سرجوخه

معنی کلمه سرجوخه در لغت نامه دهخدا

سرجوخه. [ س َ خ َ / خ ِ ] ( اِ مرکب ) سرجوقه. فرمانده یک جوخه در نیروی نظامی که شامل شش تن است. درجه ای است پائین تر از گروهبان سوم ، بالاتر از سرباز یکم.

معنی کلمه سرجوخه در فرهنگ معین

( ~ . خَ یا خِ ) (اِمر. ) نظامی ای که یک جوخه را اداره کند، و آن پایین ترین درجة نظامی است .

معنی کلمه سرجوخه در فرهنگ عمید

سرباز درجه دار که فرماندهِ ده جوخه است، سردسته.

معنی کلمه سرجوخه در فرهنگ فارسی

سردسته سربازدرجه داربالاترازتابین
نظامیی که یک جوخه رااداره کند و آن پایین ترین درجه نظامی است . یا سرجوخه دریایی . سر ناوی .
سرجوقه فرمانده یک جوخه در نیروی نظامی که شامل شش تن است .

معنی کلمه سرجوخه در ویکی واژه

نظامی ای که یک جوخه را اداره کند، و آن پایین ترین درجة نظامی

جملاتی از کاربرد کلمه سرجوخه

ابتسام بغلانی ۸ شهریور ۱۳۵۴ در خرمشهر متولد شد. وی از تئاتر شروع کرد تا اینکه به خاطر تسلط خود به زبان عربی و کردی در سریال سرجوخه و خانه امن دیده شد و با سریال سقوط به شهرت رسید‌. ابتسام بغلانی این تئاتر را بازی کرده است. نمایش‌های سانتی‌متر و نوبت یعنی بعدی و برگشتن از جمله کارهای تئاتر بوده که در اختتامیه جشنواره ملی فتح خرمشهر نیز حضور پیدا کرده است.
مت جرالد در اوت ۲۰۱۷ به‌طور رسمی برای به تصویر کشیدن نقش اول فیلمش، سرجوخه لایل وینفلیت، در تمام دنباله‌های آینده، قرارداد امضا کرد. کامرون در همان زمان در مصاحبه‌ای با امپایر فاش کرد که استفن لانگ نه تنها در هر چهار دنباله بازمی‌گردد، بلکه در هر چهار فیلم نیز نقش منفی اصلی خواهد داشت. دیلیپ رائو در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ در نقش دکتر مکس پاتل بازگشت.
سینگ در ۱۵ آوریل ۱۹۱۹ در لیال‌پور (در حال حاضر فیصل آباد)، شهری در استان پنجاب سابق هند (در پاکستان امروزی) به دنیا آمد و ریشه اجدادی او به مردم جات می‌رسید. مردان خانواده با حفظ سنت‌های اجتماعی به نیروهای مسلح می‌پیوستند و سینگ چهارمین نسل خانواده‌اش بود که به نیروهای مسلح هند بریتانیا ملحق می‌شد. پدرش در زمان تولد او سرجوخه بود. پس از سه نسل از مردان این خاندان که در رده‌های پایین و متوسط ارتش خدمت می‌کردند، سینگ قرار بود اولین عضو خانواده‌اش شود که به یک افسر تبدیل شود.
احمد معظمی (زاده ۱ آذر ۱۳۵۹ در تهران) کارگردان اهل ایران است. وی فعالیت خود را با دستیاری در کارگردانی چند فیلم دیگر سینمایی و نیز ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد. حریم شخصی، سرجوخه (مجموعه تلویزیونی)، سارق روح (مجموعه تلویزیونی) و... از جمله آثار او در زمینه کارگردانی هستند.
در آغاز جنگ، بیشتر نیروهای بایرن در ارتش ششم آلمان به فرماندهی شاهزاده روپرشت بایرن، وابسته به فرماندهی عالی ارتش آلمان، گروه‌بندی شدند. نیروهای ذخیره ای که در بایرن باقی مانده بود تحت نظارت وزارت جنگ بایرن باقی ماند. ارتش ششم در نبرد لورن در سال ۱۹۱۴ و در نبردهای دیگر در جبهه غربی جنگید، اما به تدریج واحدهای آن با لشکرهای غیر بایرن جایگزین شدند. سرجوخه آدولف هیتلر، اگرچه تابع اتریش-مجارستان بود، به عنوان داوطلب در هنگ پیاده‌نظام شانزدهم بایرن خدمت کرد.
ادم چارلز کوکش (متولد ۱ فوریه ۱۹۸۲) فعال اراده گرا و ضد جنگ مناقشه‌برانگیز آمریکاییست. کوکش خواهان یک «انقلاب آمریکای جدید» به منظور براندازی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا شده‌است. او سرجوخه سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا بود و کهنه سرباز جنگ عراق است. او هم‌اکنون به دلیل حمل ماری جوانا در زندان به سر می‌برد.
روشن نیست در آن شب شوم نیمه سپتامبر پای وبرن ناخواسته به این معرکه باز شد یا تنها به دلیل حضورش در خیابان و نقض حکم منع رفت‌وآمد ناشی از حکومت نظامی، سرجوخه آمریکایی، ریموند نوروود بل، سه بار به سوی او شلیک کرد و آهنگساز بزرگ از پا درآمد.
دکتروف به کالج کنیون در اوهایو رفت و فلسفه خواند. پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۵۲، به مدت ۱ سال در دانشگاه کلمبیا در رشته نمایش انگلیسی تحصیل کرد. پس از آن به نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا پیوست و به عنوان سرجوخه در سال‌های ۱۹۴۴–۱۹۴۵ در آلمان تحت اشغال متفقین خدمت کرد.
فریار همچنین منصبی نظامی است که معمولاً معادل گروهبان، سرجوخه، یا استوار در نظر گرفته می‌شود. اما در برخی کشورها، ژنرال فریار از بالاترین درجات نظامی است.
ابتسام بغلانی بازیگری را از روی صحنه با تئاتر در خرمشهر شروع کرد تا اینکه در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار با فیلم سینمایی کودک و فرشته جلوی دوربین رفت. وی در سال ۱۳۹۱ با سریال بال‌های خیس وارد قاب تلویزیون شد و سپس بازی در سریال سال‌های ابری را تجربه کرد و در سال ۱۳۹۴ در فیلم دختر حضور داشت. بازی او در سریال حوالی پاییز، لحظه گرگ و میش و نجلا مورد توجه قرار گرفت تا اینکه با سریال خانه امن در سال ۱۳۹۹ و سپس سرجوخه در سال ۱۴۰۰ دیده شد. بغلانی در سال ۱۴۰۱ با سریال سقوط در نقش ام عبیده کنار چهره‌هایی چون حمید فرخ‌نژاد و عباس جمشیدی‌فر به اوج شهرت رسید.