آتش سوزی
معنی کلمه آتش سوزی در فرهنگ عمید

آتش سوزی

معنی کلمه آتش سوزی در فرهنگ عمید

( آتش سوزی ) آتش گرفتن دکان، خانه، یا جای دیگر به صورت ناخواسته، حریق.

معنی کلمه آتش سوزی در فرهنگ فارسی

( آتش سوزی ) آتش گرفتن دچار حریق شدن .

معنی کلمه آتش سوزی در دانشنامه عمومی

آتش سوزی. آتش سوزی یا حریق یکی از قدیمی ترین بلایایی است که می تواند در زمانی کوتاه، دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازد. بنا به تعریف حریق عبارتست از سوختن مواد سوختنی یا آتشی ناخواسته و در لحظه وقوع از کنترل خارج شده که معمولاً با دود و حرارت و نور توأم است. آتش سوزی عبارت از آتشی است که از یک منبع حرارتی در لحظه وقوع کنترل ناپذیر ( حادثه ) سرچشمه گرفته، یا منبع حرارتی معین کنترل شده ای را ترک کرده و با نیروی حرارتی خود گسترش و توسعه یافته باشد.
آتش سوزی بر اساس نوع سرچشمه و نوع مواد سوختی به پنج گروه ( بر اساس استاندارد آمریکا NFPA ) و شش گروه ( بر اساس استاندارد انگلستان BS ) تقسیم می گردد.
• گروه A
• گروه B
• گروه C
• گروه D
• گروه K
این دسته بندی در استاندارد اروپایی دارای یک تفاوت اساسی است، آنهم جدا کردن مایعات از گازهای اشتعال پذیر می باشد. به این ترتیب در استاندارد اروپایی کلاس A و B مشابه استاندارد آمریکایی بوده و استاندارد C مربوط به گازهای اشتعال پذیر می شود. در این صورت کلاس حریق الکتریکی E نامگذاری شد. کلاس فلزات آتش گیر D نیز یکسان بوده و کلاسk در استانداردهای اروپایی F نامیده می شود.
• سوختن به شکل «نیم سوز» شدن ( آذرکافت ) ، زغال شدن، خاکستر شدن که همگی در «شعله ور نشدن آتش» وجه مشترک دارند در بسیاری کشورها از دید قانونی و طبق تعریف علمی آن آتش سوزی محسوب نمی شوند. به عنوان مثال بخشی از آتش سوزی های دارای منشأ جریان برق ( مثلاً اتصالی سیم ها ) ، بخصوص سوختن خودرو، رایانه، ترانسفورماتور یا تلویزیون و غیره… به شکل نیم سوز شدن سیم های برق آغاز شده و با کمک جریان مناسب هوا ( باد ) می توانند شعله ور شوند ( آتش سوزی حقیقی ) . به همین خاطر اگر سوختن همراه با شعله ور شدن آتش نباشد، بیمه های سوانح آتش سوزی اکثراً و طبق قرارداد از پرداخت خسارت، بخصوص در رابطه با سوختن خودروها، خودداری می کنند. ارتقاء و تبدیل هدف مند حالت نیم سوزی به آتش شعله ور، آتش افروزی محسوب می شود و جرم است.
آتش سوزی در صورتی که به موقع مهار نشود، موجب خسارات زیادی می گردد. گاه آتش سوزی، با سایر حوادث طبیعی مثل زلزله همراه بوده یا بلافاصله پس از آن ها رخ می دهد. در بسیاری از موارد، خسارات حریق ثانویه، حتی بیش از خسارات حادثه اولیه بوجود آورنده آن می باشد.
معنی کلمه آتش سوزی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آتش سوزی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آتش سوزی در ویکی واژه

آتش‌سوزی
آتش گرفتن ناخواسته و اغلب ناگهانیِ جایی مثل خانه، مغازه، بازار، جنگل، و مانند آنها.

جملاتی از کاربرد کلمه آتش سوزی

- در جدی نشانه ی آتش سوزی شهر یا غرقه گشتن آن است و برف و جنگ و تخریب در کوهستانها و قحطی.
فصل دی شد، آتش سوزی هوا را در سر است سردمهریهای دوران را، ظهور دیگر است
امسال کانادا شاهد بزرگ‌ترین آتش سوزی جنگل‌ها نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته بود، به طوری که بیش از ۳ میلیون هکتار در آتش سوخت و ده‌ها هزار نفر تخلیه شدند.
هشدارهای بالا در ماه مارس سال گنجانده شده‌است و تخمین زده می‌شود که تگزاس جنوبی و تگزاس مرکزی در این فصل آتش سوزی به شدت تحت تأثیر قرار خواهند گرفت
فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ نبود پاسخ قوم وی او را إِلَّا أَنْ قالُوا مگر آنچه گفتند: اقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ بکشید او را یا بآتش سوزید او را فَأَنْجاهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ تا برهانید اللَّه او را از آتش ایشان إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (۲۴) درین نشانهایی است آشکارا گروهی را که بگروند.
برای همین در بیشتر ساختمانهای عمومی علامت استراتژی خروج را به دیوار می‌زنند و زیر آن نقشه ای از ساختمان و مسیرهای خروجی به نحوی ترسیم شده که توجه حاضران در آن مکان را جلب کند. هدف آن است که اگر سانحه ای مثل آتش سوزی رخ داد همه بتوانند راه گریز پیدا کنند.
آتش سوزی های معروف در تاریخ به شرح زیر است:
نامه‌ای به تاریخ ۱۳ آگوست ۱۶۴۱ از لیدی روکسبورگ در انگلستان به خبرنگاری در لاهه گزارش داد که ون دایک از یک بیماری طولانی در حال بهبودی است.  در نوامبر، وضعیت ون دایک بدتر شد و او از پاریس به انگلستان بازگشت، جایی که برای نقاشی کاردینال ریشلیو رفته بود .  او در ۹ دسامبر ۱۶۴۱، همزمان با غسل تعمید دخترش جاستینیانا، در بلکفریرز لندن درگذشت.  او در ۱۱ دسامبر در گروه کر کلیسای جامع سنت پل به خاک سپرده شد . بقایای فانی و مقبره او (که توسط شاه ساخته شد) در آتش سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶ ویران شد
آتش‌سوزی یا حریق حریق که ریشه عربی دارد به معنی آتش سوزی، سوختن، زبانه آتش، شعله آتش، آتش سوز و آتش سوزان است.
دود ناشی از آتش سوزی تا هیوستون رسید.
در ۲۶ ژوئیه، آتش با عبور از رودخانه ساکرامنتو، راه خود را به شهر ردینگ باز کرد و باعث تخلیه ۳۸۰۰۰ نفر از ساکنان این شهر شد. همچنین تخلیه‌سازی‌های دیگری در شهرهای شاستا لیک، کسویک، لوئیستون، فرنچ گولچ، آیگو و اُنو صورت گرفت. آتش ۱۵۹۹ ساختمان را تخریب کرده‌است که حداقل ۱٬۰۷۷ از این تعداد منزل مسکونی بوده‌است. همچنین ۲۸۲ ساختمان دیگر آسیب دیده‌اند و بیش از ۵۰۰ ساختمان باقی مانده در معرض آتش سوزی قرار دارند. هشت نفر در اثر آتش سوزی جان خود را از دست دادند، از جمله سه آتش نشان (یک راننده، یک بازرس آتش نشانی و یک آتش نشان که هنگام مبارزه با آتش درگذشت)، یک مادر بزرگ و دو نوه بزرگش و یک کارمند شرکت پی‌جی اند ای. سه آتش نشان نیز زخمی شده‌اند.
برهمن وارم اگر زنده در آتش سوزی کافرم گر دلم از عشق حذر خواهد کرد
گویا این آتش سوزی حدوداً در ساعت ۹ شب هشتم اکتبر، در محدودهٔ یک طویله کوچک که متعلق به خانواده اُلری بود، آغاز شد.
گه دهی بر باد صد خرمن گناه گه بآتش سوزیش همچون گیاه
همچنین بر اثر اتفاقات مهم زندگی مانند فوت یک عزیز یا طلاق و جدایی و ضربه‌های عاطفی احتمال ابتلاء به این بیماری زیاد است. به نظر می‌رسد زمینه ژنتیکی و دوران کودکی در ایجاد این بیماری مؤثر هستند. این اختلال همچنین می تواند از طریق سوانح طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی برای فرد مواجهه با این سوانح ایجاد گردد.