آب مقطر
معنی کلمه آب مقطر در لغت نامه دهخدا

آب مقطر

معنی کلمه آب مقطر در لغت نامه دهخدا

( آب مقطر ) آب مقطر. [ ب ِ م ُ ق َطْ طَ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) آب حاصل کرده از بخار. آبی که با قرع و انبیق تصفیه شده باشد.

معنی کلمه آب مقطر در فرهنگ عمید

( آب مقطر ) آبی که با دستگاه تقطیر طی فرایند سردکردن بخار آب به دست می آید و خالی از املاح مواد معدنی است. &delta، در طب و داروسازی به کار می رود.

معنی کلمه آب مقطر در فرهنگ فارسی

( آب مقطر ) آب حاصل کرده از بخار

معنی کلمه آب مقطر در فرهنگستان زبان و ادب

آب مقطر
{distilled water} [مهندسی محیط زیست و انرژی] آب عاری از نمک های محلول و ذرات کلوئیدی و سایر ناخالصی ها که از چگالش بخار آب تولید شده باشد

معنی کلمه آب مقطر در دانشنامه عمومی

آب مقطر. آب مقطر یا آب واچکیده ( به انگلیسی: Distilled water ) آبی است که ناخالصی آن به شیوه تقطیر گرفته شده باشد. در این شیوه آب را جوشانده و بخار آب را به ظروف دیگری انتقال می دهند. دمای جوش در آب چکیده پایین تر از آب معمولی است. آب مقطر در باتری اسیدی مورد استفاده اتومبیل ها و کامیون ها استفاده می شود.
• جوشاندن و تقطیر کردن
• عبور آب از روی رزین
• تصفیه به وسیلهٔ فیلترهای اسمز معکوس و نانو فیلتر
البته می توان روش های بالا را با هم یا جدا از هم استفاده نمود.
• نکتهٔ موجود در روش جوشاندن و تقطیر این است که در حجم های بالا کار چندان به صرفه ای نیست و همچنین آب به دست آمده در این روش درجه خلوص بالایی ندارد و املاح همراه با بخار تقطیر می شود. برای راندمان بیشتر در روش تقطیر باید فشار هوا را کمتر و دما را بیشتر کرد که این کار باعث زودتر به جوش آمدن آب می شود. باید این نکته را در نظر داشت که نا خالصی ها باعث ایجاد رسوب می شود.
• در روش عبور از رزین این نکته مد نظر است که رزین خود نیاز به احیا دارد و این کار نیاز به دقت دارد؛ و مدت زمان احیا سازی رزین را از دو روش دستی و دیجیتالی به دست می آورند
• روش دیجیتالی: می دانید که ناخالصی در آب باعث ایجاد رسانایی می شود. با توجه به این موضوع دستگاه های محاسبه اتوماتیک ساخته می شود.
• روش آزمایشگاهی: با چند بار آزمایش و گرفتن درصد خطا با شرایط محیطی این زمان مشخص می شود.
این تکنولوژی به لطف نانو فیلترها و اندازهٔ ذرات مولکول های آب امکان پذیر می شود. نانو فیلترها دارای سوراخهای ریزی هستند که مولکولهای آب از آن رد می شوند اما دیگر ناخالصی ها گذر نمی کنند. با این تکنولوژی می توان آب دریا را آشامیدنی کرد.
• pH آب مقطر خنثی و در حدود ۷ می باشد.
• رسانایی ویژه آب مقطر ( عکس مقاومت ) بسیار کم است. زیرا رسانایی الکتریکی آب با انحلال نمک ها در آن افزایش می یابد.
• دمای جوش آن به دلیل خالص بودن پایین تر از آب های طبیعی می باشد.
• به علت عدم وجود مواد محلول، خاصیت خورندگی ندارد.
• آب مقطر همانند آب معمولی، نوشیدنی مطلوب و گوارایی نیست و طعم خود را به دلیل حذف یون های موجود، از دست داده است.

معنی کلمه آب مقطر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آب مقطر. به آبی که در اثر بخار شدن آب به دست می آید آب مقطّر گفته می شود و از آب مقطر به مناسبت در باب طهارت سخن رفته است.
آب، پیش از تبخیر یا مطلق است یا مضاف و یا نجس که احکام آب مقطر حاصله از هر کدام متفاوت است.
آب مقطر حاصل از آب مطلق
آب مقطر حاصله از تبخیر شدن آب مطلق، مطلق است.
العروة الوثقی، ج۱، ص۳۰.
در آب مقطر حاصله از تبخیر شدن آب مضاف سه قول است.۱ - آب مضاف است.
العروة الوثقی، ج۱، ص۳۰.
...

معنی کلمه آب مقطر در ویکی واژه

آب‌مقطر
(شیمی): آب حاصل از فرایند تبخیر و دوباره مایع کردن آب معمولی که فاقد نمک‌های معدنی محلول در آب است.

جملاتی از کاربرد کلمه آب مقطر

نم آب چون یافت تقطیر لؤلؤ که لؤلؤی لالاست آب مقطر
آب بسته‌بندی‌شده آبی است آشامیدنی (به عنوان مثال آب چاه، آب مقطر، آب معدنی یا آب چشمه) که در بسته‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای -به ویژه بطری- آماده می‌شود.
ضخامت مطلوب آینه برای آینه کاری یک میلی‌متر است، اما تا ضخامت دو میلی‌متر یا بیشتر نیز به کار برده شده‌است. از آنجا که واردات آینه گران‌قیمت و شکننده بود، استادکاران ایرانی از مدت‌ها پیش به ساخت آینه‌های قلع و سیمابی می‌پرداختند.بعدها جیوه دادن آینه تغییر کرد و آب مقطر و «نیترات دراژن» (سنگ جهنم) به کار بردند. این آینه چندان که باید شفاف نبود، از این رو در عمده آستانه‌ها و اماکن متبرکه آینه‌های بلژیکی به کار برده شده‌است.
یک آب مقطر به دریاکنار یکی آب باران نوشین گوار
بالندهٔ بی‌دانش مانند نباتی کز خاک سیه زاید وز آب مقطر
روش کار به این شرح است سرپوش پلاستیکی با شیشه (با توجه به عبور اشعه خورشید از شیشه و عدم عبور گرما از شیشه) در سطح فوقانی دستگاه نقش جاذب انرژی و تبدیل انرژی تابشی به گرما را در عملکرد سیستم ایفا می‌کند. آب دریا یا آب شور داخل سیستم گرم می‌شود و با بالا رفتن درجه حرارت بخار آب ایجاد می‌شود و ترکیبات بخار آب پس از برخورد به سطح داخلی سرپوش که درجه حرارت آن تا حدی پایین است، شروع به تقطیر می‌کند که با جمع‌آوری این آب مقطر، آب شیرین به دست می‌آید.