ایشیک آقاسی

معنی کلمه ایشیک آقاسی در لغت نامه دهخدا

( ایشیک آقاسی ) ایشیک آقاسی. ( ترکی ، اِ مرکب ) ایشک آقاسی. رئیس بیرون. || حاجب دربار. رئیس دربار صفویان. || داروغه دیوانخانه. ( فرهنگ فارسی معین ). داروغه دیوانخانه چه ایشیک به معنی فضای دروازه و آقاسی بمعنی سردار. ( غیاث اللغات ) ( از آنندراج ) : فی الحال با علی بیک ایشیک آقاسی بازگشته. ( مزارات کرمان ).

معنی کلمه ایشیک آقاسی در فرهنگ معین

( ایشیک آقاسی ) [ تر. ] (اِ. ) ۱ - حاجب دربار، رییس دربار. ۲ - داروغة دیوانخانه .

معنی کلمه ایشیک آقاسی در فرهنگ عمید

( ایشیک آقاسی ) ۱. داروغۀ دیوانخانه.
۲. حاجب دربار پادشاه.
۳. در دورۀ صفویه، وزیر دربار و رئیس تشریفات دربار و مٲمور نظم و ترتیب مجلس پادشاه.

معنی کلمه ایشیک آقاسی در فرهنگ فارسی

( ایشیک آقاسی ) ۱ - حاجب دربار رئیس دربار(صفویان ). ۲ - داروغ. دیوانخانه .

معنی کلمه ایشیک آقاسی در ویکی واژه

حاجب دربار، رییس دربار.
داروغة دیوانخانه.

جملاتی از کاربرد کلمه ایشیک آقاسی

منوچهر خان در دربار قاجار رشد و ترقی کرد. وی در آغاز از خواجگان حرمسرا بود. پس از چندی غلام خاصه شاه و خواجه باشی دربار شد، و سرانجام به مقام «ایشیک آقاسی باشی» رئیس یا وزیر تشریفات نائل آمد.
دیگر در باب کرور دهم که عالیجاه میرزا صالح مضمون نامة را مصلحت ندانسته حق است و از روی دولت خواهی است. بلی آن روز که این مضمون نوشته شد با امروز که انصافا دولت و مملکت عثمانی کلا در تحت اقتدار امپراطور است تفاوت کلی دارد و در نظر داریم که محمدحسین خان ایشیک آقاسی را با هدایا بفرستیم و درخواستی برای مهلت بکنیم. محمدحسین خان برای این خدمت از هر که برود بجهات عدیده بهتر و خوب تر است، الا آن که هر وقت بهر کار از آستانه والا مفارقت کند، حرکت او قسری و اضطراری خواهد بود، نه شوقی وطبیعی.
وی همچنین ایشیک آقاسی باشی، شاعر، نقاش، موسیقی‌دان، خوشنویس و استاد در بسیاری از فنون بود.
در زمان صفویه و قاجاریه کسی که عهده‌دار این وظایف بود را ایشیک آقاسی می‌نامیدند. این کلمه دوره قاجاریه چه به صورت انفرادی و چه به صورت ترکیب، به عنوان یک لقب قاجاری به‌کار می‌رفته‌است.