تولم

معنی کلمه تولم در لغت نامه دهخدا

تولم. [ ل َ ] ( اِخ ) یکی از دهستانهای چهارگانه بخش مرکزی شهرستان فومن است. این دهستان در قسمت شمال بخش مرکزی شهرستان فومن واقع است. و پاره ای از قراء آن بر کنار مرداب بندر انزلی است. مرکز دهستان هندخاله است که در گذشته موقعیت بندری داشته و مرکز صادرات شهرستان فومن بوده است. این دهستان از 27 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل یافته و در حدود 14500 تن سکنه دارد و قراء مهم آن عبارتند از: نوخاله ، ماتک ، لیف شاگرد، دلیوندان ، مردخه. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ). رجوع به تاریخ مغول اقبال ص 313 و نزهةالقلوب و حبیب السیر و ذیل جامع التواریخ رشیدی و تولیم شود.

معنی کلمه تولم در فرهنگ فارسی

یکی از دهستانهای چهارگانه بخش مرکزی شهرستان فومن است این دهستان در قسمت شمال بخش مرکزی شهرستان فومن واقع است

معنی کلمه تولم در ویکی واژه

×از دهستان‌های فومن

جملاتی از کاربرد کلمه تولم

آن رفته که بود دل بدو مشغولم وافکنده به شمشیر جفا مقتولم
او با هکتور ازدواج کرد و آستواناکس را به دنیا آورد. پس از سقوط تروا و کشته شدن هکتور و آستواناکس، او را به کنیزی به نئوپتولموس دادند.
هر چند قوتولماق هله یوخ دارلیغمیزدان اما بیر آزادلیق دوغولوب وار لیغمیزدان
بعد از سقوط تروا بنابر دستور اودوسئوس که نباید هیچ فرد ذکوری از خانواده پریاموس زنده بماند، نئوپتولموس او را از آغوش مادر بیرون کشید و از بالای دیوار شهر پایین انداخت که موجب مرگ او شد. سپر پدر را تابوت او کردند.
حاج احمد کسمایی پیش از آغاز جنبش جنگل جزو مؤسسان هیئت اتحاد اسلام بود. او به سبب کار فلاحت دارای ثروت و سرمایه بود و کلیهٔ مخارج نهضت جنگل مانند خرید اسلحه و مهمات و امکانات دیگر را می‌پرداخت و تا هفده ماه پس از رفتن به جنگل به این تأمین مالی جنبش ادامه می‌داد. وی هواخواه و محبوبیت و نفوذ بسیاری در میان اهالی کسما، اباتر، طاهرگوراب، چمن، ندامان، صومعه‌سرا، کوله‌سر و چمثقال تا تولمات داشت. احمد کسمایی عقاید مذهبی اسلامی داشت.
زینت آغوش حیدر زیب دامان بتولم جانشین مجتبی و خامس آل عبایم
جام ورماق رسمدور ساقی، دوتولموش آی ایچون صیقل جام ایله پرداز ایت دوتولموش کونلومی
در ارمنستان باستان چون هنوز کشت کلم رواج نداشت بیشتر از برگ مو استفاده می‌شد و گوشت را داخل آن می‌پیچیدند. درخت تاک در ارمنی «تولی» نیز نامیده می‌شود این واژه از واژه «اودولی» اورارتو اخذ شده که به معنی درخت تاک می‌باشد. این غذا که دلمه یا در ارمنی «تولما» نام دارد (اشتباهاً به کلمه دلمه تُرکی نسبت داده شده است) به معنی پر شده زیرا گوشت در داخل برگ پیچیده می‌شد. گوشت همراه با بلغور یا برنج در داخل روده گوسفند نیز پخته می‌شد و «سالاپاتور» نام داشت.
هر دو قهرمان دربارهٔ شایستگی‌های خود برای به‌دست آوردن سلاح‌های آشیل سخنرانی می‌کردند، اما اودیسئوس برتری فراوانی در این زمینه بر آیاس داشت و جایزه به او داده شد. آیاس توسط آتنا به‌طور موقت دیوانه گشت و گوسفندان و نگهبانان یونانی را کشت. پس از مدتی آتنا او را به حالت عادی برگرداند، زمانی که به خود آمد از شرمساری خود را با شمشیر هکتور کشت. اودیسئوس نیز در انتها سلاح‌های آشیل را به پسرش نئوپتولموس داد.
ایله کیم صائب، غم دوران دوتوپدور چوره می سیر گل ممکن دگول آچسون دوتولموش کونلومی
هابیل مقتولم چه شد ثانی آدم کو نوح طوفان عزا کو حسین من نور عین من
توتولموش کونلوم جام ایله شادان ایلمک اولماز ال ایلن پسته نین آغزینی خندان ایلمک اولماز