آب درمانی
معنی کلمه آب درمانی در فرهنگ معین

آب درمانی

معنی کلمه آب درمانی در فرهنگ معین

( آب درمانی ) (دَ ) (حامص . اِ. ) معالجة بعضی بیماری ها با نوشیدن آب یا با نرمش های مخصوص در داخل آب .

معنی کلمه آب درمانی در فرهنگ عمید

( آب درمانی ) علم استفاده از آب مخصوصاً آب های معدنی برای معالجۀ بعضی از بیماری ها، هیدروتراپی.

معنی کلمه آب درمانی در فرهنگستان زبان و ادب

آب درمانی
{hydrotherapy, hydropathy} [پزشکی] استفاده از آب، به ویژه استعمال خارجی و غیرخوراکی آن، در درمان اختلالات گوناگون

معنی کلمه آب درمانی در دانشنامه عمومی

آب درمانی. آب درمانی یا هیدروتراپی ( به انگلیسی: Hydrotherapy ) شامل مجموعه روشهای درمانی مختلف به وسیله آب است. آب درمانی طیف وسیعی از رویکردها و روشهای درمانی را در بر می گیرد که در آن از ویژگیهای فیزیکی آب مانند دما و فشار برای اهداف درمانی نظیر تحریک گردش خون و درمان علائم بیماریهای خاص بهره می برند.
انجام فعالیت های ورزشی در آب با توجه وضعیت غوطه وری و کم شدن وزن بدن بر پاها امکان انجام حرکت های بیشتری نسبت این شرایط در خشکی فراهم می آورد. فشارهای هیدروستاتیک بر بدن که توسط آب ایجاد می شود موجب افزایش خون برگشتی به قلب و بهبود برون ده قلب خواهد شد. فعالیت ورزشی در آب عموماً از فعالیت های ایمن و با ریسک خطر بسیار پایین به شمار می آید.
آب درمانی (شکنجه). آب درمانی یا آب شکنج نوعی شکنجه است که در آن قربانی مجبور به نوشیدن مقادیر زیادی آب در مدت کوتاهی می شود که منجر به انبساط معده، مسمومیت آب و احتمالاً مرگ می شود.
معمولاً دهان قربانی به زور باز می شود، بینی با انبر بسته می شود و یک قیف یا نوار پارچه به زور در گلو فرومی رود. قربانی باید تمام آب ( یا مایعات دیگر مانند ادرار ) ریخته شده در قیف را بنوشد تا غرق نشود. معده تا نزدیک ترکیدن پر می شود که حین این فرایند، متورم می شود و گاهی تا زمانی که قربانی استفراغ می کند و شکنجه دوباره شروع می شود، ضرب و شتم می شود.
استفاده از آب به عنوان شکلی از شکنجه حداقل به قرن پانزدهم مستند شده است. اولین استفاده از عبارت آب درمانی به این معنا به حدود سال ۱۸۹۸ توسط سربازان آمریکایی در جنگ آمریکا و اسپانیا مربوط می شود.
شکنجه ای دیگر که برای آن از آب استفاده می شود با عنوان القای حس غرق شدن وجود دارد که در آن به جای وادار کردن فرد به مصرف و متعاقباً بازگرداندن مقادیر زیادی آب، تأکید بر القای احساس غرق شدن است.

معنی کلمه آب درمانی در دانشنامه آزاد فارسی

آب درمانی. آب دَرْمانی (hydrotherapy)
در طبِ جایگزین، استفاده از آب، به صورت خارجی یا داخلی، برای حفظ سلامت یا درمان بیماری. در این روش از تماس با آب گرم یا سرد، طبق برنامۀ مشخص؛ غوطه وری؛ و گاه غوطه وری با تحریک الکتریکی ولتاژ پایین برای رفع تنش های عصبی استفاده می کنند. عده ای از متخصصانِ آب درمانی فقط در زمینۀ شست وشوی رودۀ بزرگ، شست وشوی کامل و سم زدایی دستگاه گوارش، تخصص دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه آب درمانی

وی در وارم اسپرینگ، جورجیا آمریکا مجتمعی به نام بهارهای گرم را راه‌اندازی کرد که شامل چند هتل و یک استخر آب گرم می‌شد و بیشتر برای افراد بی بضاعت و مبتلا به فلج اطفال بود و شیوه آب درمانی را نیز رونق بخشید. بهارهای گرم یکی از معتبرترین و بهترین مجتمع‌های نگهداری از بیماران فلج اطفال در دنیا می‌باشد.
حمام نشیمن وسیله‌ای است که به منظور آب درمانی ناحیه میاندوراه (پرینه) استفاده می‌گردد. درون این وسیله آب ریخته می‌شود و ناحیه میاندوراه شخص با نشستن بر روی آن، درون آب قرار می‌گیرد. از این وسیله به منظور تسکین درد، تسریع درمان و رفع خشکی پوست در ناحیه میاندوراه در دوران پس از زایمان و اپیزوتومی و اعمال جراحی نظیر هموروئیدکتومی (جراحی هموروئید) و در دورانی که فرد به بیماری‌هایی از قبیل فیشر مقعدی، پروستاتیت، هموروئید، آبسه مقعدی، پرولاپس رکتوم، زخم‌های تناسلی و عفونت مهبل دچار است استفاده می‌گردد.
آبگرم و آب درمانی جوشان، چشمه‌های آب معدنی آرتزین چمن جیرفت، آبگرم دیمند و گویگان و آبگرم گور ساردوئیه و اختیارآباد کرمان، چاه آرتزین واقع در غرب رباط شهربابک، چشمه حسین‌آباد راین، چشمه سرمور فیض آبادراور، حوض نو کرمان، چشمه بوجان سیرجان، آب معدنی قاسم‌آباد رفسنجان، سولو بافت، ده شیخ ارزوئیه ، آبگرم قلعه عسکر بردسیر، چشمه ته خاتون کرمان، چشمه‌های معدنی یاس چمن بافت چشمه معدنی غرغرهراین، چشمه ابارق بم، چشمه معدنی پاچنار کرمان، آوران رفسنجان، چشمه آب معدنی حسین‌آباد رفسنجان، گلی آونگ سیرجان، باب تنگل زرند
دمای مناسب آب ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است و مزیت آن این است که مزایای انتقال حرارت در آب نسبت به خشکی (۲۵ برابر) سریع‌تر صورت می‌گیرد. به دلیل کاهش وزن و شناوری، دامنه حرکتی خوب برای بیماران با ضعف اندام ایجاد می‌کند و اگر میزان آب تا سطح سینه باشد، حمایت بهتری ایجاد کرده و اشخاص قادر به ایستادن و حفظ تعادل با تلاش کمتر نسبت به خشکی هستند. پوشیدن وسایل خاص روی اندام‌ها سبب افزایش مقاومت آب برای حرکت شده و باعث تقویت عضلات می‌شود. آب درمانی همراه با تکنیک‌های خاص در آب می‌تواند برای کاهش علائم و عملکرد بهتر نقص‌های حرکتی انجام شود و کاهش دما در آب از ایجاد علائم ام‌اس و حملات جلوگیری کرده و برای خنک‌سازی بدن قبل از ورزش هم مناسب است.
چشمه‌های آب گرم ارسباران در زمرهٔ جاذبه‌های گردشگری هستند که اخیراً مورد توجه قرار گرفته‌اند. بنا به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، تأسیسات آب‌درمانی کلیبر که در تیر ماه ۱۳۹۲ راه اندازی شد، بزرگ‌ترین مجتمع آب درمانی کشور است. این مجتمع در نزدیکی روستای متاللی احداث شده و شامل استخرهای سرپوشیده با سقف متحرک زنانه، مردانه، سونا و جکوزی، مجموعه رستوران، بوفه، کافی شاپ، سالن‌های ورزشی، بدنسازی، فضای بازی کودکان، رختکن‌های مجهز، پارکینگ و نمازخانه به علاوه واحدهای تجاری می‌باشد.