آلوی
معنی کلمه آلوی در لغت نامه دهخدا

آلوی

معنی کلمه آلوی در لغت نامه دهخدا

الوی. [ اَل ْ وا ] ( ع ص ) کج : قرن الوی ؛ شاخ کج. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || دم تافته. ( منتهی الارب ). دمی که بخلقت خمیده باشد. ج ، لُی . و قیاس آن لِی بکسر لام بمناسبت یاء است. ( از اقرب الموارد ). || راه دورو دراز ناشناخته. || مرد سخت پیکار و سخت جنگاور. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). سخت خصومت. ( مصادر زوزنی ). || مرد تنها و گوشه نشین. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).مؤنث : لَیّاء. ( از اقرب الموارد ). || ( اِ ) نوعی از درخت. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به الوة و اَلوی و دزی ج 1 ص 35 شود.
الوی. [ اَل ْ وی ی ] ( ع اِ ) همان الوة بمعنی چوب عوداست. ( دزی ج 1 ص 35 ). و رجوع به الوة و اُلُوّ شود.

معنی کلمه آلوی در فرهنگ فارسی

همان الوه بمعنی چوب عود است

معنی کلمه آلوی در دانشنامه عمومی

اِلوی ( به انگلیسی: Eloy ) یک گروه پراگرسیو راک آلمانی است که در سال ۱۹۶۹ بنیان گذاشته شد.
اعضای بنیان گذار گروه فرانک بورنمان ( گیتاریست و نوازندهٔ سازدهنی و پرکاشن ) ، Erich Schriever ( خوانندهٔ اصلی و نوازندهٔ کیبورد ) ، Manfred Wieczorke ( نوازندهٔ گیتار و باس ) ، Helmuth Draht ( نوازندهٔ درامز ) و Wolfgang Stöcker ( باسیست ) بودند. ترکیب گروه طی سال های فعالیتش بارها دستخوش تغییر شده و تنها عضو ثابت گروه، بورنمان بوده است. او از آلبوم درون ( ۱۹۷۳ ) و در پی جدایی Schriever به عنوان خوانندهٔ اصلی اِلوی فعالیتش را ادامه داد.
موسیقی اِلوی در آغاز فعالیت شان هارد راکی بود که به مضامین سیاسی می پرداخت اما به مرور به پراگرسیو راک اسپیسی تبدیل شد که می توان آن را از لحاظ سبک، ترکیبی از موسیقی پینک فلوید و جترو تال به شمار آورد.
الوی (دهانه). الوی یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۲ دهانه اقماری دارد.
الوی (هورایزن). «الوی» ( انگلیسی: Aloy ) یک شخصیت قهرمان در بازی ویدئویی هورایزن زیرو داون و هورایزن غرب ممنوعه است. الوی در ۴ آوریل ۳۰۲۱ در یک جهان پسارستاخیزی متولد شد. او با دیدن آموزش تبدیل به یک مبارز شد و به دنبال پیدا کردن هویت مادر خویش گشت. اشلی برچ صدا پیشگی شخصیت را بر عهده داشت و مدل سازی شخصیت بر اساس چهره هانا هوکسترا صورت گرفت.
معنی کلمه آلوی در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه آلوی

آلوی زرد چون رخ در باخته قمار شفرنگ سرخ چون رخ دریافته شراب
نشنوده‌ای که دید یکی زیرک زردآلوی فگنده به کو اندر
در تفلیس، جورجیا، پل صلح به دلیل شباهت به یک ماکس پد، به نام پل آلویز اولترا نامیده شده‌است.
ز انجیر و از نار غرقه به‌ خون ز امرود و از آلوی گونه گون
آرامائیس نیکوغوسی آلویان (ارمنی: Արամայիս Նիկողոսի Ալոյան؛ زادهٔ ۳۰ آوریل ۱۹۶۲) یک مهندس و سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ ۱۹۹۹ تا تاریخ ۲۰۰۳ سمت نمایندگی دوره مجلس ملی جمهوری ارمنستان را برعهده داشت.
هرکه بیند گه سخن‌، گوید آلوی خشک در دهن دارید
منشأ لوکات از جنوب چین است و از آنجا به ژاپن برده شده‌است (بیش از ۱۰۰۰ سال کشت). "نام کهن این میوه در چینی «لو کوآت» است به معنای نارنج " سمار و در لاتین مدرن «اریو بوتریا جاپونیکا» (اریو = پشم + بوتریاس = خوشه انگور) خوانده می‌شود. نام دیگر آن آلوی شرقی، آلوی چینی و آلوی ژاپنی است.
بود زردآلوی او در جهان فرد شکفته از سر شاخش گل زرد
نرگس مست تو آلوی هراتم ندهد حلقه زلف تو از بند نجاتم ندهد!
مانند خیلی از آلمانی‌های اتریش، هیتلر از جوانی به ناسیونالیسم آلمانی گرایش داشت و وفاداری خود را تنها به آلمان می‌دید. او از سلسله هابسبورگ متنفر بود و از اینکه آن‌ها بر قلمرویی متشکل از قومیت‌های گوناگون حکومت می‌کردند، راضی نبود. هیتلر و دوستانش سرود آلمانی‌ها را به جای سرود امپراتوری اتریش سر می‌دادند. آدولف در این مسئله هم با پدرش اختلاف داشت زیرا آلویس هوادار سلسله هابسبورگ بود.
بود انجیر او پستان پر شیر زند آلوی او پهلو به زنجیر
باشد دل من دو نیم از غم چون زرد آلوی مغز توام
آلوین تافلر در سال ۱۹۲۸ در شهر نیویورک و در یک خانواده یهودی مهاجر که از لهستان به آمریکا مهاجرت کرده بود متولد شد. مادرش رز و پدرش سام تافلر یهودی بودند. او می‌گفت که گرایش به نویسندگی را در سن هفت سالگی و تحت تأثیر یکی از خویشاوندانش که روزنامه‌نگار بود در خود احساس کرد.
هانس فرانک، از افسران نازی، مدعی شده‌است که مادر آلویس توسط یک خانواده یهودی در گراتس به عنوان خدمتکار استخدام شده بود و پسر ۱۹ ساله خانواده، لئوپولد فرانکبرگر[و ۵] پدر واقعی آلویس است. با این حال هیچ‌کسی به نام فرانکبرگر در این زمان در گراتس ثبت نشده‌است و هیچ مدرکی برای موجودیت شخصی به نام لئوپولد فرانکبرگر وجود ندارد؛ نتیجتاً، تاریخ‌دانان یهودی بودن پدر آلویس را رد می‌کنند.
آلوینا بالابکی گیولیومیان (ارمنی: Ալվինա Բալաբեկի Գյուլումյան؛ زادهٔ ۲۰ ژانویهٔ ۱۹۵۶) حقوقدان اهل ارمنستان است.
یکی از مهمترین بخش‌های نظریه اقتصادی توسط آلوین هانسن چرخه‌های اقتصادی است. وی در کتاب خود چرخه تجارت و درآمد ملی، چرخه را به عنوان یک نوسان در: اشتغال، تولید و قیمت‌ها تعریف می‌کند. چرخه به دو مرحله تقسیم می‌شود: توسعه، گسترش از پایین‌ترین نقطه تا اوج و انقباض، از قله تا گودال گسترش می‌یابد.
توت،ارچه لطیفست،ولی موجب صفراست آلوی بخارا ز سمرقند بیارید
بقال بی‌مروت از آن میوه‌ها به من یک آلوی کفک زدهٔ کم‌بها نداد
آلویزو دیدو یک دریاسالار ونیزی قرن پانزدهمی بود که در نبرد سقوط قسطنطنیه شرکت داشت.
آلویموپان در افراد برای جلوگیری از ایلئوس پس از عمل به دنبال برداشتن جزئی روده بزرگ یا کوچک همراه با آناستوموز اولیه توصیه می‌شود. این دارو دوره نقاهت دستگاه گوارش را که با زمان تا اولین حرکت روده یا گاز معده تعریف شده است، تسریع می‌کند.