آتروپین
معنی کلمه آتروپین در فرهنگ معین

آتروپین

معنی کلمه آتروپین در فرهنگ معین

( آتروپین ) (تْ رُ ) [ فر. ] ( اِ. ) شبه قلیایی است سمی که از مهرگیاه گرفته می شود و در پزشکی و کحالی استعمال می گردد.

معنی کلمه آتروپین در فرهنگ عمید

( آتروپین ) الکلوئیدی سمّی که از گیاه بلادانه گرفته می شود و در برطرف کردن گرفتگی عضلات و گشادشدن مردمک چشم کاربرد دارد.

معنی کلمه آتروپین در فرهنگ فارسی

( آتروپین ) ( اسم ) شبه قلیایی است سمی که از مهر گیاه گرفته میشود و در پزشکی و کحالی استعمال میگردد.

معنی کلمه آتروپین در دانشنامه عمومی

آتروپین. آتروپین ( به انگلیسی: Atropine ) از داروهای موجود در ترالی اورژانس است. دو کاربرد مهم داروی آتروپین سولفات در اورژانس، برادیکاردی علامت دار و دیگری آنتی دوت مسمومیت با ارگانوفسفره ها در دوز های بالا است.
نام ژنریک: آتروپین سولفات
طبقه دارویی: آلکالوئید بلادونا، آنتی کولینرژیک
نام تجاری: Atropisol ( آتروپیسول ) ، Dicatro ( دیکاترو )
گرفته شده از گیاه: atropa belladonna
رده درمانی: آنتی کولینرژیک ( پاراسمپاتولیتیک ) ، واگولیتیک ( مهارکننده عصب واگ ) ، آنتی آریتمی
اشکال دارویی: آمپول، قرص، قطره
مکانیسم اثر: بلوک گیرنده های استیل کولین، افزایش ضربان قلب، کاهش حرکات ( تونیسیته عضلات صاف ) دستگاه گوارشی، دستگاه ادراری و صفراوی و اثرات ضد ترشحی. ممانعت از اثرات موسکارینی استیل کولین در محل های پس سیناپس ریشه های عصبی پاراسمپاتیک مثلاً در عضلات صاف، غدد ترشحی و سیستم عصبی مرکزی، ممانعت از ترشح بزاق، ترشحات برونی و تعریق با دوزهای پایین، گشاد شدن مردمک ( میدریاز یا همان مردمک گشادی ) ، افزایش ضربان قلب ( اثرات واگولیتیک ) ، برهم خوردن تطابق چشم با دوزهای متوسط و کاهش حرکات دستگاه گوارش و دستگاه ادراری با دوزهای بالا و ممانعت از ترشح اسید معده با دوزهای خیلی بالا. آتروپین، اثر استیل کولین روی گره های SA و AV را بلوک می کند. سرعت تخلیه الکتریکی گره سینوسی را افزایش می دهد و دوره پاسخ مؤثر گره AV را کاهش می دهد و اثر ضد آریتمی اعمال می کند. شروع اثر آن سریع است و نیمه عمر آن حدود ۴ ساعت است و دفع کلیوی دارد. وضعیت دسترسی: کلاس۲
• برادیکاردی سینوسی علامت دار
• آنتی دوت مسمومیت با سموم ارگانوفسفره در دوز های بالا
• برادی آریتمی ( ریتم جانکشال یا escape )
• ممانعت از ترشح بزاق و رفلکس های قلبی واگ
• گشادکننده مردمک قبل از جراحی
• درمان کوتاه مدت یا جلوگیری از برونکواسپاسم و گشادکننده برونش
• آسیستول
• فعالیت الکتریکی بدون نبض ( PEA ) با ریتم قلبی کمتر از ۶۰
از آتروپین در دوزهای بالاتر به عنوان پادزهر ( آنتی دوت ) برای مسمومیت با سموم ارگانوفسفرهها تا حد رفع شدن علائم مسمومیت استفاده می شود.
برادیکاردی علامت دار: افرادیکه برادیکاردی خفیف دارند ( ضربان بین ۵۰ تا ۶۰ ) معمولا بدون علامت هستند اما وقتی ضربان کم تر شود، علایمی چون سنکوپ ( syncope ) سرگیجه ( dizziness ) ضعف ( weakness ) خستگی ( fatigue ) درد قفسه سینه ( chest pain ) نفس های کوتاه ( shortness of breath ) گیجی ( confusion ) اختلال خواب و تپش قلب نشان می دهند.

معنی کلمه آتروپین در دانشنامه آزاد فارسی

آتروپین. آتْروپین (atropine)
آلکالوئید حاصل از بلادون. بلادون گیاهی با خواص سمی است. آتروپین کارکردی آنتی کولینرژیک دارد و از عبور برخی موج های عصبی پاراسمپاتیک جلوگیری می کند. در پیش درماناستفاده می شود تا ترشحات ششی و برونشی، و ترشحاتِ ناشی از التهابات معده ای را کاهش دهد. همچنین، داروی ملایمی برای رفع گرفتگی ها، ازجمله گرفتگی عضلانی است و برای فراخ ترکردن مردمک چشم نیز مصرف می شود. آتروپین از نام آتروپوس، یکی از سه سردار سرنوشت یونانی که جان آدمیان را می گرفتند، گرفته شده است.

معنی کلمه آتروپین در ویکی واژه

(پزشکی): ماده‌ای قلیایی که از گیاه بدست می‌آید و باعث شُل شدن ماهیچه‌ها و گشاد شدن مردمک میشود.
شبه قلیایی است سمی که از مهرگیاه گرفته می‌شود و در پزشکی و کحالی استعمال می‌گردد.

جملاتی از کاربرد کلمه آتروپین

در القای سریع بیهوشی معمولاً از دو داروی آتروپین و لیدوکائین به عنوان پیش‌درمان استفاده می‌شود. لیدوکائین موجب سرکوب رفلکس سرفه شده که با این کار از افزایش فشار درون‌جمجمه‌ای جلوگیری می‌کند. به همین دلیل از این دارو در بیماران تروما که به افزایش فشار درون‌جمجمه‌ای شک وجود دارد استفاده می‌شود. اگر چه هنوز شواهد قطعی برای این امر ثابت نشده اما استفاده با دوز مناسب خطری برای بیمار نخواهد داشت. دوز رایج و مناسب این دارو ۱٫۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار سه دقیقه قبل از لوله گذاری تراشه است.
این ماده شروع اثر سریع‌تری دارد و ۱.۵ برابر قوی‌تر از توبوکورارین کلراید است. عمل فارماکولوژیک آلکورونیوم به آسانی توسط نئوستیگمین وارونه می شود و هیستامین کمی ترشح می کند. عیب اصلی آلکورونیوم این است که یک اثر واگولیتیک ایجاد می کند که توسط یک مسدود کردن انتخابی آتروپین مانند گیرنده های موسکارینی قلب ایجاد می شود.
آتروپین معمولاً در بیماران خردسال به جهت جلوگیری از برادیکاردی ناشی از هیپوکسی، لارنگوسکوپی و تزریق سوکسینیل کولین استفاده می‌شود. آتروپین در دسته دارویی آنتی کولینرژیک قرار می‌گیرد. دوز رایج و مناسب این دارو ۰٫۰۱ تا ۰٫۰۲ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار است.
آتروپین در کودکان فقط یکبار تکرار می‌شود.
درمان تاکی کاردی بستگی به شدت و نوع آن دارد. در حضور تاکی‌کاردی سینوسی، درمان معمولاً شامل استفاده از بتا بلاکرهایی مانند پروپرانولول یا متوپرولول است. اما در صورتی که همراه با آریتمی‌های دهلیزی و بطنی باشد یا ضربان قلبی بسیار بالا باشد از داروهایی مانند دیگوکسین یا آتروپین استفاده می‌شود. در صورتی که دارو در دسترس نباشد و تاکی کاردی خفیف باشد می‌توان از ماساژ شریان کاروتید برای کاهش تعداد ضربان قلب استفاده کرد. در برخی از اوقات که منشأ تُندتپشی استرس و اضطراب باشد می‌توان از داروهای ضد اضطراب و ضد جنون استفاده کرد.
دوزهای بالای آتروپین با توجه به پاسخ درمانی و برطرف شدن علایم مسمومیت به کار می‌رود و حداکثر دوز تعریف نشده است.
تحقیقات اوت شامل مطالعاتی در مبحث اثرات داروها و هورمون‌ها و مطالعات بر روی تنظیم دمای بدن بود. او تأثیر آلکالوئیدهایی مثل کوکائین و آتروپین را بر روی سیستم عصبی و تأثیرات سیستم عصبی را بر دمای بدن بررسی نمود. وی چکیدهٔ هیپوفیز و اثرات آنها را با استفاده از مطالعات حیوانی مطالعه نمود و مطالعات نخستین درباره آنچه که بعداً به نام اکسی توسین نام برده می‌شد انجام می‌داد.
به‌طور مثال بهتر است برای یک کودک ۵ کیلوگرمی یک آمپول آتروپین را در یک سرنگ ۵ سی‌سی با سرم نمکی رقیق کنید و هر بار ۱ سی‌سی از این محلول را تزریق کنید.