امي

امي

معنی کلمه امي در لغت نامه دهخدا

( آمی ) آمی. ( یونانی ، اِ ) آمیوس. زنیان. نانخواه. نانخه. نانوخیه. نَغن. نَغن خلان. نغن خوالان. جوانی. کمون ملوکی.
امی. [ اُم ْ می ] ( ع ص ) منسوب به ام. مادری. بطنی : اخ امی ؛ برادر مادری. اخت امی ؛ خواهر مادری. ( از یادداشت مؤلف ). || کسی که بر اصل خلقت خود بود و کتابت و حساب نیاموخته باشد. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). کسی که پدرش در ایام طفلی او بمیرد و از تربیت پدر محروم باشد و در کنف مادر یا دایه پرورش یابد و از اینجهت علم نوشتن وخواندن او را حاصل نشود. ( از غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || مجازاً، به معنی هر آن کسی که نوشتن و خواندن نداند اگرچه پیش پدر جوان شده باشد. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). نانویسنده و ناخواننده. ( مؤید الفضلاء ). نانویسنده. ( مهذب الاسماء ) ( السامی ) ( ترجمان مهذب عادل بن علی ). نانویسا. ناخوانا. عامی. ( یادداشت مؤلف ). کسی که خواندن و نوشتن نداند. بی سواد. ( از ناظم الاطباء ) : و منهم امیون لایعلمون الکتاب الا امانی و ان هم الا یظنون. ( قرآن 78/2 ).
امی نتواند خط ورا خواند
امروز بنمایمش مفاجا ( کذا ).ناصرخسرو.امی و امهات را مایه
فرش را نور و عرش را سایه.نظامی. || آنکه قرائت حمد و سوره را نداند. ( از شرح لمعه ص 101 از فرهنگ علوم سجادی ). || امی دانا، امی صادق ، امی صادق کلام ، نبی امی ( نبی الامی )، پیغمبر امی ، رسول امی ؛ اشاره به محمدبن عبداﷲ ( ص ) است. ( از ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ) ( یادداشت مؤلف ). و رجوع بهر کدام از کلمات فوق شود. لفظ امی لقب پیغمبر ما ( ص ) از آنست که آن حضرت از کسی تعلیم نگرفته بود تا فضیلت استاد بر آن حضرت ثابت نشود. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). حضرت رسالت را که امی میگویند هم بدین معنی که او نه خواندن دانستی و نه نوشتن. ( مؤیدالفضلا ). این معنی مأخوذ است از قرآن کریم ( 158/7 ) : و رسوله النبی الامی الذی یؤمن باﷲ و کلماته. مفسران را درباره امی که در این آیه آمده است عقاید متفاوتی است و عده ای آنرا منسوب به ام دانسته اند چنانکه گذشت و مشهورترین عقیده در این باب است :
پس آنگه قلم بر عطارد شکست
که امی قلم را نگیرد بدست.نظامی.امی گویا بزبان فصیح
از الف آدم و میم مسیح.نظامی.

معنی کلمه امي در فرهنگ معین

(اُ مّ ) [ ع . ] (ص نسب . ) بی سواد.

معنی کلمه امي در فرهنگ عمید

۱. مادری.
۲. [مجاز] کسی که درس نخوانده و خواندن و نوشتن را یاد نگرفته باشد، بی سواد.

معنی کلمه امي در فرهنگ فارسی

( آمی ) نانخواه جوانی ملوکی
منسوب به ام به معنی مادر، مادری، ومجازاکسی رامیگویندکه درکودکی درس نخوانده وخواندن ونوشتن رایادنگرفته باشد
( صفت )۱ - منسوب به (ام ) مادری مقابل ابی ابوی : جد امی . ۲ - کسی که درس نخوانده و خواندن و نوشتن نداند نانویسنده نا خوانا . یا امی صادق کلام . محمد بن عبدالله ص . یا پیغمبر امی . محمد بن عبدالله ص . ۳ - کودن گول . ۴ - کم سخن قلیل الکلام . ۵ - ننه حوا

معنی کلمه امي در دانشنامه عمومی

آمی. آمی ( به انگلیسی: Aumi ) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در ساموآی آمریکا واقع شده است. آمی ۲٫۳۲ کیلومتر مربع مساحت و ۲۴۹ نفر جمعیت دارد و ۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه امي در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امّی به فرد ناآشنا به قرائت صحیح نماز گفته می شود. از این موضوع در باب صلات سخن گفته شده است.
در فقه، به کسی که قرائت صحیح نماز را نمی داند، امّی، و به آشنا به قرائت صحیح، «قاری» گفته می شود.
← صدق امی بر جاهل به اعراب
بر امّی واجب است قرائت صحیح را بیاموزد ، و به قول مشهور، در صورت توان بر یادگیری، تا زمانی که یاد نگرفته در صورت امکان باید به قاری واجد شرایط اقتدا کند و در صورت خواندن فرادا، نمازش باطل است.
اقتدا به فرد امی در نماز
به فتوای مشهور- بلکه ادّعای اجماع شده که- امامت امّی برای قاری در رکعت اول و دوم نماز که خواندن حمد و سوره واجب است، جایز نیست، و در صورت اقتدا، نماز مأموم باطل است ، امّا در رکعت سوم و چهارم که هر یک از امام و مأموم قرائت خود را می خوانند، جایز است؛ هر چند برخی در آن نیز اشکال کرده اند.
← امامت امی بر فزد امی در نماز
...
[ویکی الکتاب] معنی أُمِّیَ: مادرم
معنی أَُمِّیَّ: ناخوانده درس
معنی یُظَاهِرُونَ: ظِهار می کنند - به زنانشان می گویند تو مثل مادرم برمن حرام هستی (ظهار در عرب جاهلیت یکی از اقسام طلاق بوده ، به این صورت که وقتی میخواسته زنش را بر خود حرام کند میگفته : انت منی کظهر امی - تو نسبت به من مانند پشت مادرم هستی . با گفتن این کلام زنش از ...
ریشه کلمه:
امم (۱۲۴ بار)ی (۱۰۴۴ بار)
[ویکی فقه] امی (فقه). امّی به فرد ناآشنا به قرائت صحیح نماز گفته می شود. از این موضوع در باب صلات سخن گفته شده است.
در فقه، به کسی که قرائت صحیح نماز را نمی داند، امّی، و به آشنا به قرائت صحیح، «قاری» گفته می شود.
← صدق امی بر جاهل به اعراب
بر امّی واجب است قرائت صحیح را بیاموزد
نهایة الإحکام، ج۲، ص۱۴۶.
به فتوای مشهور- بلکه ادّعای اجماع شده که- امامت امّی برای قاری در رکعت اول و دوم نماز که خواندن حمد و سوره واجب است، جایز نیست، و در صورت اقتدا، نماز مأموم باطل است
مستند العروة (الصلاة)، ج۵ (ط-ق ج۲)، ص۴۱۶.
...

معنی کلمه امي در ویکی واژه

بی سواد.
مادري مقابل ابي ابوي : جد امي .2 - کسي که درس نخوانده و خواندن و نوشتن نداند نانويسنده نا خوانا . يا امي صادق کلام . محمد بن عبدالله ص . يا پيغمبر امي . محمد بن عبدالله ص .3 - کودن گول .4 - کم سخن قليل الکلام .5 - ننه حوا

جملاتی از کاربرد کلمه امي

طی این عملیات که با حضور و پشتیبانی هوایی نیز انجام شد و در آن از هواپیماهای اف-۵ و اف-۱۴ استفاده گردید، ۲۴ خلبان شرکت داشتند، از جمله «داود صادقی»، «محمود نعیمی»، «شیرافکن همتی»، «جلال آرام»، «پرویز نصری»، «بهنام غنامیان»، «احمد مهرنیا»،‌ «سیداسماعیل موسوی»، «سیاوش مشیری» «حبیب‌الله بقایی» ،«داوود سلمان»، «قاسم محمدامینی»، «ایرج عصاره»، «اکبر توانگریان» و ... که تعدادی از آنها در این عملیات کشته شدند، از جمله: «هوشنگ کیان‌آرا»، «سید محمدتقی حسینی»، «محمد کام‌بخش ضیایی»، «نعمت‌الله اکبری سامانی»، «یونس خوش‌بین» و «ابراهيم اميد بخش».
إذا تَغَرَّدَ عَن ذِی الْأَراکِ طائرُ خَیرٍ فَلا تَفَرَّدَ عَن رَوضِها أَنینُ حَمامي
انرژی هسته‌ای موزیک ویدیویی از امير تتلو است که بر روی ناو جماران ساخته شده و احمدی آنرا کارگردانی کرده است و به یکی از جنجالی ترین موزیک ویدیو‌های ایرانی تبدیل شد و گاردین به طور اختصاصی مقاله ای درباره اش تهیه کرد.
جنبش اسلامی احرار الشام (به عربی: حركة أحرار الشام الإسلامية) سازمانی شامل گروه‌های نظامی اسلامی و سلفی است که با حکومت بشار اسد در حال مبارزه مسلحانه است. این گروه در مناطق مختلف سوریه به خصوص در استان‌های ادلب، حلب و ریف دمشق مشغول نبرد در جنگ داخلی سوریه است. این گروه علاوه بر آنکه نیرومندترین عضو ائتلاف جبهه اسلامی (سوریه) است، رهبری ائتلاف جبهه اسلامی را نیز برعهده دارد. جنبش اسلامی احرار الشام در سال ۲۰۱۳ به عنوان دومین گروه قدرتمند و اثرگذار در میان اپوزیسیون، پس از ارتش آزاد سوریه شناخته می‌شد.
گفتني است؛ استاد حامي، حقوق مربوط به تمامي آثار خود را به دانشگاه تهران اهدا كرده است.[۵]
پس از خروج بريتانيا از منطقه در سال ۱۹۷۱ و براساس توافقنامه ای که در این سال به امضا رسید مالکیت جزایر تنب کوجک و بزرگ و ابوموسی به ایران واگذار شد. در آن سال ۱۹۷۱ ايران يک روز پيش از آنکه امارات از تحت الحمايگی بريتانيا خارج شود، براساس توافق سه جانبه با امير نشين شارجه و بريتانيا نيروهای خود را در جزيره ابوموسی مستقر کرد.
احمد سامی (عربی مصری: أحمد سامي سعد أبو العينين؛ زادهٔ ۱ آوریل ۱۹۹۲) بازیکن فوتبال اهل مصر است که در حال حاضر برای باشگاه فوتبال پیرامیدز بازی می‌کند.
نشان خانوادگي ساكنين اين ابادي (كياني/پوركيان/ ازادي/ابزاده/اذربايگان) مي باشد ، تمامي ساكنين از خانواده هاي بزرگ و محترم مي باشند و غالبا رابطه خويشاوندي نزديك با همديگر دارند ، از بزرگان نامدار اين ديار كي مقصود كياني كه اوازه نامشان در قوم بختياري و طايفه اورك زبانزد عام و خاص و مورد احترام مي باشد و ايشان از پشتيبانان مالي مشروطه خواهان بختياري در زمان انقلاب مشروطيت و فتح تهران نيز مي باشد. و شعر مال من تا مال قارون بيش بود صد چند مثل قارون نزد من درويش بود از گفته هاي وي در زمان حمايت از مشروطه خواهان بختياري مي باشد.
او گفت: اميد من كودكان اين مرز و بوم است. تا وقتی كه بتوانم آنها را تشويق به كتابخوانی كنم، اميدواری ام زياد است. تا وقتی می بينم كه بچه ها كتاب دستشان دارند و كتاب می خوانند، اميدواری ام پابرجاست.
در آن دربی دوستانه که با تساوی ۱_۱ به اتمام رسید،«اميرحسين جابری زاده»از تاج گل اول دیدار را به ثمر رساند و حالا او است که به عنوان نخستین گلزن تاریخ دربی تهران شناخته شده است.
استاد حامي، سرانجام پس از عمري تدريس و تلاش پيگير در راه اعتلاي ايران عزيز و خدمت به مردم در دهم بهمن‌ماه 1379 در گذشت و در بهشت ‌زهرا(س) به خاك سپرده شد.