سالیم ؟ بلکه من آرتیق یاشادیم نئیله مه لی ؟ دئدیم یاشا
آگاممنون برای نجات هلن، همسر برادر خود منلائوس باید به تروا برود. او برای برکت گرفتن از ایزدبانو آرتمیس، دختر خود ایفیگنیا را قربانی می‌کند. آگاممنون پس از ۱۰ سال با پیروزی و در حالیکه کاساندرا دختر پریاموس، پادشاه کشته شدهٔ تروا را به عنوان پاداش جنگ و همخوابهٔ جدید خود همراه دارد باز می‌گردد. اما همسرش کلوتایمنسترا با همراهی معشوقهٔ تازه خود آیگیستوس، او و کاساندرا را می‌کشد و آیگیستوس بر تخت شاهی آگاممنون می‌نشیند.
جنبش هنر نو ریشه در بریتانیا داشت؛ در طرحهای گلدار ویلیام موریس و جنبش هنر و پیشه که شاگردان موریس پایه‌گذار آن بودند. این جنبش همچنین تأثیر زیادی از نقاشان پیشارافائلی، نیز هنرمندان گرافیست بریتانیایی دههٔ ۱۸۸۰ میلادی گرفت. در فرانسه ترکیبی از گرایشهای متفاوت در نقاشی تزئینی و معماری بود. سبک دیگری که بر این جنبش اثر مهمی گذاشت، ژاپنیسم بود: موجی از اشتیاق برای باسمه‌های ژاپنی چاپ شده با تکنیک چاپ‌نقش چوبی که در دههٔ ۱۸۷۰ میلادی به اروپا وارد می‌شد وجود داشت و ویژگی‌های سبکی چاپ‌های ژاپنی در کارهای گرافیکی، چینی‌جات، جواهرات و مبلمان آرت نوو به نمایش درآمدند.
در اوج آفتاب نگر بر جلال کوه‬ ‫گوْن اوجالیب ، آرتارداغین جلالی‬
درمان آرتریت روماتوئید شدید، پیشگیری از رد پیوند مانند پیوند کلیه،
از چپ به راست: مایکل جی ماسیمینو، مایکل تی. گود، گرگوری سی. جانسون، اسکات آلتمن، کاترین مک‌آرتور، جان ام گرانسفلد و اندرو جی. فیوستل
آرتوق ایلر باده صافی منیم ویرانلیغیم درد ایلن تعمیر قیل ساقی پوزولموش کونلومی
از جمله بیماری‌های خودایمنی می‌توان اسکلروز چندگانه (تخریب پوشش میلینی اطراف سلول‌های عصبی مغز و نخاع)، کولیت اولسروز، بیماری کرون، دیابت نوع یک (تخریب جزایر لانگرهانس)، گریوز، میاستنی گراویس، کهیر خود ایمنی، تیروئید هاشیموتو، انواع کم‌کاری و پرکاری تیروئید، ویتیلایگو، آرتریت روماتوئید و روماتیسم قلبی را نام برد.
انما الدنیا کظل زائل او کضیف بات یوما فآرتحل
۱۳۹۴، خاستگاه و روند تکامل پرفورمنس آرت، میزگردی دربارهٔ پرفورمنس آرت، مجلهٔ چیدمان
سیوطی، آرتور جفری و ادی شیر آن را برگرفته از فارسی می‌دانند. به نظر جفری و ادی شیر معرب «آبریز» است و ویدن گرن آن را معرب «آبریغ» می‌داند.
پسر آنان، آرتور در سال ۱۹۱۸ میلادی در همدان زاده شد.[نیازمند منبع]
و گفت: آرزوی دنیا را ترک آرتا از غم راحت یابی و زبان نگاه دار تا از عذر خواستن برهی.
اسم شریفش میرزا محمد رضی از سادات رفیع الدرجات آرتیمان، مِنْمحال توسرکان مِنْتوابع همدان. سیدی است صاحب ذوق و حال و عارفی باافضال. در معارف الهیه، مسلم افاق و در مدارج حقانیه درعالم، طاق. معاصر شاه عباس ماضی صفوی و والد میرزا ابراهیم متخلص به ادهم است که از شعراست. یک هزار بیت دیوان دارند. تیمناً و تبرّکاً برخی از اشعارش نوشته می‌شود:
اوزگه قاپودا ایشیمیز یوق بیزیم گون بگون اخلاصمیز آرتوق بیزیم
آرتورور گرد معاصینی قورو استغفار بو زمین گیر توزینی اشک ندامتله سیلین
بیتندن آرتیق بیچنون اجرتی