استرون

معنی کلمه استرون در لغت نامه دهخدا

استرون. [ اَ ت َ وَ ] ( ص ) نازا. زنی را گویند که هرگزنزاید و او را بعربی عقیمه خوانند و معنی ترکیبی آن استرمانند است ، چه ون بمعنی مانند هم آمده است. ( برهان قاطع ). نازاینده چون استر زیرا که ون بمعنی مانند است و صحیح آنست که برای نسبت است. ( رشیدی ). عقیم باشد یعنی نازاینده. ( اوبهی ). عقیم یعنی زن نازای. ( غیاث ). عاقر :
گشته از زادن مخالف تو
مادر روزگار استرون.خسروی.نکاحی میکند با دل بهر دم صورت عنین
نزاید گرچه جمع آیند صد عنین و استرون.مولوی.سهل نماید بر استرونان
محنت زائیدن آبستنان.امیرخسرو.مخفف آن سترون است :
حبلی آیند دختران سترون.فرخی.کنون شویش بمرد و گشت فرتوت
از آن فرزند زادن شد سترون.منوچهری.دلم آبستن خرسندی آمد
اگر شد مادر روزی سترون.خاقانی.نفس نباتی ار بعزب خانه باز شد
عیبش مکن که مادر گیتی سترونست.انوری.

معنی کلمه استرون در فرهنگ معین

(اَ تَ وَ ) (ص . ) نازا، زنی که بچه نیاورد.

معنی کلمه استرون در فرهنگ عمید

= سترون: سهل نماید برِ استرونان / محنت زاییدن آبستنان (امیرخسرو۱: ۸۸ ).

معنی کلمه استرون در فرهنگ فارسی

سترون: استرمانند، نازاینده ماننداستر، نازا، عقیم، زنی که بچه نیاورد
( صفت ) زنی که بچه نیاورد نازا عقیم .

معنی کلمه استرون در ویکی واژه

نازا، زنی که بچه نیاورد.

جملاتی از کاربرد کلمه استرون

پدر چرخ بآوردن چون او عنین مادر دهر بتولید چو او استرون
از سال ۱۳۴۶ خورشیدی به سرپرستی دیوید استروناخ حفریات علمی در این محل آغاز گردید که منجر به شناسایی سه دورهٔ فرهنگی در سه طبقه مجزا شد. طبقه سوم متعلق به دوره اشکانیان، طبقه دوم مربوط به هخامنشیان و طبقه اول به مادها تعلق دارد.
اگرچه کس ندیده از ازل افلاک را عنین عناصر را نبیند تا ابد کس گرچه استرون
استروناخ که متخصص آثار تمدن ایران پیش از اسلام بود در یافتن بازمانده‌های پاسارگاد نقش مهمی داشت.
سفیر یار و ملک مهربان و حرص فزون حصارِ سخت و سپه‌چست و ملک استرون
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استرونگست اشاره کرد.
پس از انتشار آلبوم گریه بسه در سال ۱۹۹۱ آزبورن اعلام بازنشستگی کرد با این‌حال ۴ سال بعد با آزموسیس به دنیای موسیقی بازگشت. زک وایلد (گیتاریست)، گیزر باتلر (بیسیست)، دین کاسترونوو (درامر) و ریک ویکمن (نوازندهٔ کیبورد) آزبورن را در ضبط این آلبوم همراهی کردند. آزموسیس بیش از ۳ میلیون نسخه فروش داشت و از انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا گواهینامهٔ پلاتینیوم دریافت کرد.
کاوه فرخ نیز در برنامه میزگردی که توسط تلویزیون بخش فارسی صدای آمریکا در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۰۸ با حضور حسن راهساز، سرپرست تیم مرمت آرامگاه کوروش بزرگ، برگزار شده بود، مدعی شد که عملیات مرمت طبق اصول باستان‌شناسی انجام نشده‌است و این عملیات به آرامگاه صدمه رسانده‌است. وی خواستار شد که جهت روشن شدن موضوع تیمی از باستان‌شناسان مطرح ایرانی و خارجی مانند دیوید استروناخ، ریچارد فرای و دیگران از آرامگاه بازدید کارشناسی کنند، که مورد مخالفت راهساز به دلایل امنیتی قرار گرفت.
ز ننگ ناخلفان شاید ار به عالم در زنان و مردان عنین شوند و استرون
وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۵۸ از دانشگاه کمبریج دریافت کرد و در دهه‌های ۱۹۶۰ و دهه ۱۹۷۰ (میلادی) مدیر مؤسسه بریتانیایی پژوهش‌های ایرانی در تهران بود. استروناخ در دهه ۱۹۹۰ (میلادی) اقدام به انجام حفاری‌های باستان‌شناسی در چندین بخش نینوا در میان‌رودان نمود.
نیرّا دوشیزه ای میگفت با آئینه دوش مادر گیتی ز نر زادن شد استرون دریغ
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استرونگست، باشگاه فوتبال بولیوار، و باشگاه فوتبال بلومینگ اشاره کرد.
دیدی آنوقت موالید ثلاث از ام واب که مشیت بد استرون و تقدیر عزب
ای ز تو نام فضل جاویدان وی ز تو مام دهر استرون
در دوران پیش از استعمار اسپانیایی در فیلیپین، روشهای ترجیحی استرونزی برای تهیه غذا جوشاندن، بخارپز کردن و برشته شدن بود. مواد اولیه غذاهای معمولی از دامهای پرورش یافته محلی تهیه می‌شد. اینها از گاومیش / کارابائو، مرغ و خوک گرفته تا انواع مختلف ماهی و سایر غذاهای دریایی متغیر بودند. در سال ۳۲۰۰ قبل از میلاد، استرونزی‌ها از جنوب چین (فلات یوننان-گوئیژو) و تایوان در منطقه ای مستقر شدند که اکنون فیلیپین نامیده می‌شود. آنها دانش کشت برنج و سایر روش‌های کشاورزی را به همراه آوردند که باعث افزایش تعداد و تنوع مواد غذایی خوراکی موجود برای پخت‌وپز شد.
او در تهران با روث وادیا، باستان‌شناس اسراییلی آشنا شد و با او ازدواج کرد. دختر او تامی استروناخ است که در تهران به دنیا آمد. خانوادهٔ او در زمان انقلاب ایران به اسرائیل مهاجرت کردند و بعد از آن به ایالات متحده آمریکا رفتند.
محدودهٔ پراکنش این زبان‌ها جزیره‌های جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام است. چند زبان از این خانواده نیز در قاره آسیا گویشور دارد. یک زبان تک‌افتاده نیز از این خانواده به قاره آفریقا رسیده‌است. این زبان، یعنی زبان مالاگاسی در کشور ماداگاسکار صحبت می‌شود. بیشتر زبان‌های این خانواده شمار کمی گویشور دارند ولی چند زبان اصلی استرونزیایی هم هستند که ده‌ها میلیون متکلم دارند. معنی نام آسترونزیا در زبان لاتین، «جزایر جنوبی» است.
نکاحی می‌کند با دل به هر دم صورت غیبی نزاید، گرچه جمع آیند صد عنّین و استرون
عشق را مادر ز زاد استرون است عاشقان را قاف وحدت مسکن است