ابیز

ابیز

معنی کلمه ابیز در لغت نامه دهخدا

ابیز. [ اَ ] ( اِ ) جرقّه. سقط. شَرَر. شرار. شراره. ستاره آتش. خدرَه. خدرک. کاووس. لَخشه. سونش. لخچه. خُدرَه. اَبلک. ابیزَک. و آن آتش خرد است که از هیمه سوزان یا اخگر جهد. و آبیز، آییز، آبید، ابید، ابیر، آیژ، آییژ،آبیر و صور دیگر همه مصحف این کلمه اند :
هست ز آهم آتش دوزخ ابیز
ناله ای از من ز تندر صد ازیز.منجیک.لیکن در نسخه سروری این کلمه به یای حطی آمده چنانکه در فصل یاء بیاید و تبدیل همزه به یاء بسیار هست.

معنی کلمه ابیز در فرهنگ معین

(اَ ) (اِ. ) جرقه ، شرارة آتش .

معنی کلمه ابیز در فرهنگ عمید

شرارۀ آتش، جرقه: هست زآهم آتش دوزخ ابیز / ناله ای از من ز تندر صد ازیز (منجیک: ۲۳۱ ).

معنی کلمه ابیز در فرهنگ فارسی

جرقه، شرار، شراره آتش، جرقه که از آتش بجهد، آبیزو آییزو آییژوابیزک هم گفته اند
( اسم ) جرقه شرر شرار. آتش آتش خرد که از هیم. سوزان یا اخگر جهد .

معنی کلمه ابیز در دانشنامه عمومی

آبیز. آبیز شهری است واقع در بخش شاسکوه، شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی که در سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲٬۷۱۶ نفر جمعیت داشته است.
در لغت نامه دهخدا آبیز به معنی جرقه و شراره آتش و آتشکده آمده است. علت نامگذاری آبیز به این نام وجود آتشکده وجود آتشکده ای تا ۶۰ الی ۷۰ سال پیش وجود داشته که به دلیل زلزله و فرسایش و برخی بی توجهی ها از بین رفته است.
آبیز در فاصله ۱۹۵ کیلومتری مرکز استان و ۶ کیلومتری مرکز شهرستان زیرکوه واقع شده است. آبیز در دامنه شرقی کوه شاسکوه قرار دارد که بدین علت نسبت به سایر روستاها و شهرهای منطقه آب و هوای ملایم تری دارد.
• منطقه حفاظت شده شاسکوه
• آبشار جویبارهای آبیز
• یکی از جاذبه های مفرح، زیبا و چشم نواز شهر آبیز، آبشار جویبارهای قنات زیبای آن واقع در منطقه گردشگری و ییلاقی آبیز در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری مرکز شهرستان زیرکوه می باشد. آب این آبشار جویبارها در تمام ایام سال به قدرت لایزال الهی ساری و جاری می باشد. صدای دلنشین شرشر و حرکت موزون آب جویبارها توأم با صدای جیرجیر پرندگان، فضایی رؤیایی و بدیع با آب و هوایی لطیف و مطبوع با سایه سار درختانی تنومند در دامنه شرقی رشته کوه شاسکوه و قلعه کوه تاریخی آبیز، در دل کویر خشک و لم یزرع منطقه مرزی زیرکوه خلق نموده است که به مثابه بهشتی زمینی در این منطقه گرم و خشک می باشد. با این ویژگی های طبیعی منحصر بفرد، سایت گردشگری آبیز گلاویز برای هر بیننده و گردشگری دوچندان چهره نمایی می نماید. گردشگران با حضور در این محیط می توانند در بیشتر مواقع با چشم غیر مسلح شاهد تردد گونه های متفاوت حیات وحش طبیعی منطقه حفاظت شده شاسکوه بوده و برای خود لحظات و خاطراتی بیاد ماندنی ثبت و ضبط نمایند یا با پیاده روی در کنار آبشار جویبارها یا کوه پیمایی و صعود سهل و آسان بر فراز تپه مزار علی قلی و قلل لاخ سیاه و قلعه کوه تاریخی آبیز و حضور و اقامتی کوتاه درغار مادر پیرزال، سیر در آفاق و انفاس نموده و از درب ورودی غار مذکور تماشاگر دور نمای کلی دیار کهن فرهنگ و هنر آبیز و تنها یادگار تاریخی بازمانده از زلزله های ادوار گذشته منطقه بویژه درخت سرو خشک هزار و پانصد ساله آبیز بوده و با ورزشی شاد و مفرح و پرورش روح و جسم، تحسین گر آفرینده بی همتای جهان باشند. البته در ایام تابستان گردشگران می توانند با خرید و تهیه میوه های رنگارنگ، سالم، شیرین، تازه و ارگانیک از باغداران زحمتکش منطقه گردشگری آبیز با لذت و حلاوت در کنار دوستان و خانواده های محترم نوش جان و تناول فرمایند. همچنین گردشگران می توانند با جستجو کلمه آبشار جویبارهای آبیز در گوگل مپ دسترسی به نقشه منطقه گردشگری آبیز داشته باشند.
• درخت سرو ( ثور ) آبیز:

معنی کلمه ابیز در ویکی واژه

جرقه، شرارة آتش.

جملاتی از کاربرد کلمه ابیز

بیامد بر شاه و پوزش گرفت زکار مکابیز سوزش گرفت
یکی از روستاهای قدیمی از توابع شهرستان باشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است.آب این روستا سابق از چشمه انارستان به وسیله لوله کشی و همچنین چاه‌های دست‌ساز و چشمه‌های اطراف تأمین می‌شد.اکنون با کم شدن آب چاه و چشمه‌های اطراف، دولت با حفر چاههای عمیق و لوله کشی آب روستای آبده‌گاه و روستاهای اطراف مانند کلگان، سرابیز، گروس، نارگ‌موسی، مله‌تم، موری‌کش، پنبه زار و بوسنگان را تأمین کرده‌است. جمعیت آبده‌گاه (علیا و سفلی) در گذشته مجموعاًَ ۱۰۰۰ نفر (۱۰۰ خانوار) تخمین زده می‌شد ولی اکنون با مهاجرت روستائیان به کمتر از 50 خانوار رسیده است.
صدابیزاری به این صورت است که با شنیدن یک صدای خاص، احساسات منفی مانند خشم، تنفر یا ترس در شخص به وجود می‌آید.
هنگامی که شهر کیتیون در محاصره بود، کیمون بر اثر یک بیماری درگذشت. در خلال این احوال، مگابیز دوم (بغبیش) ساتراپ سوریه، در سیسیلیا نیروی خود را گردآوری کرد تا به ناوگان آتنی حمله کند. سپاهیان ایران یک ناوگان بزرگ کشتی در اختیار داشت. یونانی‌ها از حیث آذوقه و ساز و برگ جنگی در مضیقه بودند؛ پس محاصره کیتیون را رها کرده به سوی سالامیس رفتند و در آنجا درگیر جنگی با ناوگان ایرانی شدند. در جنگ بزرگی که آنجا رخ داد، آتنی‌ها پیروزی کاملی بر کشتی‌های فنیقی، سیسیلی و قبرسی به دست آوردند و تعداد یکصد کشتی دشمن را تصرف کرده به دست خود گرفتند. در همان هنگام آتنی‌ها در خشکی نیز پیروزی به‌دست آوردند.
دستها را برهنه کرده تمام راست چون دست های بابیزن
مگر نرفته ای اندر فرنگ تابیزی بریش و پشم خود از فضله بقراطیاب
آلیک یاشایی گوناشیان (ارمنی: Ալիկ Յաշայի Գյունաշյան؛ زادهٔ ۸ دسامبر ۱۹۵۴) خواننده مردمی աշուղական երաժշտություն و رابیز اهل ارمنستان است.
اسیران به دست مکابیز بود که با دانش و رای و پرهیز بود
سفیر آمد و سوگند خورد و لابه نمود چنان‌ که شغل شفیعست و رسم بابیزن
به نوشتهٔ هرودوت در سال ۵۳۱ پیش از میلاد، پس از قتل بردیای دروغین، هفت تن از بزرگان ایران، برای شکل حکومتی آیندهٔ ایران به مناظره نشستند. در مناظره‌ای که میان بزرگان ایران شکل گرفت اوتان، نظامی مردم سالارانه بر پایهٔ دموکراسی را پیشنهاد کرد، و دیگر انواع حکومتی را به چالش کشید. در مقابل مگابیزوس در دفاع از الیگارشی سخن گفت. اما داریوش بزرگ با دفاع از نظام سلطنتی، آن را بهترین نوع حکومت دانست. چهار مرد دیگر نیز طرف داریوش را گرفتند. در نهایت این مناظره به نفع داریوش به پایان رسید و او به شاهنشاهی رسید.
برآشفت جنگی مکابیز گرد که داماد شه بود و با دستبرد
که او بود پور مکابیز گرد به داراب کردند پس دستبرد
ازین خبر دل افغان خدا چنان لرزید که روز گرما در دست خلق بابیزن
ام است مردوفم آمد زن و ابوزوج است چنانکه بکنابیز است و واک خود موج است
به شرط آنکه سفیری زانگلیس خدای شود به نزد تو ما را ز جرم بابیزن
نام گیاه گلدار «آتروپا» از روی این ایزدبانو الهام گرفته شده‌است، که گیاه سمی شابیزک، ترکیبات آلی شیمیایی آتروپین و داروی آنتی کولینرژیک از مشتقات این خانواده هستند.
کالبدشناسی بنام گیرولامو فابیزیو دی آکواپندنت در سال ۱۵۹۴ این اتاق را اداره می‌کرد. اتاق عمل مشهور دیگری در اِتر دُم شهر بوستون، ماساچوست وجود دارد که در سال ۱۸۲۴ ساخته شده که هم‌اکنون یک اتاق کنفرانس بوده و جاذبه توریستی دارد.