الاکلنگ
معنی کلمه الاکلنگ در لغت نامه دهخدا

الاکلنگ

معنی کلمه الاکلنگ در لغت نامه دهخدا

( آلاکلنگ ) آلاکلنگ. [ ک ُ ل َ ] ( اِ مرکب ) آله کُلو. ذروح. ج ، ذراریح.
آلاکلنگ. [ آل ْ لا ک ُ ل َ ] ( اِ مرکب ) دو چوب برهم نهاده است متقاطع که دو کس بر دو سر چوب زبرین نشینند و بنوبت بزیر و بالا شوند، و این عمل را نیز آلاّکلنگ نامند.
الاکلنگ. [ اَل ْ لا ک ُ ل َ ] ( اِ مرکب ) زُحلوقَه چوبی است دراز که کودکان آن را بر جای بلندی از زمین نهندو یکی بر یکسر و دیگری بر سر دیگر آن نشیند و هر زمان یک سر آن به بالا برند و سر دیگر را پائین آرند.، الا کلنگ. [ اَل ْ لا ک ُ ل َ ] ( اِ ) به ترکی ذراریح است. ( فهرست مخزن الادویه ). رجوع به ذروح شود.

معنی کلمه الاکلنگ در فرهنگ معین

( آلاکلنگ ) (کُ لَ ) (اِمر. ) دو چوب بر هم نهادة متقاطع که دو کس بر دو سر چوب بالایی نشینند و به نوبت به زیر و بالا شوند.

معنی کلمه الاکلنگ در فرهنگ عمید

( آلاکلنگ ) = الاکلنگ
نوعی وسیلۀ بازی به شکل یک میله یا چوب بلند با تکیه گاهی در وسط و دو نشیمنگاه در دو طرف که با فشار آوردن بالا و پایین می رود.

معنی کلمه الاکلنگ در فرهنگ فارسی

( آلاکلنگ ) ( اسم ) ۱- دو چوب بر هم نهاد. متقاطع که دو کس بر دو سر چوب بالایی نشینند و بنوبت به زیر و بالا شوند . ۲ - عمل مذکور را نیز آلاکلنگ نامند .
ذروح دو چوب متقاطع بر هم نهادن
آلاکلنگ

معنی کلمه الاکلنگ در دانشنامه عمومی

الاکلنگ نوعی وسیله بازی است که در آن قطعه چوب یا فلز درازی را بر تکیه گاهی مانند ترازو نهند و دو نفر که از نظر وزنی یک اندازه هستند بر دو انتهای آن نشینند و با انتقال وزن چوب به طرف بالا و پائین می رود و افراد به وسیله این بازی تفریحی، کمی هیجان را تجربه می نمایند. الاکلنگ از لحاظ علم فیزیک یک ماشین، و اهرم نوع اول است که در آن تکیه گاه وسط نیروی محرک و نیروی مقاوم است .
الاکلنگ (مجموعه تلویزیونی). الاکلنگ ( انگلیسی: Seesaw ) یک مجموعه تلویزیونی جنایی بریتانیایی است که در سه قسمت از آی تی وی و در سال ۱۹۸۸ پخش شد. از بازیگران این سریال می توان به دیوید سوشی، جرالدین جیمز و نیل استوک اشاره کرد.

معنی کلمه الاکلنگ در ویکی واژه

اَلاکلنگ
(بازی): نوعی وسیله بازی شامل قطعه‌ای چوب یا آهن ضخیم و بلند، مانند الوار، که از وسط به تکیه‌گاهی می‌گذارند تا شکل اهرم پیدا کند، بچه‌ها بر دو سر آن می‌نشینند و با فشار دادن پا بر زمین، بالا و پایین می‌روند.
دو چوب برهم نهاده و متقاطع که دو کس بر دو سر چوب بالایی نشیند و به نوبت به زیر و بالا شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه الاکلنگ

پس از این‌که مدتی دستیار الکساندر فورد فیلم‌ساز معروف لهستانی (درگذشته سال ۱۹۸۰) بود فرصت این را یافت که فیلم‌های خودش را کارگردانی کند. فیلم یک نسل (۱۹۵۵) از جمله اولین فیلم‌های او است. وایدا هم‌زمان با کار فیلم‌سازی کارش را به عنوان کارگردان تئاتر شروع کرد و نمایش‌هایی مثل یک مشت باران (۱۹۵۹)، هملت (۱۹۶۰) و الاکلنگ دو نفره (۱۹۶۳) را به روی صحنه برد که همگی اقتباس‌هایی از نمایش‌ها و فیلم‌های مشهوری بودند. دو فیلم بعدی او - که امتدادی از جانمایه ضدجنگ فیلم کانال بودند - یعنی کانال (۱۹۵۶) (برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن سال ۱۹۵۷، به صورت مشترک با فیلم مهر هفتم برگمان) و خاکسترها و الماس‌ها (۱۹۵۷) بسیار موفق بودند.
گیلمور در ۵ آهنگ این آلبوم شامل («روشنایی بیشتر شود»، «دستگاه‌ها را تنظیم کن به سمت قلب خورشید»، «سرجوخه کلگ»، «یک نعلبکی رمز و راز» و «الاکلنگ») مشارکت دارد و سید برت تنها در سه آهنگ («جاگبند بلوز»، «دستگاه‌ها را تنظیم کن به سمت قلب خورشید»، «روزی را به یادآور») مشارکت کرد که آهنگ جاگبند بلوز تنها آهنگی است که وی به عنوان خواننده و آهنگساز حضور دارد برخلاف آلبوم اول گروه که وی نقش عمده‌ای در ساخت آهنگ‌ها داشت.