آنیمیسم

معنی کلمه آنیمیسم در فرهنگ عمید

( آنیمیسم ) عقیده ای که همۀ اجزای عالم را دارای روح می داند.
عقیده ای که همۀ اجزای عالم را دارای روح می داند.

معنی کلمه آنیمیسم در دانشنامه آزاد فارسی

آنیمیسم. رجوع شود به:جاندارپنداری

معنی کلمه آنیمیسم در ویکی واژه

اعتقاد به اینکه همه پدیده‌های طبیعی، روح دارند و می‌توانند جدا از جسم مادی وجود داشته باشند. جان‌گرایی.

جملاتی از کاربرد کلمه آنیمیسم

سر ادوارد بارنت تایلور مردم‌شناس مطرح بریتانیایی در قرن نوزدهم این مفهوم را بیش از پیش گسترش داد. او در کتاب فرهنگ ابتدایی تعریفی این‌چنین از آنیمیسم ارائه می‌دهد: نظریه‌ای عمومی در خصوص روح و اشکال مختلف موجودات روح‌دار. تیلور معتقد بود زنده‌انگاری اولین شکل دین در تاریخ بشر است و چون این باور مبتنی بر تخیلات و اوهام بشر اولیه است، پایه و اساس دین به غلط گذاشته شده‌است. او عقلانیت علمی را جایگزین امروزین آن تلقی می‌کرد.
ادیان شرقی ادیانی هستند که از شرق، جنوب و جنوب شرقی آسیا سرچشمه گرفته‌اند و در نتیجه با ادیان غربی تفاوت‌هایی دارند. این مذاهب شامل ادیان آسیای شرقی (شینتوئیسم، سیندوئیسم، تائوئیسم و کنفوسیونیسم)، ادیان هندی (هندوئیسم، بودیسم، سیک و جائینیسم) و همچنین ادیان بومی آنیمیسم است.
سهم و تأثیر تایلور در تاریخ انسان‌شناسی بی همتاست. او بی شک پدر انسان‌شناسی و مهم‌ترین متفکر مکتب تطوری است. تایلور همچنین پایه‌های نظریه اشاعه را نیز صورت‌گذاری کرد. اهمیت تایلور در تاریخ انسان‌شناسی دین و جامعه‌شناسی دین از دو جهت است. نخست نظریه آنیمیسم او که صرف‌نظر از درستی یا غلط بودنش، مبنای نظری بسیاری از تئوری‌های انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی مانند نظریه افسون‌زدایی وبر شد. از جهت دیگر تایلور با ترسیم سیستم تطوری دین، عملاً کلید نگاه تطوری و اروپا محور به ادیان را زد و پس از او بسیاری از انسان‌شناسان برجسته، با پیش‌رو قرار دادن چنین نمودارهایی پا به میدان تحقیق دینی می‌گذاشتند.
هندوئیسم شکل تکامل یافته جانمندباوری (آنیمیسم) است و به همین دلیل بنیانگذار آن شناخته شده نیست. این آیین گونه‌ای فرهنگ، آداب و سنن اجتماعی است که با پاکسازی نفس و ریاضت همراه شده و در تمدن و حیات فردی و جمعی مردم هندوستان نقش بزرگی داشته‌است.