آئن
جملاتی از کاربرد کلمه آئن
با این حال، «پیتاس» آئنیاس فراتر از تقوای فرزندی و ارادت او به پدرش است: همچنین چندین نمونه از شور مذهبی در او دیده میشود. آئنیاس پیوسته مطیع خدایان است، حتی در اعمالی که مخالف خواستههای خود است. همانطور که او به یکی از این دستورهای الهی پاسخ مثبت میدهد و در عین حال میگوید «من به میل خودم به ایتالیا سفر نمیکنم.»
انئید را میتوان بر اساس موضوع متفاوت کتابهای ۱–۶ (سفر آئنیاس به لاتیوم در ایتالیا) که معمولاً با «ادیسه» هومر مرتبط است و کتابهای ۷ تا ۱۲ (جنگ در لاتیوم) که منعکس کننده «ایلیاد» است، به دو قسمت تقسیم کرد. این دو نیمه معمولاً منعکس کننده جاه طلبی ویرژیل برای رقابت با هومر با پرداختن به مضامین سرگردانی «ادیسه» و مضامین جنگی «ایلیاد» هستند. با این حال، این یک شباهت تقریبی است که باید محدودیتهای آن را در نظر داشت.
در سر گاواین و شوالیه سبز (اواخر قرن چهاردهم)، شاعر مروارید، مانند بسیاری دیگر از نویسندگان انگلیسی، از آئنیاس برای ایجاد شجرهنامهای برای پایهگذاری بریتانیا استفاده کرد و توضیح داد که آئنیاس «به دلیل خیانت خود مورد استیضاح قرار گرفت و ثابت شد که صحت دارد.» (خط 4).
آئنیاس و گروهش با کشتی به کرت میروند و شروع به ساختن شهر جدیدی کردند، اما به زودی طاعون وحشتناکی رخ میدهد. خدایان تروا در خواب به آئنیاس ظاهر میشوند و توضیح میدهند که پدرش اشتباه میکند: سرزمین اجدادی که آپولون به آن اشاره کرده، کرت نیست، بلکه ایتالیا است.
رمان شهر گمشدهها نوشته ویل آدامز فرض میکند که بسیاری از اطلاعات ارائهشده توسط ویرژیل اشتباه است و آئنیاس و دیدو واقعی در کارتاژ ملاقات نکردهاند و عاشق یکدیگر نشدهاند، بلکه در یک مستعمره فنیقی در قبرس، در سایت مدرن فاماگوستا. داستان آنها با داستان فعالان مدرن آمیخته شدهاست که در حالی که در تلاش برای متوقف کردن یک ژنرال جاهطلب ارتش ترکیه در تلاش برای انجام کودتا هستند، بهطور تصادفی خرابههای پنهان کاخ دیدو را کشف میکنند.
در مینی سریال تلویزیونی ۲۰۱۸ تروآ: سقوط یک شهر، آئنیاس توسط آلفرد ایناک به تصویر کشیده شدهاست. او همچنین به عنوان یک مبارز حماسی از جناح دردانیا در حماسه جنگ تمامعیار: تروی در سال ۲۰۲۰ حضور داشت.
سپس به الیزیوم میرسد و در آن جا با روح پدرش ملاقات میکند. پدرش روح فرزندانی که قرار است از نسل آئنیاس پدید آیند و روم را به بزرگی برسانند به او نشان داده و او را با مژده بزرگی، به ادامه سفرش به سوی ایتالیا ترغیب میکند. آئنیاس بازمیگردد و بیدرنگ به سوی ایتالیا بادبان میکشد.
مهم است که بدانیم بین سرنوشت و مداخله الهی تفاوت قابل توجهی وجود دارد، زیرا حتی اگر خدایان ممکن است سرنوشت و تقدیر نهایی را به انسانها یادآوری کنند، خود خدایان کنترل آن را در دست ندارند. به عنوان مثال، سطرهای آغازین شعر مشخص میکند که آئنیاس به «دلیل سرنوشت به ایتالیا آمد»، اما همچنین توسط نیروی مجزای الهه یونو در «خشم بیامانش» مورد آزار و اذیت قرار میگیرد. حتی با وجود اینکه یونو ممکن است مداخله کند، سرنوشت آئنیاس از قبل تعیین شدهاست و نمیتوان آن را تغییر داد.
بروس لودن آئنیاس را به عنوان «نوع» معرفی میکند: تنها فرد (یا خانواده) با فضیلت که از نابودی عمومی در امان ماندهاست، به مانند افسانک اوتنپیشتی، باوسیس و فیلمون، نوح، و لوط. شبه آپولودوروس در کتاب شبه آپولودوروس خود توضیح میدهد که «... یونانیان به دلیل تقوای او فقط او را زنده و در امان گذاشتند.»
آئنئاس تاکتیکوس قدیمترین نویسندهٴ یونانی دربارهٴ علم نظام است که در حدود ۳۶۰ ق م برآمد. وی از اهالی آرکاد بود یا به هر صورت از اهالی پلوپونز بود که در جزایر اژه و آسیای صغیر خدمت کرده بود.