آتلانتیس
معنی کلمه آتلانتیس در دانشنامه عمومی

آتلانتیس

معنی کلمه آتلانتیس در دانشنامه عمومی

آتلانتیس. آتلانتیس ( به یونانی: Ἀτλαντὶς νῆσος ) به معنای «هاسون»، جزیره ای افسانه ای است که در تمثیلی برای اشاره به وجود ملت ها در دو اثر افلاطون، تیمائوس و کریتیاس به آن اشاره شده است. در این دو نوشته، نیروی دریایی آتلانتیس، آتن باستان را که افلاطون در رساله جمهوری آن را نمونه ای از یک حکومت ایدئال معرفی می کند، به محاصره درمی آورد. در این داستان، آتن برخلاف سایر ملت های شناخته شدهٔ دوران، حملات آتلانتیس را دفع می کند، که به نظر نمایانگر برتری حکومت آتن افلاطون بر سایر انواع حکومت ها در زمان خودش است. در پایان داستان، آتلانتیس از خدایان رویگردان شده و در اقیانوس اطلس غرق می شود. به دلیل وجود این گفته ها در آثار افلاطون، داستان آتلانتیس تأثیر زیادی در ادبیات و نوشته های بعدی داشته است. جنبهٔ واقعی آتلانتیس در آثار آرمان شهری برخی نویسندگان رنسانس نظیر آتلانتیس جدید از فرانسیس بیکن و اتوپیا اثر توماس مور استفاده شده است. از سوی دیگر، برخی محققان حرفه ای قرن نوزدهمی نوشته های افلاطون دربارهٔ آتلانتیس را به عنوان واقعیت تاریخی تفسیر کردند. اشارهٔ دقیق افلاطون به زمان وقایع - بیش از نه هزار سال قبل از او - و موقعیت ادعایی آن - آن سوی ستون های هرکول - ( احتمالاً چشم آفریقا در مراکش ) منشأ گمانه زنی های علمی فراوان بوده است.
آتلانتیس
از قرن نوزدهم و با نوشته های ایگناتیوس دانلی تفسیری تاریخی از داستان افلاطون ارائه کرد، مکان های متعددی برای آتلانتیس حدس زده شده اند. . . . .
مدلسازی دانشمندان امپریال کالج لندن در آوریل ۲۰۱۴، نشان داد سونامی پنج متری که هشت هزار و دویست سال پیش داگرلند را درنوردید، باعث شد این قطعه خشکی که بریتانیا را به اروپا متصل می کرد از سکنه خالی شود. این سونامی را لغزش لایه های زمین که به «لغزش استورِگا» معروف است و در سواحل نروژ رخ داده ایجاد کرده بود. این لغزش باعث جابجا شدن ۳۰۰ کیلومتر مکعب لایه های رسوبی در زیر دریای شمال شد. اگر این مقدار رسوب را در زمینی به مساحت کشور اسکاتلند پخش کنید، این کشور زیر لایه ای از رسوب به عمق هشت متر می رود. این سونامی پنج متری ناشی از این لغزش، تأثیری «فاجعه بار» بر زندگی قبایل ساکن داگرلند داشته است. داگرلند حدود هشت هزار سال پیش، از قبایل دوران میان سنگی خالی شد، همان زمانی که لغزش استورِگا رخ داد. امواج این سونامی به سواحل شرقی انگلیس، اسکاتلند فعلی و سواحل شمالی اروپا برخورد کرده و پژوهشگران حدس می زنند ارتفاع موجهایی که به ساحل اسکاتلند اصابت کرده به چهارده متر می رسیده است؛ هرچند معلوم نیست آیا در آن زمان انسان در این منطقه زندگی می کرده یا نه. دانشمندان فکر می کنند ارتفاع امواج در سواحل شرقی انگلیس پنج متر بوده است، اما دربارهٔ اینکه این سواحل مسکونی بوده اند، اختلاف نظر وجود دارد.
آتلانتیس (فیلم ۱۹۱۳). آتلانتیس ( انگلیسی: Atlantis ) یک فیلم صامت دانمارکی است که توسط نوردیسک فیلم و در سال ۱۹۱۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به مایکل کورتیز اشاره کرد.
آتلانتیس (فیلم ۱۹۹۱). آتلانتیس ( انگلیسی: Atlantis ) یک فیلم مستند به کارگردانی لوک بسون است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد.
معنی کلمه آتلانتیس در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آتلانتیس در ویکی واژه

معنی کلمه آتلانتیس در دانشنامه آزاد فارسی

آتلانتیس. آتْلانْتیس (Atlantis)
آتْلانْتیس
در اساطیر یونان، جزیره ـ قاره ای در غرب تنگۀ جبل طارق. گفته می شد این جزیره ـ قاره درپی وقوع زلزله ای در آب فرو رفته است. احتمالاً نام اقیانوس اطلس از آن گرفته شده است؛ با این حال، ساختار بستر آن این فرضیه را رد می کند که این اقیانوس در گذشته در منطقۀ آتلانتیک قرار داشته است. افلاطون، در دو رسالۀ تیمایوسو کریتیاس، بر پایۀ روایت یک کاهن مصری، تاریخ قوم این قاره را در قالب گزارشی تخیلی آورده است و آن را ناکجا آباد/آرمان شهری می داند که ۹هزار سال پیش از آن، به کیفر جنگ علیه آتن، که به نظر او عملی غیراخلاقی محسوب می شد، در آب فرو رفته است. شاید افسانه های مربوط به ناپدید شدن آتلانتیس با فوران های آتشفشانی (حدود ۱۵۰۰ق م)، که به نابودی سانتورینیدر جزایر سیکلاددر شمال کرت انجامید، بی ارتباط نباشد. زلزله های بعدی و بالاآمدن سطح آب را ازجمله عوامل فروپاشی امپراتوری کرتدر تمدن مینوسیدانسته اند.

معنی کلمه آتلانتیس در ویکی واژه

جزیره‌ای ناشناخته که افلاطون از آن یاد می‌کند. این واژه ممکن است با واقعه طوفان‌نوح مرتبط باشد.
به شکل آتدان-تِز تلفظ گردد و به معنی «زود به پر» در گویش بهاری است. آتدان تِز مَتل اِلَمهَ. به پر زود معطل نکن.

جملاتی از کاربرد کلمه آتلانتیس

از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به آتلانتیس ۲ اشاره نمود.
روی آن‌ها به‌طور مشخص زبان آتلانتیس باستانی کنده‌کاری شده‌است.
آکواوِنچر آتلانتیس یا پارک آبی آتلانتیس دبی نیز مجموعه پیشرفته ای است که در این هتل واقع گردیده‌است.
تالکین الندیل را یک «شخصیت نوحی» نامید که اشاره‌ای از نوح در کتاب مقدس است. الندیل از طوفانی که نومه‌نور را غرق کرد، فرار کرد، که خود بازگویی از افسانهٔ آتلانتیس بود و قلمروهای نومه‌نوری جدید را در سرزمین میانه تأسیس کرد.
این آلبوم دو تک‌آهنگ مهم داشت: برادر لویی و آتلانتیس بانگ می‌زند (درخواست کمک برای عشق) که هر دو در آلمان رتبه اول و در اتریش، سوئیس و سوئد جزء ۵ ترانه برتر بودند.
آکوامن فرمانروای دور آگاه آتلانتیس و اقیانوس‌های واقع در کرهٔ زمین است، و به عنوان یک آتلانتین دارای قدرت و سرعت باورنکردنی و همچنین توانایی فرمان به تمامی موجودات دریایی است. فیزیولوژی منحصر به فردش به او اجازه بقا بر روی خشکی و همچنین فشار و دمای بالای اعماق اقیانوس‌ها را می‌دهد. او توسط وارثین سلطنتی‌اش با نام اورین، و بوسیلهٔ انسان‌های آموزش دهنده‌اش با نام آرتور کِری شناخته می‌شود. آکوامن با استفاده از توانایی‌های گسترده و نفوذ سیاسی خود برای محافظت از هر دو جهان به مبارزه می‌پردازد. او همچنین یکی از مؤسسین تیم لیگ عدالت آمریکا محسوب می‌شود.
در این مأموریت شاتل آتلانتیس ماژول چندمنظورهٔ رافائلو را به همراه بارها و لوازم یدکی مورد نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی را به همراه دارد. در عین حال سیستمی برای سوخت‌گیری مجدد فضاپیما توسط ربات در فضا در شاتل برای آزمایش تعبیه شده‌است تا در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.
مرکز اصلی آغاز چنین دستکاری‌های ژنتیکی بر اساس متون باستان مصری و مخصوصاً الواح زمرد از سرزمینی به نام آتلانتیس بود.
در روز دوشنبه ۱۱ فوریه، لئوپولد ایهارتس بوسیله بازوی روباتیک اروپایی، کلمبوس را از محفظه بار آتلانتیس خارج کرد و در محل نصب در جوار ایستگاه بین‌المللی فضایی قرار داد. پس از آن رکس والهایم و استنلی لاو طی یک راهپیمایی فضایی، آزمایشگاه را به‌طور کامل نصب کردند.
در تلاش برای مدرن سازی پروتکل رمزنگاری اتریوم کلاسیک، چندین نسخه پروتکل رمزنگاری در آنجا برنامه‌ریزی شده‌است تا ویژگی‌هایی را فعال کند که شبکه اتریوم از سال‌های گذشته فعال کرده‌است. آتلانتیس که در سپتامبر ۲۰۱۹ فعال شد، تغییرات برجسته بیزانس را امکان‌پذیر کرد، آگارتا، در ژانویه ۲۰۲۰، تکه‌های قسطنطنیه اتریوم را به ارمغان آورد و سرانجام فونیکس با معرفی نسخه ارتقا پروتکل رمزنگاری استانبول، به برابری پروتکل رمزنگاری بین اتریوم کلاسیک و اتریوم رسید. از آنجا که پروتکل رمزنگاری ققنوس فعال شده‌است، برنامه‌ها کاملاً بین هر دو شبکه سازگار هستند.