اخت
معنی کلمه اخت در لغت نامه دهخدا

اخت

معنی کلمه اخت در لغت نامه دهخدا

اخت. [ اُ ] ( ع اِ ) خواهر. همشیره. || مانند. مثل. قرین : دال اخت الذال. ج ، اخوات. ( مهذب الاسماء ). || اخت شدن با کسی ؛ در تداول عوام ، با او آرام گرفتن. با او مأنوس شدن. || اخت آمدن با چیزی ؛ متناسب شدن با آن.

معنی کلمه اخت در فرهنگ معین

(اُ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - خواهر، همشیره . ۲ - مانند، مثل ، قرین . ج . اَخوات .

معنی کلمه اخت در فرهنگ عمید

۱. همدم، مٲنوس.
۲. [قدیمی] قرین، مانند.
* اخت شدن (آمدن ): (مصدر لازم ) مٲنوس شدن.

معنی کلمه اخت در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - خواهر همشیره . ۲ - مانند مثل قرین . جمع : اخوات .

معنی کلمه اخت در دانشنامه عمومی

اخت ( به هلندی: Echt ) یک منطقهٔ مسکونی در هلند است که در اخت - سوسترن واقع شده است. اخت ۷۵٫۱۳ کیلومتر مربع مساحت و ۷٬۷۵۷ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اخت در فرهنگ معین
معنی کلمه اخت در فرهنگ عمید

معنی کلمه اخت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أُخْتٌ: خواهر
معنی یُورَثُ: از او ارث می برند (ارث تملک مال و یا هر چیز قابل انتفاعی است از کسی که قبلا او مالک بوده و با زوال او ، ملک او به دیگری منتقل شده. عبارت "وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلَالَةً أَوِ ﭐمْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ " یعنی : اگر مرد یا زنی که از او ارث...
معنی کَلَالَةً: کسی که بی اولاد و پدر ومادر است - خواهر یا برادر تنی یا نا تنی - کل کسانی که غیر از پدر و مادر و فرزند از شخصی ارث می برند(کلمه کلاله در اصل ، مصدر و به معنای احاطه است ،مجموع هر چیزی را هم که کُل میخوانند ، برای این است که به همه اجزا احاطه دارد ، ی...
ریشه کلمه:
اخو (۹۶ بار)
خواهر. نظیر. هم مثل. ظاهر آن است که معنی اصلی آن خواهر حقیقی و در غیر آن مجاز می‏باشد. در قرآن مجید هردو معنی را می‏توان یافت یعنی میت را برادر یا خواهری باشد هر وقت امتی به جهنم داخل شود به امت هم مثل خود، لعنت کند هیچ آیه بقوم موسی نشان نمی‏دادیم مگر اینکه از نظیرش و از آیه پیش بزرگتر بود. جمع اخت، اخوات است مثل جمع بین دو خواهر در نکاح حرام است

معنی کلمه اخت در ویکی واژه

آوایش: اُخت 
خواهر، همشیره.
مانند، مثل، قرین.
اَخوات.
 

جملاتی از کاربرد کلمه اخت

لذا بین مردمان ساکن روستای کهن و تاریخی کنزق و پیرآلقر و... بااین روستا روابط خویشاوندی و دوستی بر قرار بوده تا جاییکه پساب رود و نهرهای متعلق به روستای کنزق جهت کشاورزی و دامداری در اختیار مردمان این روستا نیز قرار می‌گرفته است.
شب نقاب از اختران برداشتند پرده از کار جهان برداشتند
بخفتند شادان دو اختر گرای جوانمرد هزمان بجستی ز جای
در بن چه چ و ساختی مسکن شد فراموشت آن قدیم وطن
تاکند اختلاف گردش چرخ نقش بی‌رنگ روزگار تباه
مسعود بارزانی گفت از سازمان ملل متحد خواسته‌است تا در برنامه‌ریزی برای برگزاری رفراندومی در کرکوک برای انضمام این استان به کردستان، بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق کمک کند. وی پس از دیدار با نیکولای ملادنف، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق گفت: «ما از سازمان ملل می‌خواهیم تا در تحولات کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه عراق، جایی که قرار است رفراندومی شفاف برگزار کنیم، مشارکت داشته باشد.» بارزانی در ۱۲ تیر ۱۳۹۳ در پارلمان با اشاره به این اختلاف، گفت: «ما ۱۰ سال صبر کردیم که در چارچوب قانون اساسی عراق و طبق ماده ۱۴۰ اختلاف نظر دربارهٔ کرکوک را حل کنیم ولی همه تلاش‌ها بی‌نتیجه بود.»
هر که حق را با رسول او شناخت غیر را از باطن خود دور ساخت
چو یک‌مه در ان بادیه تاختند ازو نیز هم رخت پرداختند
خلقت سیمرغ کرد همت والای ما زاده مریم بساخت اربشب تیره طیر
عزیز است آن ساعت و بزرگوار آن وقت که بر بساط وَ نَحْنُ أَقْرَبُ در خلوت وَ هُوَ مَعَکُمْ سرّا بسرّ شراب انا جلیس من ذکرنی بی‌زحمت اغیار بدوستان خود رساند و منادی عزت بنعت رأفت ندا در عالم کون داده نواخت درویشان را که من یقرض غیر عدوم و لا ظلوم. چه عجب اگر آن ساعت بگوش دل بنده فرو گوید که عبدی لا تَخَفْ إِنَّکَ مِنَ الْآمِنِینَ.
ممدوح هنرپرور، بوبکر بلند اختر جمشیدِ همه لشکر خورشیدِ همه ایران
او در سال ۱۳۱۹ خورشیدی (۱۹۴۰ میلادی) در تهران اقامت گزید و گروه کر گوسان را تشکیل داد و همچنین به تعلیم ویولن در مدرسه عالی موسیقی پرداخت؛ و در طول زندگی هنری خود، ۹۴ ویولنیست را تعلیم داد.

مخفی نمودن اختفاء کامل یک شیء به وسیله پوشش‌های فیزیکی می‌باشد، همانند پوشاندن پناهگاه، تجهیزات، پرسنل و غیره به شاخ و برگ و سایه درخت که آن‌ها را از دیده‌بانی هوایی پنهان می‌دارد.

وگر خود نکشتی پدر مر مرا نگشتی به جاماسپ بداخترا
مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و فلسفه اشراق را شریف‌ترین و بلندمرتبه‌ترین مرحله شناخت می‌شناسد.
بیشتر متخصصینی که به نما توجه نمی‌کنند، حتی عملکرد گرا هم نیستند. بیشتر ساختمان‌های ما از مدول تبعیت نمی‌کنند و مهم‌ترین مدول مورد استفادهٔ آن‌ها دهانهٔ ۵ متری ستون‌ها برای تأمین پارکینگ است.
«استاد صبا تبحر خاصی در نواختن سه‌تار، ویلن و تار داشتند ولی بنا به روایتی شنیده‌ایم به خواهش استاد خود، هیچ‌گاه از ساز سه‌تار در مراسم‌های رسمی استفاده نکردند؛ چراکه پسر میرزاعبدالله (استادِ صبا) نوازندهٔ سه‌تار بود و از طرفی صبا نیز به قدری بر این ساز مسلط بود که میرزا از دیده نشدن پسر خود هراس داشت.»
انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه در مرکز استان تأسیس شده‌است. به گفتهٔ رئیس این انجمن در شهریور ۱۴۰۰ حجم سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران بخش خصوصی بخش ساختمان استان کرمانشاه نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان است. به گفتهٔ وی یک سوم اشتغال و اقتصاد کرمانشاه مربوط به بخش مسکن است.