بامزه

معنی کلمه بامزه در لغت نامه دهخدا

بامزه. [ م َ زَ / زِ ] ( ص مرکب ) دارای طعم خوش. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). و لذیذ. خوش مزه. خوشگوار. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). صاحب طعم. که طعم خوش دارد. خوش طعم :
جیحون خوش است و بامزه و دریا
از ناخوشی و زهر چو طاعونست.ناصرخسرو. || خوش آیند :
دگردانشومند کو از بزه
نترسد چو چیزی بود بامزه.فردوسی.|| شوخ. خوش طبع. باطیبت. مزاح. || عجیب.

معنی کلمه بامزه در فرهنگ عمید

خوشمزه، لذیذ، دارای طعم خوش.

معنی کلمه بامزه در فرهنگ فارسی

( اسم ) سنگی مدور و طولانی تراشیده که آنرا بر بام خانه غلطانند تا سطح بام سخت و محکم شود بام غلطان .

جملاتی از کاربرد کلمه بامزه

آی بکی سنسن کن بکی سنسن بی‌مزه کلمه بامزه کلکل
شاید با برنامهٔ اندرویدیفای یا اسباب‌بازی‌ها و اکشن‌فیگورهای کوچک اندرویدی بامزه آشنا باشید؛ همهٔ این‌ها به لطف آزاد بودن لوگوی اندروید امکان‌پذیر شده است.
شود تکلم جانان، ز شرم بامزه تر که مشک شکر شیرینی سخن شرم است
مجموعه آرتمیس فاول را از لحاظی هری پاتر جدید می‌نامند، هر چند که کالفر و خیلی از طرفداران آرتمیس موافق نیستند. کیت کالوِی از روزنامهٔ ساندِی بریتانیا در مورد کتاب اول می‌گوید: «نمونه‌ای هوشمندانه و حیرت‌آور که اختراعات و مدرنیته از آن سرازیر است.» یا مجله تایم که می‌گوید؛ «آرتمیس فاول کتابی خنده دار و بامزه‌است؛ ترکیب هوشمندانه‌ای از گذشته و حال، جادو و تبهکاری و جنایت است.» همچنین نیویرک تایمز عقیده دارد: «کالفر به‌طور وحشتناک و فجیعی عالی کار کرده‌است.»
مجید از اراذل جنوب تهران عاشق دختر پیرمرد عارفی به‌نام میرزا می‌شود. میرزا شرط ازدواج مجید و دخترش را سر به راه شدن او می‌داند. مجید تصمیم می‌گیرد برای اثبات سر به راه شدنش به جبهه برود که بقیه دوستانش نیز همراه او می‌شوند. برای حضور آنها در جبهه، مخالفت‌هایی وجود دارد اما با ضمانت میرزا و یکی دیگر از رزمنده‌ها آنها به پادگان آموزشی می‌رسند. هدف هر کدام از افراد گروه برای رفتن به جبهه به نوبه خود بامزه و با توجه به زمانی که فیلم داستان خودش را روایت می‌کند عجیب است.
پلازا قبل از به دست آوردن اولین نقش اصلی سینمایی خود در تضمینی برای امنیت نیست (۲۰۱۲)، حرفه خود را با اجرای بداهه و اسکتچ کمدی شروع کرد. وی در آثاری مانند آدم‌های بامزه (۲۰۰۹)، اسکات پیلگریم در برابر دنیا (۲۰۱۰)، فهرست کارها (۲۰۱۳)، مایک و دیو همراه عروسی می‌خواهند (۲۰۱۶)، بازی بچگانه (۲۰۱۹) و شادترین فصل (۲۰۲۰) به ایفای نقش پرداخته و در فیلم‌های ساعت‌های اندک (۲۰۱۷)، اینگرید به فنا می‌رود (۲۰۱۷)، خرس سیاه (۲۰۲۰) و امیلی جنایتکار (۲۰۲۲)، در کنار بازیگری به عنوان تهیه‌کننده حضور داشته‌است.
دگر دانشومند کو از بزه نترسد چو چیزی بود بامزه
لین توییدن مانکن و کارشناس برنامه‌های ورزشی تلویزیونی در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۷ در یک پست بلاگی نوشت که در جریان یک تور اجرای برنامه برای سربازان فرنکن به زور او را حین تمرین پیش از اجرای برنامه بدون اجازهٔ او بوسیده. او نوشت «او دستش را پشت سرم گذاشت لبهایش را به لبهایم فشرد و به زور زبانش را وارد دهانم کرد… مشمئز و پریشان شده بودم.» همچنین عکسی از فرنکن در حالی که به نظر می‌رسد سینه‌های توییدن را وقتی که او بر روی صندلی هواپیما خوابیده دستمالی می‌کند منتشر شد. فرنکن در پاسخ گفت به درستی تمرین برای اجرا را به یاد نمی‌آورد ولی خالصانه‌ترین عذرخواهی‌ها را به لین می‌فرستد. در خصوص عکس گفت مسلماً نباید این کار را می‌کرده و بامزه نبوده‌است.
کردم جگر کباب و زخون درون شراب خورد آن شراب بامزه گردید مست و رفت
نقل الحاد وکفر بی‌بزه گشت زندگانی جدید و بامزه گشت
این فیلم آنقدر کارتونی و دردآور بود که خیلی عذابم داد. من نمی‌دانم شما چطور می‌توانید از آزار و اذیت و کودک‌ربایی سرگرم شوید یا بخندید. کجای این موضوع بامزه است؟ من از این قضیه نمی‌توانم رد شوم. نمی‌دانم کسی می‌داند که تأثیر این پیام چیست؟
بس سبکروح و لطیف و بامزه است گوئیا، نان و پنیر و خربزه است
طول آن دریا به قیاس شش فرسنگ و عرض آن سه فرسنگ باشد و آب آن دریا خوش و بامزه، و شهر بر غربی دریاست و همهٔ آب های گرمابه های شهر و فضلهٔ آب‌ها بدان دریا می‌رود، و مردم آن شهر و ولایتی که برکنار آن دریاست همه آب از این دریا خورند، و شنیدم که وقتی امیری بدین شهر آمده بود، فرموده بود که راه آن پلیدی‌ها و آب های پلید از آن بازبندد، چون چنین کردند آب دریا گنده شد، چنانکه نمی‌شایست خوردن، باز فرمود تا همهٔ راه آب های چرکین که بود بگشودند، باز آب دریا خوش شد. و این شهر را دیوار حصینی‌ست چنانکه از آب دریا گرفته‌اند و گرد شهر گردانيده، آن طرف که دریاست دیوار ندارد و بناهای بسیار در میان آب‌ست و زمین دریا سنگ‌ست و منظرها ساخته‌اند بر سر اسطوان های رخام که اسطوان‌ها در آب‌ست، و در آن دریا ماهی بسیارست، و درمیان شهر مسجد آدینه است و بر در مسجد چشمه‌ایست، و بر سر آن چشمه گرمابه‌ای ساخته‌اند و آبش چنان گرم‌ست که تا به آب سرد نیامیزند بر خود نتوان ریخت، و گویند آن گرمابه سلیمان بن داوود علیه السلام ساخته است، و من در آن گرمابه رسیدم. و اندر این شهر طبریه مسجدی‌ست که آن را مسجد یاسمن گویند، با جانب غربی، مسجدی پاکیزه. در میان مسجد دکانی بزرگست و بر وی محراب‌ها ساخته و گرد بر گرد آن دکان درخت یاسمن نشانده، که مسجد را به آن بازخوانند. و رواقی بر جانب مشرق‌ست که قبر یوشع بن نون در آنجاست، و در زیر آن دکان قبر هفتاد پیغمبرست علیهم السلام که بنی اسراییل ایشان را کشته اند، و سوی جنوب شهر دریای لوط است و آن آبی تلخ دارد، یعنی دریای لوط که از جانب جنوب طبریه است و آب طبریه به آنجا می‌رود، و شهرستان لوط بر کنار آن دریاست لیکن هیچ اثری نمانده است. از شخصی شنیدم که گفت در دریای تلخ که دریای لوط‌ست چیزی می‌باشد مانند گاوی از کف دریا فراهم آمده سیاه که صورت گو دارد و به سنگ می‌ماند، اما سخت نیست و مردم آن را برگیرند و پاره کنند و به شهرها و ولایت‌ها برند،هر پاره از آنکه در زیر درختی کنند هرگز کرم در زیر آن درخت نیفتد و در آن موضع بیخ درخت را زیان نرساند و بستان را از کرم و حشرات زیر زمین آسیبی نرسد و العهدة علی الراوی. و گفت عطاران نیز بخرند و می‌گویند کرمی که در داروها افتد، و آن را نقره گویند، دفع آن کند، و در شهر طبریه حصیر سازند که مصلی نمازی از آن همانجا به پنج دینار مغربی بخرند، و در جانب غربی طبریه کوهی‌ست و بر آن کوه پاره سنگ خاره‌ایست به خط عبری بر آنجا نوشته‌ است که به وقت این کتابت ثریا به سر حمل بود، و گور ابی هریره آنجاست، بیرون شهر، در جانب قبله، اما کسی آنجا به زیارت نتواند رفتن، که مرمان آن جا شیعه باشند، و چون کسی آنجا به زیارت رود کودکان غوغا و غلبه به سر آن کس برند و زحمت دهند و سنگ اندازند.
انس دلهای عارفان سخن تازه و بامزه نه بی سر و بُن
باستر کیتون در مراسم تشییع جنازه او در کلیسای هیلز گفت: «چاپلین، بامزه‌ترین [کمدین] نبود. من بامزه‌ترین [کمدین] نبودم، این مرد بامزه‌ترین بود». دیک ون دایک به عنوان دوست، مریدِ هواخواه و مقلد گاه‌به‌گاه لورل در سال‌های پایانی عمرش، نطق رسمی مجلس ختم را ارائه کرد. او «دعای دلقک» را قرائت کرد. لورل پیش‌تر به شوخی گفته بود: «اگر کسی در مراسم تشییع جنازه من گریه کند، دیگر هرگز با او حرف نخواهم زد.» او در گورستان آرامگاه فارست لان مموریال پارک در هالیوود هیلز به خاک سپردند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به باردار، این است ۴۰، آدم‌های بامزه، و عشق اشاره کرد.