آمفوتر

آمفوتر

معنی کلمه آمفوتر در دانشنامه عمومی

آمفوتر. آمفوتر یا دوخصلتی ماده ای است که می تواند در واکنش با باز به عنوان اسید و با اسید به عنوان باز شرکت کند. همچنین می تواند در مقابل تغییرات جزئی اسید و باز مقاومت کند. آمفوتر مولکول یا یون است.
به طور مثال: آب در مقابل هیدروکلریک اسید به عنوان باز رفتار می کند و می تواند پروتون آن را بپذیرد، و در مقابل یک باز ( مانند آمونیاک ) می تواند نقش اسیدی را بازی کند و پروتون خود را به آمونیاک بدهد و می تواند یک آمفوتر باشد.
برای نمونه آمینواسید ها، پروتئین ها و خون آمفوتر هستند. همچنین اکسید شماری از فلزها ( مانند روی، آلومینیوم، سرب، قلع و بریلیم ) و بیشتر شبه فلزها ویژگی آمفوتری دارند. مثال Al2O3
برای نمونه اکسید روی، بسته به پی اچ محلول، خاصیت متفاوتی از خود نشان می دهد.
از این ویژگی می توان برای جدا کردن کاتیونهای گوناگون مانند جداکردن روی از منگنز بهره برد

معنی کلمه آمفوتر در ویکی واژه

(شیمی): ویژگی ترکیبی که هم خاصیت اسیدی و هم خاصیت بازی داشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه آمفوتر

این دسته با ایجاد تغییراتی در غشای سلولی باعث افزایش نفوذپذیری و در نتیجه، تخریب غشای سلولی می‌شوند که شامل پلی‌میکسین، عوامل ضد قارچ پلی‌ان (نیستاتین و آمفوتریسین بی) و داپتومایسین.
یکی از درمان‌های فعلی آسپرژیلوسیس، شامل تجویز داروهای وریکونازول و آمفوتریسین بی در ترکیب با جراحی دبریدمان است.
این یک اکسید آمفوتر است و نام‌های تجاری متنوعی مانند آلومینا، کرندوم دارد. تنوع نام‌های این اکسید نشان دهندهٔ کاربرد فراوان این ماده در صنایع گوناگون است.
اکسید آلومینیوم یک مادهٔ آمفوتریک است (آمفوتر یا دوخصلتی ماده‌ای است که می‌تواند در واکنش با باز به عنوان اسید و با اسید به عنوان باز شرکت کند. همچنین می‌تواند در مقابل تغییرات جزئی اسید و باز مقاومت کند. آمفوتر مولکول یا یون است) یعنی می‌تواند به عنوان اسید یا باز (مانند اسید هیدروفلوریک و هیدروکسید سدیم) در واکنش‌هایی مانند خنثی سازی و تولید نمک شرکت کند.
عدهٔ انگشت شماری از بیماران که از این عفونت کشنده نجات یافته‌اند با «آمفوتریسین بی» اینتراتکال[ح] (تزریق درون کانال نخاعی)، «فلوکونازول»، «میکونازول»، «ریفامپین» و «دگزامتازون» درمان شده بودند.