آغوش گرفتن

معنی کلمه آغوش گرفتن در ویکی واژه

آغوش‌گرفتن
در آغوش گرفتن یا کسی را از روی محبت یا عشق با دو دست گرفتن و به سینه چسباندن و فشردن. با ملاطفت او را در آغوش گرفت. «جمال‌زاده»

جملاتی از کاربرد کلمه آغوش گرفتن

پویش آغوش رایگان در شکل کنونی آن توسط خوان مان در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ آغاز شد. در ماه‌های پیش از آن، مان به دلیل مشکلات شخصی متعدد احساس افسردگی و تنهایی می‌کرد. با این حال، در آغوش گرفتن تصادفی یک غریبه تفاوت بزرگی برای او ایجاد کرد. او گفت: «... یک شب به یک مهمانی رفتم و یک نفر کاملاً تصادفی به سراغم آمد و مرا در آغوش گرفت. احساس می‌کردم که یک پادشاه هستم! این بزرگ‌ترین اتفاقی بود که تا به حال [برایم] رخ داده‌است.»
در فقه شیعه نیز طبق فتاوای برخی فقها، تفخیذ یا لاپایی، جایگزینی برای دخول با همسر نابالغ دانسته می‌شود، از جمله فتوای سید روح‌الله خمینی در تحریرالوسیله در این زمینه چنین است: «کسی که زوجه‌ای کمتر از نُه سال دارد دخول او برای وی جایز نیست… اما سایر کام‌گیری‌ها از قبیل لمس به شهوت و آغوش گرفتن و تفخیذ اشکال ندارد هر چند شیرخواره باشد.»
دست دادن، در آغوش گرفتن، نوازش کردن، تکیه کردن به کسی و…
خلیفه ای را کنیزکی بود که غلامی را دوست همی داشت و خویشتن به دجله افکند وغلام نیز در پی او خود را بیفکند و یکدیگر را در آغوش گرفتند و به بحر رحمت و غفران پیوستند. این حکایت را جامی به نظم درآورده است:
وی سرانجام روز جمعه ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۴ در حالی که چند سال بود که فوتبال را کنار گذاشته بود، به صورت افتخاری در دیدار دوستانه پرسپولیس با بایرن مونیخ مدت کوتاهی بازی کرد و به صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. الیور کان (دروازه‌بان تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ) و احمدرضا عابدزاده، یکدیگر را در آغوش گرفتند.
تعظیم‌کردن، روبوسی (دیده‌بوسی)، در آغوش گرفتن، بوسه اسکیمویی (فشردن دماغ‌ها به هم)، دست دادن، دست‌بوسی، پابوسی (به خاک افتادن)، سلام نظامی، ناماسته (سلام هندی)، کلاه از سر برداشتن، بزن قدش (پنج‌انگشت را به هم زدن)، مشت به مشت زدن، بالا بردن ابروها (در ساموآ)، و آرنج زدن، نمونه‌هایی از احوالپرسی غیر کلامی هستند.
با وجود نداشتن جاذبه جنسی، برخی از غیرجنسی‌ها ممکن است در روابط کاملاً عاشقانه و عاطفی شرکت کنند، در حالی که برخی دیگر چنین نمی‌کنند. همچنین برخی از غیرجنسی‌ها جاذبه جنسی را تجربه می‌کنند، اگرچه تمایلی برای عمل به آن ندارند و به عدم تمایل به شرکت در فعالیت جنسی اشاره می‌کنند. در مواردی نیز غیرجنسی‌ها تمایلی به شرکت در فعالیت‌های فیزیکی غیرجنسی مانند در آغوش گرفتن یا گرفتن دست ندارند، در حالی که برخی دیگر این کار را انجام می‌دهند. افراد غیرجنسی ممکن است به دنبال روابطی بدون فعالیت عاشقانه یا جنسی باشند که به عنوان «روابط دگرافلاطونی» شناخته می‌شود.
پله همچنین به‌عنوان بازیکنی منصف و بسیار تأثیرگذار شناخته می‌شد که به‌دلیل رهبری کاریزماتیک و اخلاق ورزشی خود در زمین برجسته بود. در آغوش گرفتن بابی مور پس از بازی برزیل و انگلستان در جام جهانی ۱۹۷۰ به‌عنوان تجسمی از اخلاق ورزشی تلقی شد. پله همچنین به‌دلیل تمایلش به زدن گل‌های مهم در مسابقات مهم، اغلب بازیکنی تعیین‌کننده برای تیم‌هایش بود.
کسی که زوجه‌ای کمتر از نُه سال دارد، دخول او برای وی جایز نیست … اما دیگر کام‌گیری‌ها از قبیل لمس به شهوت و آغوش گرفتن و تفخیذ اشکال ندارد؛ هر چند شیرخواره باشد.
صمیمیت فیزیکی - از جمله گرفتن دست، در آغوش گرفتن، بوسیدن و رابطه جنسی - باعث تقویت ارتباط بین افراد می‌شود و اغلب جزء کلیدی روابط صمیمانه عاشقانه است. لمس فیزیکی با رضایت از رابطه و احساس عشق در ارتباط است. در حالی که بسیاری از روابط صمیمی شامل یک جزء فیزیکی یا جنسی هستند، بالقوه جنسی بودن شرط لازم برای صمیمی بودن رابطه نیست. برای مثال، یک رابطه دگرافلاطونی یک رابطه صمیمی غیر عاشقانه است که متضمن تعهد و نزدیکی فراتر از رابطه دوستی است.
هر دو رخ خون شده عناب رنگ یک دگر آغوش گرفتند تنگ
دوست لاغر را برگیری و یک فربه را به دو صد حیله در آغوش گرفتن نتوان