آراکس

معنی کلمه آراکس در لغت نامه دهخدا

( آراکس ) آراکس. ( اِخ )نام قدیم رودخانه ای در ایران بطول 700 هزار گز که از نزدیکی تخت جمشید گذشته و برود مدوس پیوسته بخلیج فارس می ریخته است. || نام رودخانه ای در مرز ایران به آذربایجان که برود کر پیوندد. رود ارس.

معنی کلمه آراکس در فرهنگ فارسی

( آراکس ) نام دو رود خانه بوده : ۱ - رود خانه ای که از نزدیک تخت جمشید می گذشته و با رود مدوس بخلیج فارس میریخته . ۲ - رود خانه ارس که مرز میان ایران و قفقاز میباشد و با رود خانه کرخه از تفلیس به آن متصل میشود بجنوب شرق منحرف می گردد و در [ سالیان ] ببحر خزر می ریزد .
نام قدیم رودخانه در ایران نزدیک تخت جمشید

معنی کلمه آراکس در ویکی واژه

نام باستانی رود ارس. ترجمه آذری این واژه، میانه را بستن ‌است. میانه را بستن، بین دو سرزمین مانع ایجاد کردن. ظاهراً رود مزبور ارتباط میان شمال و جنوب را با مشکل مواجه کرده‌بود به همین سبب به این عنوان اطلاق شده‌است.

جملاتی از کاربرد کلمه آراکس

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال تسمنت آرارات، باشگاه فوتبال آراکس ایروان، باشگاه فوتبال اسپارتاک ایروان، باشگاه فوتبال بانانتس ایروان و باشگاه فوتبال آراکس آرارات اشاره کرد.
آراکس ۲٬۰۴۸ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
در اواسط قرن چهارم میلادی، پادشاه اران، اورنایر، وارد ارمنستان شد و توسط گریگوری روشنگر غسل تعمید یافت، اما مسیحیت به آرامی در اران گسترش یافت و پادشاه آران به ساسانیان وفادار ماند. پس از تقسیم ارمنستان میان بیزانس و ایران (۳۸۷)، اران با کمک ساسانیان توانست تمام ساحل راست رود کورا تا رود آراکس، از جمله آرتساخ و اوتیک را از ارمنستان تصرف کند .
در منابع فارسی از این رود به نام «ارس»، در ترکی استانبولی «آراس» و در ترکی آذربایجانی به نامِ «آراز» هم نامیده می‌شود. همچنین در زبان ارمنی این رود را «آراکس» می‌نامند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به نائیری ایروان، پیونیک ایروان، تورپدو مسکو، کریلیا سووتوف سامارا، آراکس آرارات، میکا، پیونیک و داریدا رایون مینسک اشاره کرد.
آراکس ۲٬۱۱۳ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
وی در ۱۸ مه [سبک قدیمی: ۵ مه] ۱۹۱۰ (طبق برخی منابع ۱۹۰۷) در وان به دنیا آمد . وی داماد ماردیروس ساریان بود. آراکسی ساریان-هاروتیونیان نیز فرزند وی بود. وی همچنین برنده جوایزی همچون هنرمند مردمی ارمنستان شوروی شد. وی در ۱۸ فوریهٔ ۱۹۹۴ در سن ۸۳ سالگی در ایروان درگذشت و در آرامستان مرکزی ایروان (توخماخ) به خاک سپرده شد.
آراکساوان ۸۱۹ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
آراکسیا کاراپتی گیولزادیان (ارمنی: Արաքսյա Կարապետի Գյուլզադյան؛ ۵ ژوئن ۱۹۰۷ – ۷ اکتبر ۱۹۸۰) خواننده سبک‌های موسیقی فولک ارمنی و موسیقی عاشوقی اهل ارمنستان بود.
در اواخر قرن ششم - اوایل قرن هفتم پس از میلاد، اران به میدان جنگ بین ایران ساسانی، امپراتوری بیزانس و خزرستان تبدیل شد که دو دومی اغلب به عنوان متحد عمل می کردند. در طول جنگ سوم ایران و ترک، خزرها به اران حمله کردند و رهبر آنها تون جبغو خان خود را ارباب آران معرفی کرد و بر بازرگانی و ماهیگیری رودهای کورا و آراکس مالیات وضع کرد.اران بعدها در جریان حمله اعراب به ایران توسط آنان تسخیر شد.