آب آهک

آب آهک

معنی کلمه آب آهک در لغت نامه دهخدا

( آب آهک ) آب آهک. [ ب ِ هََ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) آبی که در آن مقداری معلوم آهک ریزند و پس از رسوب آب را در معالجات بکار برند.

معنی کلمه آب آهک در فرهنگ فارسی

( آب آهک ) آبی که در آن مقداری معلوم آهک بریزند و پس از رسوب آب را در معالجات بکار برند

معنی کلمه آب آهک در دانشنامه عمومی

آب آهک. آب آهک نام رایج محلول آبی اشباع شده هیدروکسید کلسیم است. هیدروکسید کلسیم، Ca ( OH ) 2، به ندرت در دمای اتاق در آب حل می شود. ( ۱٫۵ گرم در لیتر در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد ) آب آهک «خالص» ( یعنی کمتر یا کاملاً اشباع شده ) شفاف و بی رنگ است، همراه با بوی خفیف خاکی و طعمی گس/تلخ مانند می باشد. ماهیت طبیعی آن با پی اچ ۱۲٫۴ است.
آب آهک را می توان با مخلوط کردن هیدروکسید کلسیم ( Ca ( OH ) 2 ) با آب و حذف محلول حل نشده اضافی ( مثلاً با فیلتراسیون ) تهیه کرد. هنگامی که به محلول اشباع آن، کلسیم هیدروکسید اضافی اضافه می شود ( یا زمانی که شرایط محیطی تغییر می کند، به عنوان مثال زمانی که دمای آن به اندازه کافی افزایش می یابد ) در نتیجه همگن شدن کلسیم هیدروکسید به صورت مخلوط سوسپانسیونی فوق اشباع، محلول شیری رنگی حاصل می شود که آب آهک گفته می شود. این مایع به طور سنتی به عنوان شیر آهک نیز شناخته شده است.

معنی کلمه آب آهک در دانشنامه آزاد فارسی

آب آهک. آبْ آهَک (limewater)
نام متداول محلول رقیق آهک کشته(هیدروکسید_کلسیمCa(OH)۲)، در شیمی، از آن برای آشکارسازی دی اکسید کربناستفاده می کنند. اگر گازی حاویCO۲ به محلول آب آهک تزریق شود، محلول به کربنات_کلسیم شیری رنگ (CaCO۳)تبدیل می شود. در صورتی که ورود گاز ادامه یابد، آب آهک به هیدروژن کربنات کلسیمCa(HCO۳)۲ تبدیل می شود که بیشتر حل می شود و آب آهک را شفاف تر می کند.

معنی کلمه آب آهک در ویکی واژه

(شیمی): آبی که در آن ذرات آهک حل شده باشد، دوغاب، دوغاب آهک.

جملاتی از کاربرد کلمه آب آهک

هر زمانی مقداری آب به آهک مرده اضافه شود، به شیرآهک تبدیل می‌شود که اگر آن را صاف کنیم، محلول زلالی که در حقیقت محلول سیرشده کلسیم هیدروکسید در آب است، حاصل می‌شود که به آب آهک موسوم است. آب آهک کاربردهای بسیاری در صنایع شیمیایی دارد. برای نمونه در تهیه سدیم هیدروکسید، آمونیاک، هیدروکسید فلزات، پرکلرین و به‌ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا به‌کار می‌رود.
تزریق دوغاب آهک شکفته یکی از روش‌هایی است که برای اصلاح و ترمیم بزرگراه‌ها و جاده‌ها، در نقاطی که خاک زیر آسفالت رسی بوده و امکان نشت داشته باشد، استفاده می‌شود، با تزریق دوغاب آهک، خاک رس ناحیه مورد نظر به شفته آهکی تبدیل می‌شود. یکی از روش‌های تزریق دوغاب آهک این است که سطح رویه آسفالتی را سوراخ کرده و با فشار، آب آهک را در زیر لایه آسفالتی راه تزریق کنند. روش دیگر استفاده از سوراخ‌هایی به قطر ۱۵ تا ۲۲ سانتیمتر و عمق ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر بر روی جاده خراب شده‌است.
صابون آشتیان قدمتش به بیش از ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. تمامی مواد تشکیل دهنده این صابون ارگانیک بوده و در آن از پیه و چربی گاو و گوسفند، قلیا، آب آهک و گیاهانی مانند سدر، ختمی، مورد، کتیرا، حنا و گل سرشور استفاده می‌کنند. صابون آشتیان که مرغوب‌ترین صابون سنتی کشور است، به دلیل نیاز به آفتاب برای خشک شدن قالب‌های برش خورده صابون، در اواخر بهار و اوایل تابستان تولید می‌شود. صابون آشتیان در سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسید.
جهان از ملاقات طوفان تیغش همان خاصیت یافت کز آب آهک