برآر
معنی کلمه برآر در لغت نامه دهخدا

برآر

معنی کلمه برآر در لغت نامه دهخدا

برار. [ ب َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بیرون بشم بخش کلاردشت شهرستان نوشهر و 420 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه برآر در فرهنگ فارسی

نقاش فرانسوی ( و . پاریس ۱۹٠۲ - ف. ۱۹۴۹ م . ) وی تزیینات بسیاری از آثار تاتر و بالت و سینمارا به عهده داشت .
دهی است از دهستان بیرون بشم بخش کر دشت شهرستان نوشهر .

معنی کلمه برآر در فرهنگستان زبان و ادب

برآر
{lift} [حمل ونقل هوایی] نیرویی که براثر برخورد هوا با سطوح فوقانی و تحتانی بال ایجاد و موجب بالا رفتن هواپیما یا ادامۀ پرواز آن شود

معنی کلمه برآر در دانشنامه عمومی

برار (هند). برار، ناحیه ای قدیمی در غرب کشور هند است که در شرق ایالت مهاراشترا واقع شده است. نام باستانی این ناحیه، وبداربها ذکر شده و در کتاب های مذهبی هندوان به این نام از آن یاد شده است. ابوالفضل علامی، نام اصلی این منطقه را وردانت گزارش کرده است و معنای آن را متشکل از دو واژه وردا به معنای نام یک رود و نت به معنی کنار آورده است. این منطقه دارای یک پیشینه کهن تاریخی است و جایگاهی برای هندو مذهبان بوده است. این شهر بعدها به تصرف مسلمانان درآمد. پس از دست یابی مسلمانان به این منطقه، با دریافت غرامت سنگین دوباره سرزمین را به حکمران هندو بازپس دادند. این منطقه به سال ۷۱۹ قمری / ۱۳۱۹ میلادی، برار ضمیمه سرزمین های سلاطین دهلی گردید و در دوره سلطنت بهمنیان دکن، به عنوان یکی از استان های پنج گانه قلمرو قرار گرفت. بهمنیان به سال ۹۳۲ قمری سقوط کردند و بارر جایگاه حکومت سلسله عمادشاهیان شد. در این دوره این منطقه گسترش و توسعه فرهنگی چشمگیری یافت. در سال ۱۰۰۴ قمری، این منطقه به تصرف نیروهای اکبرشاه بابری درآمد و یکی از دوازده صوبه سرزمین بابریان گردید.
در دوره ضعف حکومت بابریان، آصف جاهیان در سده ۱۲ قمری، حکومت شبه مستقلی را در دکن تشکیل داد که این منطقه تحت سلطه آنان قرار گرفت. در سال ۱۱۵۱ قمری، بخشی از برار به تصرف مراتهه ها درآمد و تا ۱۲۱۸ قمری، تحت فرمان آنان قرار گرفت. مراتهه ها و حکمرانان آصف جاهی، برای تسلط بر این منطقه، با هم دچار نزاع شدند. این نزاع باعث آسیب های فراوانی به منطقه شد. پس از شکست مراتهه ها، انگلیسی ها در سال ۱۸۰۳ میلادی، برار را دوباره تحت تسلط آصف جاهیان قرار دادند. در سال ۱۲۶۹ قمری، برار تحت قرمان حکومت استعماری انگلیس قرار گرفت.
از دوران تسلط مسلمانان بر این سرزمین، آثار و ابنیه مختلفی در این منطقه باقی مانده است که بیشتر آنها را مساجد کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف برار تشکیل داده اند. این مساجد، مربوط به دوره های مختلف حکومت مسلمانان در این ناحیه است. از ویژگی های این مساجد می توان به وجود چند گنبد و ۵ در ورودی اشاره کرد. برخی از این مساجد عبارتند از: مسجد جامع گاویل گره، مسجد جامع ناندرا و مسجد جامع ایلچپور. از دیگر بناهای ماندگار از آن دوران، دژ نارنالا و عمیدگاه را می توان یاد کرد. مسلمانان در این ناحیه از دوره سلاطین دهلی، حضور و اقامت داشتند. مهاجرت مسلمانان، در دوره حکومت آصف جاهیان در دکن، افزایش یافت.

معنی کلمه برآر در دانشنامه آزاد فارسی

بِرار (Berar)
منطقه ای در ایالت مهارشترا، در جنوب مرکزی هند، شامل درّۀ رود پورنا. منطقۀ مهم کشت پنبه است. کشور پادشاهی برار در ۱۴۸۴م تأسیس شد، و یکی از پنج کشور پادشاهی مسلمان دِکَن به شمار می رفت. در ۱۵۷۲ بخشی از امپراتوری مغول شد. مراته ها در قرن ۱۷ آن را تصرّف کردند و نظامِ حیدرآباد در ۱۹۰۲ آن را به بریتانیا واگذار کرد.

معنی کلمه برآر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برار (ابهام زدایی).
...

معنی کلمه برآر در ویکی واژه

نیرویی که براثر برخورد هوا با سطوح فوقانی و تحتانی بال ایجاد و موجب بالا رفتن هواپیما یا ادامۀ پرواز آن شود.

جملاتی از کاربرد کلمه برآر

بگیرد نهنگان و پیچان کند برآرد به خورشید و بریان کند
بودش غرض آنکه در پناهی چون سوختگان برآرد آهی
اگر پر برآری پرت برکنند وگر سر برآری سرت برکنند
فیض نوریش ده از عالم صدق تا چو صبح از تو برآرد دم صدق
تک بلورهای آلومینات لانتانیم به‌صورت تجاری به عنوان بستری برای برآرایی ساختار پروسکایت در دسترس هستند، و به ویژه برای ابررساناهای کوپریت موجود است.
کتاب آثارالبلاد و اخبارالعباد نوشته زکریای قزوینی ترجمهٔ جهانگیر میرزا می‌نویسد: «حکایت کنند که ابوموسی اشعری چون فتح کرد شوشتر را، یافت به آنجا مرده‌ای را در حوض آبی که از مس ساخته شده بود. نزد او دراهم چند، هر که را احتیاج می‌شد برمی‌داشت از آن دراهم به قدر حاجت و چون حاجتش روا گشتی، رد آن دراهم می‌کرد و اگر نگاه داشتی مریض شدی. پس ابوموسی این قضیه را به جانب عمر ابن خطاب نوشت و وی پس از سوال از باب علم نبی مرتضی علی در جواب وی نوشت که آن میّت دانیال نبی است. برآر او را و غسل ده و کفن بپوشان و نماز کن بر او و دفن کن آن را.»
یکی را ز دریا برآرد به ماه یکی را نگون اندر آرد به چاه
ز هر طرف که برندت برآری از نو سر تو ای نهال محبت عجب برومندی
بافت استخوان و ماهیچه در ماهی چگال‌تر از آب است. از این رو ماهی‌های استخوانی برای تعیین عمق شنا و شناوری از کیسه‌های هوا کمک می‌گیرند. برخی ماهی‌ها در این کیسه‌ها لیپید ذخیره می‌کنند. ماهی‌هایی که کیسه‌های هوا ندارند برای شناوری از نیروی برآر کمک می‌گیرند. آنها برای تولید نیروی برآر از باله‌های شکمی خود استفاده می‌کنند تا در عمق خاصی بمانند. مشکل این روش این است که این ماهی برای شناوری در عمق دلخواه‌شان همواره باید در جابجایی باشند و اینکه نمی‌توانند به عقب شنا کنند یا در آب ثابت بمانند.
«ای حیات العرش خورشید وداد، که جهان‌وامکان‌چه تو نوری نزاد؛ گر نبودی خلق محجوب از لقا، یک دو حرفی گفتم از سرّ بقا؛ تا که جانها جمله مرهونت شوند، تا که دلها جمله مجنونت شوند؛ تا ببینی عالمی مجنون و مست، روحها بهر نثار اندر دو دست؛ تا رسد امر تو ای فخر زمان، بر فشانند بر قدومت رایگان؛ سربرآر ازکوه جان‌خورشید وار، تا ببینندت عیان از هرکنار؛»
در خرداد ۱۴۰۲ دولت آمریکا ابرآروان را به دلیل مشارکت در اجرای اینترنت ملی و سانسور اینترنت تحریم کرد. همچنین دو بنیان‌گذار شرکت، پویا پیرحسین‌لو و فرهاد فاطمی هم تحریم شدند. وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا این تحریم را بر پایه فرمان اجرایی ۱۳۴۸۶ دونالد ترامپ وضع کرد.
در ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ اتحادیه اروپا نام ابرآروان را از نهادهای تحت تحریم خود حذف کرد. در متن تصمیم اتحادیه اروپا دلیل حذف نام شرکت ایرانی «ابر آروان» از این فهرست ذکر نشد. ولی ابر آروان اعلام کرد حذف نام این شرکت از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا در پی شکایت و ارائه مستندات فنی و حقوقی[نیازمند منبع مستقل] به دیوان دادگستری اروپا رخ داده است.
در سپتامبر ۲۰۲۳ وزارت خارجه بریتانیا، شرکت ابرآروان را به دلیل کمک به جمهوری اسلامی برای سانسور اینترنت تحریم کرد. وزارت خارجه بریتانیا گفت: «ابرآروان از شرکای کلیدی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است و از توسعه اینترانت سراسری که برای قطع ارتباط مردم ایران از اینترنت جهانی استفاده می‌شود، حمایت می‌کند.»
برآر یوسف جان را ز چاه تیره تن تو نور چشم وجودی، درین غبار مخسب
پیشتر نیز شرکت ابرآروان پس از انتشار قرار داد ابرایران متهم به همکاری در محدود سازی اینترنت در ایران شده بود.
درونم سوخت زین حاجت نهانی گرم حاجت برآری میتوانی
جمعیت این بخش، طبق برآرود سال ۲۰۰۴ (میلادی) میلادی ۸۹٬۳۰۰ نفر و جمعیت شهر آوینیون ۲۹۰٬۴۶۶ نفر است.
مار است این جهان و جهانجوی مارگیر وز مارگیر مار برآرد گهی دمار
مژگان تو گرد از دو جهان خواست برآرد دامان به میان برزد و فرمان به ستم داد
هر چهار بنیان‌گذار شرکت نویان ابرآروان قبلاً در شرکت شاتل کار می‌کردند.