آر
معنی کلمه آر در لغت نامه دهخدا

آر

معنی کلمه آر در لغت نامه دهخدا

( آر ) آر. ( پسوند ) -ار. اداتی است که عقیب مفرد غائب از ماضی درآید و آن را گاه بدل به اسم مصدر کند چون گفتار، کردار، رفتار، جستار، دیدار و گاه بدل بوصف فاعلی چون خواستار، خریدار، فروختار، نمودار و گاه وصف مفعولی چون گرفتار، کشتار. این ادات بطور ندرت بکلمات دیگر نیز ملحق شود و افاده معنی فاعلی کند چون پرستار، پدیدار، دوستار و کلمات خواستار و دوستار محتمل است که مخفف خواستگار و دوستدار باشد.
آر. ( ع اِ ) عار و ننگ.
ار. [ اَ ] ( حرف ربط ) مخفف اگر، حرف شرط. وقتی که. هرگاه :
ای تن ار تو کارد باشی گوشت فربه بر همه
چون شوی چون داسگاله خود نبری جز پیاز.ابوالقاسم مهرانی ( از فرهنگ اسدی ).ای لک ار ناز خواهی و نعمت
گرد درگاه او کنی لک و پک.رودکی.ار خوری از خورده بگساردت رنج
ور دهی مینو فرازآردت گنج.رودکی.تن خِنگ بیدارچه باشد سپید
بتری و نرمی نباشد چو بید.رودکی.بدشت ار بشمشیر بگذاردم
از آن به که ماهی بیوباردم.رودکی.کسی کاندر آبست و آب آشناست
از آب ار چو آتش بترسد سزاست.ابوشکور.میلفنج دشمن که دشمن یکی
فراوان و دوست ار هزار اندکی.ابوشکور.درخش ار نخندد بگاه بهار
همانا نگرید چنین ابر زار.ابوشکور.بجاماسپ گفت ار چنین است کار
بهنگام رفتن سوی کارزار.دقیقی.صورت خشمت ار ز هیبت خویش
ذرّه ای را بخاک بنماید
خاک دریا شود بسوزد آب
بفسرد آفتاب بشخاید.دقیقی.بدرد ار بمثل آهنین بود هم لخت.کسائی.بخانه درآی ار جهان تنگ شد
همه کار بی برگ و بی رنگ شد.فردوسی.بدو گفت ار ایدونکه پیدا شوی
بگردی از این تنبل و جادوی.فردوسی.ز کار وی ار خون خروشی رواست
که ناپارسائی بر او پادشاست.فردوسی.بدو گفت شاه ار به مردی رسد
نباید که بیند ورا چشم بد.فردوسی.مرا دخل و خورد ار برابر بدی
زمانه مرا چون برادر بدی.فردوسی.بچشم همتش ار سوی آسمان نگری
یکی مغاک نماید سیاه و ژرف چو چاه.فرخی.

معنی کلمه آر در فرهنگ معین

( آر ) ۱ - (اسم فاعل ) پسوند فاعلی و آن به آخر مصدر مرخم = سوم شخص مفرد ماضی پیوندد و صفت فاعلی را سازد: خریدار، پرستار، فرماندار. ۲ - پسوند مفعولی (اسم مفعول ) گرفتار، کشتار. ۳ - پسوند اسم مصدر و آن در اصل « تار» است در مصادر مختوم به « تن »، و « دار» است در م
[ فر. ] ( اِ. ) واحد مقیاس سطح برابر با ۱٠٠ مترمربع .
( اَ ) (ق . ) ۱ - هرگاه ، اگر. ۲ - یا.

معنی کلمه آر در فرهنگ عمید

( آر ) واحد اندازه گیری سطح برابر با صد مترمربع.
 اَگر
اره: چو خستو نیاید میانش به ار / ببُرّید و این دانم آیین و فر (فردوسی: ۲/۲۳۱ ).

معنی کلمه آر در فرهنگ فارسی

( آر ) رودیست که از کوههای سویس سر چشمه می گیرد و پس از گذشن از چند دریاچه برود خانه رن می ریزد.
( اسم ) واحد مقیاس سطح برابر با ۱٠٠ متر مربع ( یک دکامتر مربع ) : هکتار صد آر.
اداتی است که عقیب مفرد غایب از ماضی در آید و آن را گاه بدل به اسم مصدر کند عار وننگ
حرف شرط، مخفف اگر، مخفف اره، اره درودگران، واحدمقیاس سطح برابر۱٠٠مترمربع، صد آر=۱هکتار
( اسم ) اره .

معنی کلمه آر در دانشنامه عمومی

آر (آلبوم تک آهنگ). آر ( همچنین - R - ) اولین آلبوم تک آهنگ آغازین ضبط شده رُزِی، خواننده کره ای - نیوزیلندی و عضو بلک پینک می باشد.
آر (رود). آر ( به فرانسوی: Aar ) بزرگترین رود سوئیس است در انتها به آبشار راین می پیوندد که طول آن از سرچشمه تا پیوندگاه حدود ۲۹۵ کیلومتر ( ۱۸۳ مایل ) است حوزه آبخیز آن ۱۷٬۷۷۹ کیلومتر مربع ( ۶٬۸۶۵ مایل مربع ) است.
آر (زبان برنامه نویسی). R، یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری برای محاسبات آماری و علم داده ها است، که بر اساس زبان های اس و اسکیم پیاده سازی شده است. این نرم افزار متن باز، تحت اجازه نامه عمومی همگانی گنو عرضه شده و به رایگان قابل دسترس است. کاربران بسته ( Package ) های زیادی را برای افزودن توابع متنوع به این زبان به وجود آورده اند.
زبان اس بجز R، توسط شرکت Insightful، در نرم افزار تجاری اس پلاس نیز پیاده سازی شده است. اگرچه دستورها اس پلاس و R بسیار شبیه است لیکن این دو نرم افزار دارای هسته های متمایزی می باشند.
نرم افزار R برای اولین بار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط راس ایهاکا ( Ross Ihaka ) و رابرت جنتلمن ( Robert Gentleman ) نوشته شد، و در حال حاضر توسط گروهی از متخصصان علم آمار به نام «تیم هسته نرم افزار R» با صفحه ای در آدرس www. r - project. org در حال توسعهٔ فعال می باشد.
R، حاوی محدودهٔ گسترده ای از تکنیک های آماری ( از جمله: مدل سازی خطی و غیرخطی، آزمون های کلاسیک آماری، تحلیل سری های زمانی، رده بندی، خوشه بندی و غیره ) و قابلیت های گرافیکی است. در محیط R، کدهای ویژوال بیسیک، سی، سی++ و فورترن قابلیت اتصال و فراخوانی هنگام اجرای برنامه را دارند و کاربران خبره می توانند توسط کدهای سی، مستقیماً اشیا R را تغییر دهند.
گرچه نرم افزار R اغلب به منظور انجام محاسبات آماری به کار می رود، این نرم افزار قابل به کارگیری در محاسبات ماتریسی است و در این زمینه، همپای نرم افزارهایی چون آکتیو و نسخهٔ تجاری آن متلب ( MATLAB ) است.
R، همچنین نرم افزار قدرتمندی برای ایجاد اشکال گرافیکی و نمودارهاست.
امکان توسعهٔ قابلیت های R، با افزودن بسته های ایجاد شده توسط کاربران آن، یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار است. این بسته ها توسط R، LaTeX، جاوا، سی++ و فورترن نوشته شده اند. برای کمتر کردن حجم نرم افزار بخاطر سهولت دریافت آن، مجموعه ای از بسته های اصلی R، هنگام نصب همراه برنامه وجود دارند، کاربران می توانند در صورت نیاز به برنامه ای خاص، بسته مربوط را نصب و از آن استفاده نمایند. در مجموع ۴۴۴۲ بسته ( تا آوریل ۲۰۱۳ ) در شبکهٔ بایگانی فراگیر آر ( CRAN ) وجود دارد. این بسته ها طیف وسیعی از قابلیت ها را در زمینه های مختلف تحلیل داده ها به R می دهند.
R، انجمن هایی محلی در سراسر جهان برای برنامه نویس ها دارد که با هم در ارتباط باشند، ایده هایشان را در میان بگذارند و از هم یاد بگیرند. برنامه ها و جلسات فزاینده ای در جریانند که برنامه نویس های R را گرد هم می آورند، مانند کنفرانس ها ( به عنوان مثال useR!, WhyR?, conectaR, SatRdays ) ، گردهم آیی ها و گرو ه های دختران برنامه نویس R که تنوع جنسیتی را ارج می نهد.
آر (شارونت). آر ( به فرانسوی: Ars ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Cognac - Sud واقع شده است. آر ۱۱٫۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد ۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آر (گار). آر ( به فرانسوی: Arre ) یک کمون در فرانسه است که در گار واقع شده است. آر ۷٫۲۶ کیلومتر مربع مساحت دارد ۳۲۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آر (لان). آر رودی است به لان ( رود ) می ریزد. این رود از کشور آلمان می گذرد.
آر (کروز). آر ( به فرانسوی: Ars ) یک کمون در فرانسه است که در canton of Saint - Sulpice - les - Champs واقع شده است. آر ۲۱٫۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد ۵۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه آر در فرهنگ معین
معنی کلمه آر در فرهنگ عمید
معنی کلمه آر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آر در ویکی واژه

مخفف آور، آوردن. جزء پسین بعضی از کلمه‌های مرکب، به معنی آورنده. پول درآر، نان درآر.
(ریاضی): واحد اندازه‌گیری سطح معادل صد متر مربع.
واحد مقیاس سطح برابر با ۱۰۰ مترمربع.
پسوند فاعلی و آن به آخر مصدر مرخم سوم شخص مفرد ماضی پیوندد و صفت فاعلی را سازد: خریدار، پرستار، فرماندار.
(پسوند مفعولی): گرفتار، کشتار.
پسوند اسم مصدر و آن در اصل «تار» است در مصادر مختوم به «تن»، و «دار» است در مصادر مختوم به «دن»: گفتار، دیدار، کردار.
(قدیمی): مترادف ننگ، غیرت در زبان فارسی، که اغلب پیرمردها جوانان ولنگار و لاقید را مورد خطاب قرار می‌دادند. آرِ یِیِد، ناموسِه قؤئؤد گِؤتِنهَ. غیرت را خورده، ناموس را قی کرده.

جملاتی از کاربرد کلمه آر

آرامگاه سعدی در شمال شرقی شیراز، در دامنهٔ کوه پهندژ و در کنار باغ دلگشا واقع شده‌است. این مجموعه با عنوان سعدیه نیز نامیده می‌شود.
بر بوی خط و عارضش جان را کنم ایثار اگر آرد نسیمی صبحدم از سوی بغدادی پسر
سر برآر از خواب، لختی سیر بین گردن بیمار در زنجیر بین
بدن خاکستری، اولین باله پشتی متمایل به ارغوانی پوشیده با لکه‌های تیره، دومین باله پشتی دارای ۲ یا ۳ ردیف لکه‌های سفید دوکی شکل است. باله دمی تیره رنگ؛ دندان روی آرواره‌ها قرار گرفته‌است. ارتفاع اولین باله پشتی از طولش بیشتر است. طول دومین باله پشتی بیشتر از اولی است.
چو نقش ادب از درون کاستی برون را چه حاصل که آراستی
کارخانهٔ اصلی پورسلین آرابیا در توکولا (هلسینکی) قرار داشت. بعدها مدرسۀ هنرها، طراحی و معماری دانشگاه آلتو در آن مستقر گردید.
آرین ۲۶۴ نفر جمعیت دارد و در ارتفاع متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
چون ماهی ساحل طپد از آرزوی دل زخمی که شهیدان ترا بر سپر آید
فراق او ز زمانی هزار روز آرد افروختگان وصال همی‌گویند:
چو ماهی گر برآرم پر درین دریا عجب نبود که هر موجی به چشم وحشتم قلاب می‌آید
در قبل از انقلاب ایران تعدادی از مبارزان ایرانی مخالف شاه و موافق با آرمان فلسطین از جمله محمد منتظری در لیبی آموزش چریکی می‌دیدند و دارای روابط نزدیک با قذافی بودند. در زمان جنگ نیز مقامات ایران از جمله محسن رفیق‌دوست پاسدار و هاشمی رفسنجانی و سیدعلی خامنه‌ای مسافرت‌های رسمی به لیبی و دیدار با قذافی داشته‌اند.
که گفتت به هر صورتی سر درآر تصور کن از نقش صورت نگار
در قفس چند توان بود بیا تا چو همای پر بر آریم و برین پنجره پرواز کنیم
تحول شِیئود نامیده می‌شد. معمولاً شب هنگام و به صورت تصادفی، در ساعات مرموزی که حیات آرامیده و در حال استراحت بود، رخ می‌داد. هر کسی در آرِلون از طریق تحول جادویی شِیئود قادر بود به یک الانتریسی تبدیل شود. شیئود می‌توانست بر یک گدا، پیشه‌ور، نجیب‌زاده یا سلحشور نازل شود. وقتی از راه می‌رسید، زندگی فرد خوش‌اقبال پایان می‌یافت و از نو آغاز می‌شد؛ وجود سابق و دنیوی خود را کنار گذاشته و رهسپار الانتریس می‌شد.
دانشمندان دریافته‌اند که باد و جریان‌های دریایی دست به دست هم داده و کوه‌های یخی دریایی را از تمامی مناطق شمالگان به سوی کرانه‌های شمالی گرینلند و مجمع‌الجزایر شمالگانی کانادا هدایت می‌کنند. بنا بر این داده‌ها، دانشمندان معتقدند که با گذر زمان و ادامهٔ گرمایش زمین منطقه یادشده، تنها بخش از اقیانوس منجمد شمالی خواهد بود که همچنان در آن دریای یخ‌بسته دیده خواهد شد. این منطقه نسبتاً آرام دریایی چشم‌اندازهای زیبا و بیش از ۳۶ هزار جزیره دارد که شامل جزیرهٔ الزمیر و جزیرهٔ بافین هستند. برخی از یخ‌پهنه‌های آنجا قدمتی چند دهه‌ای دارند و ضخامت‌شان بیش از ۲۴ متر است.
آرش لاهوتی تاکنون در جشنواره‌های مختلفی بعنوان داور و هیئت انتخاب حضور داشته‌است که برخی از آنها عبارت هستند از عضو هیئت انتخاب بخش مستند سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، عضو هیئت انتخاب بخش مستند سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، عضو هیئت داوران دوازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، عضو هیئت انتخاب نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، عضو هیئت داوران بخش مستند سومین دوره جشنواره فیلم سلامت و… همچنین فیلم‌های او در بیش از ۱۵۰ جشنواره معتبر سینمایی و مستند بین‌المللی به نمایش درآمده است.
گرچه بی سامانم از تو وصل می خواهم شبی زانکه می دانم که دارد سر به سامان آرزو
به مستی درافتاد در رام من به دیدار او بود آرام من
آرژولز-گازوست ۳٫۰۵ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۴۶۲ نفر جمعیت دارد و ۴۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.