آماتور

آماتور

معنی کلمه آماتور در فرهنگ معین

( آماتور ) (تُ ) [ فر. ] (ص . اِ. ) کسی که کاری را صرفاً از روی علاقه و میل و نه برای کسب درآمد انجام دهد، غیرحرفه ای (فره ).

معنی کلمه آماتور در فرهنگ عمید

( آماتور ) کسی که به خاطر میل و علاقۀ شخصی و نه برای کسب درآمد، در یکی از رشته های هنری، ورزشی، یا فنی فعالیت می کند.

معنی کلمه آماتور در فرهنگ فارسی

شائق، هوسکار، باذوق، کسی که کاری راازسرشوق به آن انجام ندهدنه برای پول

معنی کلمه آماتور در دانشنامه عمومی

آماتور (فیلم ۱۹۹۹). «آماتور» ( اسپانیایی: El Amateur ) یک فیلم درام آرژانتینی به کارگردانی Juan Bautista Stagnaro است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.

معنی کلمه آماتور در دانشنامه آزاد فارسی

آماتور. آماتور (amateur)
از ریشۀ لاتینی آماره به معنای عشق ورزیدن. کسی که فعالیت یا ورزشی را صرفاً برای تفریح و سرگرمی و بدون چشم داشت مالی به شکل غیرحرفه ای انجام می دهد.

معنی کلمه آماتور در ویکی واژه

ویژگی آنکه در رشته‌ای از علوم، فنون، هنرها، و ورزش‌ها صرفاً از روی میل و علاقه، و نه برای کسب درآمد، فعالیت می‌کند. عکاس آماتور، ورزشکار آماتور، در این زمینه هم مثل زمینه‌های بسیار دیگری به قول فرنگی‌ها آماتور هستم. «جمال‌زاده»
کسی که کاری را صرفاً از روی علاقه و میل و نه برای کسب درآمد انجام دهد، غیرحرفه‌ای.

جملاتی از کاربرد کلمه آماتور

آرتور سامولی گئورگیان (ارمنی: Արթուր Սամվելի Գևորգյան؛ زادهٔ ۱ آوریل ۱۹۷۵ در ایروان) بوکسور و سیاستمدار اهل ارمنستان است که در مسابقات قهرمانی بوکس آماتوری اروپا در مجموع برندهٔ ۱ مدال برنز شده‌است. گئورگیان همچنین نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس ملی جمهوری ارمنستان بود.
۳. مطالعهٔ علم بدون پرداخت را که در آن مقاصدی نهفته باشد آماتور می‌گویند.
دوتای در یک خانواده نظامی مرفه در پیکاردی بزرگ شد. پدربزرگش یک تأمین کننده سلاح برای ناپلئون بود. یک هنرمند آماتور که با تعدادی از کلکسیونرها و نقاشان از جمله اوراس ورنه دوست بود، پدرش مشوق کارهای هنری پسر بود. وی تحصیلات هنری خود را از هفده سالگی زیر نظر نقاش مشهور نظامی ژان لویی ارنست مسونی آغاز کرد. او در ابتدا برای یادگیری مقدمات به الکساندر کابانل مشهور مراجعه کرده بود اما مسونی تصمیم گرفت که خود دوتای را آموزش دهد. مسونی تأثیر عمده ای در سبک او ایجاد کرد و دقت در دوتای به وجود آورد.
مائور درجه دکتری را در تخنیون به دست آورد و سپس به تدریس تاریخ ریاضیات در دانشگاه لویولا شیکاگو سرگرم شد. وی درسگفتارهای بسیاری را در آمریکا ارائه کرده است. او همچنین کتابهای عامه پسند بسیاری درباره ریاضیات و تاریخ آن نوشته است. مائور افزون بر این به عنوان اخترشناس آماتور نیز فعالیت میکند.
الکساندر رابرتسون مرسر یک فوتبالیست آماتور اسکاتلندی بود که به عنوان هافبک راست برای کویینز پارک در لیگ اسکاتلند بازی می‌کرد.
خسرو برای حضور در تیم کشتی فرنگی ایران در المپیک تابستانی ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی به رقابت پرداخت. او سپس به آمریکا رفت و در دهه ۱۹۷۰، به عنوان کمک مربی دو تیم المپیک ایالات متحده آمریکا مشغول به کار شد. در سال ۱۹۷۱، او قهرمان کشتی فرنگی اتحادیه ورزشکاران آماتور و برنده مدال طلا در وزن ۱۸۰٫۵ پوند (۸۱٫۹ کیلوگرم) بود. او بعداً به عنوان دستیار مربی تیم ایالات‌متحده برای بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ در مونیخ انتخاب شد.
آن بو هیون زادهٔ بوسان، کره جنوبی در ۱۶ مه ۱۹۸۸ است. او از دبیرستان ورزشی بوسان فارغ‌التحصیل شد و در مسابقات بوکس آماتور شرکت کرده‌است و یک مدال طلا کسب کرد.
بیشتر برندگان در سال ۱۹۰۰ مدال دریافت نکردند، اما به آن‌ها جام داده شد. افراد حرفه‌ای در شمشیربازی به رقابت پرداختند و به آلبر آیا (فرانسه)، قهرمان رویداد اپه در بخش آماتورها و مسترز، ۳۰۰۰ فرانک جایزه داده شد.
۲۵ و ۲۶ فروردین ۱۳۸۳ خبرگزاری‌ها خبر مشاهده شیء ناشناس نورانی را در آسمان مشکین‌شهر و اردبیل دادند، بلافاصله صدا و سیما تصاویری که توسط یک دوربین آماتور (ساده) از این اجرام تهیه شده بود منتشر ساخت و بدین ترتیب موج جدید آغاز شد. خبرگزاری ایرنا در کمتر از ۷۲ ساعت بیش از ۶ خبر از رؤیت این اجرام در آسمان شهرهای مختلف ایران از مشکین‌شهر و اهواز و اردبیل گرفته تا گنبدکاووس و تبریز و اراک و اشنویه و سنندج و… منتشر کرد.
در دسترس‌ترین اندام قابل کاشت آناناس که در میوه آن وجود دارد، تاج و دانهها هستند، پرورش بذرهای کوچک و قهوه‌ای رنگ آناناس هر چند که کار غیرممکن و دشواری نیست اما به دلیل طولانی بودن فرایند رشد چندان مطلوب نمی‌باشد، به همین دلیل پرورش آناناس از تاج در بین پرورش دهندگان آماتور به مراتب متداول‌تر بوده و موفقیت آمیزتر است.