آلوچه

آلوچه

معنی کلمه آلوچه در لغت نامه دهخدا

( آلوچه ) آلوچه. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) مصغّر آلو. قسم خرد و ترش تر گوجه. اِدرِک. اجاص. ( داود ضریر انطاکی ). آلنج. نیسوق :
سیب و زردآلو وآلوچه و امرود و هلو
باز انجیر وزیری و خیار خوشخوار.بسحاق اطعمه.
الوچه. [ اَ چ َ / چ ِ ] ( اِمصغر ) آلوچه. رجوع به آلوچه شود.

معنی کلمه آلوچه در فرهنگ معین

( آلوچه ) (اِمصغ . ) نوع کوچکتر گوجه سبز که از آن ترش تر است .

معنی کلمه آلوچه در فرهنگ عمید

( آلوچه ) نوعی از آلوی ریز و ترش، نلک.

معنی کلمه آلوچه در فرهنگ فارسی

( آلوچه ) ( اسم ) قسم خردتر گوجه که ترشتر از آن میباشد ادرک اجاص آلنج نیسوق آلچه الو هلو هلی ترش هلو . آلوی جیلی . یا آلوچه سگک قسم پست و ترش تر و خردتر آلوچه آلو کوهی نلک آلوترش زعرور.
مصغر آلو، نوعی از آلوی ریزوترش، نلک
آلوچه

معنی کلمه آلوچه در دانشنامه عمومی

آلوچه. آلوچه ( نام علمی: Prunus cerasifera ) یکی از انواع آلو و بومی اروپای جنوب شرقی و غرب آسیا است. این گیاه، در نقاط مختلفی از دنیا از جمله آمریکای شمالی و شرق استرالیا نیز کشت می شود.
درخت آلوچه به صورت وحشی به شکل درخت یا درختچه هایی به ارتفاع ۸ تا ۱۲ متر دیده می شوند که گاه دارای خار هستند. برخی از انواع این درخت دارای میوه های شیرین و برخی دیگر دارای میوه های ترش هستند.
درخت آلو درخت تزئینی پرطرفداری برای باغهاست و از میوهٔ آن در اروپا برای درست کردن مربا بهره برداری می شود. در ایران این میوه کمتر به صورت خام و فرآوری نشده مصرف می شود، بلکه انواع ترش آن را له و خشک کرده و به صورت فراورده های غذایی ترش مزه به بازار عرضه می کنند.

معنی کلمه آلوچه در دانشنامه آزاد فارسی

آلوچه. درختچه ها یا درختانی از جنس Prunus، متعلق به تیرۀ گل سرخ۱. وجود خار در برخی گونه ها، گل های مجتمع و بیشتر سفیدرنگ و میوۀ شفت تخم مرغی یا تقریباً کروی از مشخصات این گیاهان است. این درختان به صورت خودرو، بیشتر در استان های شمالی و غربی ایران و نیز نقاط پراکندۀ دیگر می رویند. پوست، گُل و میوۀ آن ها قابض است. پوست، شاخه و ریشۀ آلوچه اثر تَب بُر، گل های آن اثر مُدِر، ملیّن و تصفیه کنندۀ خون، و برگ و میوۀ آن نیز کمابیش این اثرات و خواص را دارند.

معنی کلمه آلوچه در ویکی واژه

(گیاهی): میوه تخم مرغی شکل کوچک که پس از رسیدن، برنگ زرد و سرخ متمایل به بنفش در‌می‌آید. نوع کوچکتر از گوجه سبز که آز آن ترش‌تر است.
درخت این میوه نوعی آلوی وحشی است. گوجه سبز.

جملاتی از کاربرد کلمه آلوچه

آلوچه ملک یعنی ملک یا سرزمین آلوچه و به دلیل فراوانی آلوچه در این روستا این اسم را بر روی آن نهاده‌اند.
میوهای این روستا اکثریت سیب و گیلاس و گردو سنجد و به و آلوچه و زردآلو و هلو و.‌‌..میباشد
مواد لازم: سبزی (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چغندر)، برنج، سیر خام، ترشی (آب نارنج یا آب انار)، آلوچه سبز، تخم مرغ، ادویه.
پوشش گیاهی جنگل‌های پراکنده بلوط، آلوچه، ون، گلابی وحشی، زغال اخته، افرا، زالزالک و دیگر گیاهان بوته‌ای بر جذابیت روستا و پیرامون آن افزوده‌است.
آلوچه سبلان یک روستا در ایران است که در سبلان واقع شده‌است. آلوچه سبلان ۱۲۱ نفر جمعیت دارد.
‫آلوچه های سبز وتُرش ، همچو گوشوار‬ ‫باخچالارین تورشا-شیرین آلچاسی‬
درخت آلوچه به‌صورت وحشی به‌شکل درخت یا درختچه‌هایی به ارتفاع ۸ تا ۱۲ متر دیده می‌شوند که گاه دارای خار هستند. برخی از انواع این درخت دارای میوه‌های شیرین و برخی دیگر دارای میوه‌های ترش هستند.
آن دسته از افرادی که این میوه را با نام گوجه سبز می‌شناسند، مدعی هستند که آلوچه به طیف گسترده‌ای از انواع آلو خطاب می‌شود و بسیاری افراد به صورت عامیانه از این نام برای گوجه سبز استفاده می‌کنند. در واقع آلوچه شامل گوجه سبز، و انواع آلو است. از همین رو معتقد هستند که بهتر است در متون نوشتاری از گوجه سبز به جای آلوچه برای این میوه استفاده شود
- جاشوآ اسلوکام[۱۷] به سلکرک در کتاب «سفردریایی تنهای در اطراف دنیا» ۱۹۰۰ در بازدیدش از جزیرهٔ جوآن فرناندز اشاره کرد، آلوچهٔ جنگلی آویخته شده برای نشانهٔ یادبود ماندن سلکرک.
خشکبار نیز جزو سوغاتی‌های محبوب مشهد به حساب می‌آید. خشکبار مشهد می‌تواند شامل نخود، آلوچه، میوه خشک، کشمش، پسته و گردو باشد. همچنین برگه‌های خشک شده هلو و زردآلو نیز زبانزد و محبوب مسافران است.
در کتاب خوراک‌های ایرانی اثر نادر میرزا قاجار فهرست مفصلی از آبگوشت‌ها جمع‌آوری شده‌است. که با این مطلب آغاز می‌شود: «اکنون سخن از آبگوشت بیاید که نان‌خورش بزرگ ایرانیان است». این بخش به آبگوشت ساده، آبگوشت بهی، آبگوشت سیب، آبگوشت آلوچه و زردآلو، آبگوشت بره، آبگوشت بادنگان، آبگوشت کشک، آبگوشت مرغ خانگی و دیگر پرندگان، گوشتابه، غورابه و تنکآب پرداخته‌است.
که یک آلوچهٔ رسیده تمام به ز صد سیب نارسیدهٔ خام