آبرفت

آبرفت

معنی کلمه آبرفت در لغت نامه دهخدا

( آب رفت ) آب رفت. [ رُ ] ( ن مف مرکب ، اِ مرکب ) سنگی که در جریان آب بطول زمان ساییده و لغزان و مایل بگردی شده باشد. || ته نشین آب رودخانه ها. ( فرهنگستان زمین شناسی ).

معنی کلمه آبرفت در فرهنگ معین

( آبرفت ) (رُ ) (اِمر. ) ۱ - سنگ کف رود که جریان آب آن را ساییده باشد. ۲ - موا د ته نشین شده در مجرای آب .

معنی کلمه آبرفت در فرهنگ عمید

( آبرفت ) ۱. آنچه از سنگ و خاک یا کف رودخانه که آب آن را ساییده یا تراشیده یا روبیده باشد.
۲. موادی که در مجرای آب ته نشین شود.

معنی کلمه آبرفت در فرهنگ فارسی

( آبرفت ) ( اسم ) ۱- سنگی که بسبب جریان آب بمرور زمان ساییده و لغزان و مایل بگردی شده باشد . ۲ - مواد ته نشسته از آبرودخانه ته نشست آب رودخانه
آنچه ازسنگ یاکف رودخانه که آب آنراروبیده باشد، موادی که درمجرای آب ته نشین شود، آبروفت
( آب رفت ) سنگی که در جریان آب بطول زمان ساییده و لغزان و مایل بگردی شده باشد

معنی کلمه آبرفت در فرهنگستان زبان و ادب

آبرفت
{alluvium, alluvial deposit} [زمین شناسی] مواد آواری سستی که در نتیجۀ جریان آب های جاری نهشته می شود

معنی کلمه آبرفت در دانشنامه عمومی

آبرفت. آبرُفت یا اِلوویِم ( به انگلیسی: Alluvium ) در زمین شناسی به مواد آواری سستی که توسط رود یا آب های جاری دیگر نهشته شده باشد گفته می شود. آبرفت به طور معمول از مواد و ذرات گوناگونی، از ذرات ریز گل و لای و خاک رس، تا ذرات درشت تر شن و ماسه و سنگریزه تشکیل شده است.
به این فرایند بعضی فرایند نهشته شدن رسوب توسط رودخانه، آبرفت گذاری ( Alluviation ) می گویند.
آب جاری با مشارکت برف رود ( تکه یخ غلتان در رود ) ، می تواند آبرفت نهشته کند. ولی نهشته شدن برف و یخ به تنهایی، آبرفت محسوب نمی شود.
آب رودخانه به طور ادامه دار، از منشأ خود تکه های جامدی از سنگ و صخره و گل و لای را برداشته ( شویانده ) و در تمام طول مسیر خود رها می کند. جایی که جریان آب تند تر باشد، تکه های جامد بیشتری برداشته می شوند تا اینکه رها شوند، و همچنین جایی که جریان آب کندتر باشد، تکه های جامد بیشتری رها می شوند تا اینکه برداشته شوند. محلی که میزان بیشتری از مواد حمل شده توسط رود رها شوند، مسیل یا محل آبرفت می گویند و به آن مواد، آبرفت می گویند.
اگر چه رودهای کوچک نیز رسوبات و مواد ته نشین ایجاد می کنند، ولی در مسیل ها و دلتاهای رودخانه های بزرگ و پرآب است که میزان قابل توجهی ( از لحاظ علم زمین شناسی ) از رسوبات و مواد ته نشین شده یافت می شود.
میزان موادی که رودخانه های بزرگ حمل می کنند، بسیار زیاد است. بسیاری از رودخانه ها توسط رنگی که مواد حمل شونده توسط آب رودخانه، به آب آن رود می دهند شناخته می شوند، مثلاً رودخانه هوانگ هه در چین از لحاظ ادبی به معنی رودخانه زرد رنگ است و همچنین رودخانه میسوری در آمریکا، به گِل آلود بزرگ مشهور است. این گونه برآورد می شود که رودخانه میسیسیپی در آمریکا، سالانه ۴۰۶ میلیون تن، و رودخانه هوانگ هه، سالانه ۷۹۶ میلیون تن رسوبات به دریا حمل می کنند.
گاهی، آبرفت ها حاوی سنگ های معدنی با ارزش مانند طلا و پلاتینیوم و همچنین گوهرسنگ ها هستند. به محل تمرکز این نوع آبرفت ها، در اصطلاح انگلیسی Placer Deposit، به معنی محل ته نشینی طلا و جواهرات می گویند.
در طول تاریخ، بسیاری از آبگیرهای کم عمق که پر از مواد آبرفتی شده اند، که این امر باعث به وجود آمدن زمین های بسیار حاصلخیزی شده است ( خاک آبرفتی، معمولاً حاصلخیز است ) . مثلاً گل و لایی که سالانه توسط رودخانه نیل در مصر ته نشین می شود، این امکان را برای مصری ها به وجود آورده است که آن ها از چهار هزار سال پیش، محصولات خود را بدون کمک از هیچ گونه کود مصنوعی پرورش دهند.

معنی کلمه آبرفت در دانشنامه آزاد فارسی

آبرفت. آبْرُفْت (alluvium)
ماده ای ریزدانهو سیلتی. از جریان آب رودخانه نهشته می شود. آبرُفت در مناطقی از آبراهۀ رودخانه نهشته می شود که سرعت آب جهت انتقال گل ولای با جریان رودخانه بسیار کم است. خم های داخلی رودپیچها ازجملۀ این مناطق اند. دشت_سیلابیاز آبرُفت حاصل از نهشته های سیلاب های ادواری تشکیل می شود. گاهی نهشته های آبرُفتیِباقی مانده از سیلاب موجب تشکیل دریاچه های طوقه ای (نعل اسبی)می شوند. دشت های سیلابی غالباً حاصل خیزند، اما همواره در معرض جریان سیل قرار دارند و محل مناسبی برای سکونت نیستند. مثلاً، سیل های سال ۲۰۰۰ در موزامبیک بر مناطق کشاورزی واقع در دشت های سیلابی رودخانه های مهم این کشور، مانند ساو، تأثیر نامطلوبی گذاشت. با این حال، تمدن های مهم اولیه در دشت های سیلابی خاورمیانه شکوفا شدند. در آن جا، گل ولای نهشتۀ رودهایی مانند نیل و سِندبه تولید محصولات کشاورزی مازاد انجامید.

معنی کلمه آبرفت در ویکی واژه

آب‌رفت
(علوم زمینی): رسوب‌های به جا مانده از جریان آب در بستر رودخانه.
سنگ کف رود که جریان آب آن را ساییده باشد. مواد ته نشین شده در مجرای آب.

جملاتی از کاربرد کلمه آبرفت

دشت‌های استان در دو نوع دشت‌ها و دشت‌های فرسایشی یا دشت‌های کاوشی دسته‌بندی می‌شوند. دشت‌های تراکمی در اثر انباشت آبرفت‌ها در مناطق پست به وجود آمده‌اند (دشت بزرگ اسدآباد) و دشت‌های فرسایشی نیز در اثر تخریب و جا به جایی مواد سازندهٔ کوه‌ها و ارتفاعات به وجود آمده‌اند. در کوهستان الوند، دشت‌های کوچکی وجود دارد، که سطح آن‌ها از چمن زار پوشیده شده و چشمه‌های زیادی در آن‌ها جاری است و با توجه به اینکه از سطوح مسطحی برخوردارند، به صورت محل استراحت و اتراق کوهنوردان درآمده‌اند.
دشت‌های استان تحت تأثیر دو دسته عوامل ساختمانی و آبرفتی شکل گرفته‌اند. ابتدا در اثر حرکات زمین ساختی چاله‌هایی در این سرزمین شکل گرفته، سپس این چاله‌ها توسط آبرفت رودها پر شده و دشتهای آبرفتی را شکل داده‌اند. مانند دشت شیروان که توسط رسوبات رود اترک پوشیده شده‌است. برخی از دشت‌ها به دلیل دور بودن از منابع آب حالت ساختمانی و تکتونیکی خود را حفظ کرده‌اند که دشت تکتونیکی نام دارند. دشت‌های استان از نظر حاصلخیزی خاک یکسان نیستند. برخی مانند دشت‌های فاروج، شیروان، بجنورد، مانه، سملقان و اسفراین حاصل‌خیزند و برخی از آن‌ها مانند دشت‌های گرمه، جاجرم و سنخواست حاصل‌خیز نیستند.
استان همدان از استان‌های کوهستانی، مرتفع، سرد و بادخیز کشور محسوب می‌شود. ناهمواری‌ها در استان همدان به شکل‌های مختلف ایجاد شده‌است که عامل مهم این تغییر شکل ناهمواری‌ها، وجود آب‌های روان است که در استان همدان جاری هستند، به‌طوری‌که این آب‌ها در برخی مناطق مرتفع با تخریب ارتفاعات و انباشتن آبرفت‌ها در مناطق پست سبب کاهش ارتفاع کوه‌ها، ایجاد دشت‌ها و دره‌های زیادی شده‌اند. در برخی مناطق نیز، شدت عمل آب‌های روان به حدی بوده‌است که شکل ناهمواری‌ها به کل عوض کرده و باعث معکوس شدن شکل ناهمواری‌ها شده‌است، به‌طوری‌که کوه را به دره تبدیل کرده و درهٔ عمیق دوره‌های گذشته، را به صورت کوه درآورده است.
گسل پیرانشهر در جنوب غربی استان آذربایجان غربی واقع شده است که نخستین بار توسط افتخارنژاد (۱۹۷۵) نامگذاری شد. این گسل دارای روند شمال‌غربی-جنوب‌شرقی است که مرمرهای ژوراسیک-کرتاسه را در جنوب باختری از آبرفتهای کواترنر در شمال خاوری جدا می‌کند.
در قرن نوزدهم تلاش برای یافتن سرچشمه رود نیل متمرکز بر نیل سفید بود و به علت آنکه سرچشمه این در ناحیه‌های ناشناخته آفریقا بود. جستجو در جنگل‌های آفریقا نمادی از جستجوی سرچشمه نیل سفید شده‌بود.علت سفید بودن این رود وجود آبرفت های سفید رنگ در رود سوباط در حبشه است که به نیل می پیوندد
در این استان قسمت جنوبی غالباً کوهستانی و قسمت شمالی آن عمدتاً جلگه‌ای و ساحلی می‌باشد. شیب آن به طرف مشرق در دشت گرگان است که به تدریج به ارتفاعات غربی خراسان منتهی می‌شود و به علت فراوانی نسبی آب و فرسایش کوه‌ها، آبرفت‌های ناشی از آن در دریا ته‌نشین شده و جلگه مازندران را تشکیل داده است.
رودخانه های صوفی چای و جوان چای آبرفت ها را در طی زمان طولانی به همراه خود حمل کرده و زمینهای پست اطراف دریاچه ارومیه را پر کرده و جلگه مستعد کشت و زرع را که مقرّ روستای آخوند قشلاق است به وجود آورده است.
با شروع از دهه ۱۸۷۰، استخراج هیدرولیک به یکی از پایه‌های اصلی استخراج قلع آبرفتی در شبه جزیره مالایی تبدیل شد.این روش قبلاً در شهرستان پولک فلوریدا برای استخراج سنگ فسفات مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.
پیش ساز استخراج هیدرولیک عمل آب‌کشی زمین است و توسعه‌ای که به نام «هوشینگ» نیز شناخته می‌شود، که در آن جریان‌های سطحی آب منحرف می‌شوند تا شن‌های طلادار را فرسایش دهند. این روش در ابتدا در امپراتوری روم در قرن‌های اول قبل از میلاد و بعد از میلاد استفاده می‌شد و در سراسر امپراتوری روم، در هرمنطقه‌ای که رسوبات آبرفتی وجود داشت، گسترش پیدا کرد. رومی‌ها آب‌کشی زمین برای از بین بردن اضافه بار و بقایای طلا در لاس مدولاس اسپانیا و دولاوکوتی در بریتانیای کبیر به کار بردند. همچنین این روش در انگلستان و ولز الیزابتی (و بندرت اسکاتلند) به منظور توسعه معادن قلع، سرب و مس استفاده شد.
با شروع از دهه ۱۸۷۰، استخراج هیدرولیکی به یکی از پایه‌های اصلی استخراج قلع آبرفتی در شبه جزیره مالایی تبدیل شد.این روش قبلاً در شهرستان پولک فلوریدا برای استخراج سنگ فسفات مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.