توچال

توچال

معنی کلمه توچال در لغت نامه دهخدا

توچال. [ ت َ / تُو ] ( اِ مرکب ) یخچال طبیعی بر قلل کوههای بلند. یخچالهای طبیعی. جائی ازکوهستان که در آن یخ طبیعی از قدیم گرد شده باشد. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). رجوع به ماده بعد شود.
توچال. [ ت َ / تُو ] ( اِخ ) نام حوضی از یخ طبیعی به البرز به شمال تهران. توسعاً هر حوض طبیعی یخ. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). گردنه ایست بین شهرستانک و تهران. رجوع به ماده قبل شود.
توچال. [ ] ( اِخ ) دهی از دهستان بهنام پازکی است که در بخش ورامین شهرستان تهران واقع است و 450 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه توچال در فرهنگ معین

(تُ ) (اِ. ) ۱ - یخچال طبیعی در کوه ها و دره هایی که برف های دایمی دارند. ۲ - نام یکی از کوه های رشته کوه البرز در شمال تهران .

معنی کلمه توچال در فرهنگ عمید

یخچال طبیعی که در کوه ها و مکان های مرتفع و دره هایی که دارای برف های دائمی و در معرض وزش بادهای سرد هستند تشکیل می شود.

معنی کلمه توچال در فرهنگ فارسی

قسمت جنوبی سلسله جبال البرز در شمال تهران که قله آن سر توچال ۳۸۷٠ متر ارتفاع دارد .
یخچال طبیعی که درکوههاوجاهای مرتفع ودره هایی، که دارای برفهای دائمی ودرمعرض وزش بادهای سرداست
یخچال طبیعی در کوهها و دره هایی که دایما برف دارند و در معرض وزش بادند .
دهی از دهستان بهنام پازکی است که در بخش ورامین شهرستان تهران واقع است ٠

معنی کلمه توچال در دانشنامه عمومی

توچال (شاهرود). توچال یک روستا در ایران است که در دهستان خوارتوران شهرستان شاهرود واقع شده است. توچال ۲۶ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه توچال در دانشنامه آزاد فارسی

کوهی در استان تهران، شهرستان شمیرانات. در کوهستان البرز مرکزی به فاصلۀ ۲۰کیلومتری شمال شهر تهران قرار دارد. بلندی آن ۳,۹۳۳ متر است. رودخانه های جعفرآباد، درکه، آهار از آن کوه سرچشمه می گیرند. این کوه برای کوهنوردان تهرانی اهمیت بسزایی دارد.

معنی کلمه توچال در ویکی واژه

یخچال طبیعی در کوه‌ها و دره‌هایی که برف‌های دایمی دارند.
نام یکی از کوه‌های رشته کوه البرز در شمال تهران.

جملاتی از کاربرد کلمه توچال

مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده قدیم کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس وصل می‌شود.
طول جغرافیایی آن ۵۱ درجه ۲۴ دقیقه و عرض جغرافیایی آن ۳۵ درجه و ۵۷ دقیقه و سی ثانیه است. آتشگاه از قله توچال کمتر از ده کیلومتر فاصله دارد و با چشم غیر مسلح به راحتی از توچال دیده می‌شود.
این آبشار در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا، نزدیک به پناهگاه شیرپلا و در مسیر اصلی صعود به توچال قرار دارد. ارتفاع تقریبی این آبشار، ۲۰ متر است.
ای باد در شکنج سر زلف او مپیچ هرچند بوی مشک به توچال می‌بری
صفای باغچه قلهک است و از توچال نسیم همره بوی قرنفل آید و طیب
آب شد برف قلهٔ توچال یخ فراوان نماند در یخچال
آبشار دوقلو، آبشاری است در شمال تهران و در مسیر کوهنوردی دربند به توچال. دلیل نام‌گذاری آن، دوشاخه‌شدن آب هنگام ریزش از ارتفاع است. این آبشار همچون سایر آبشارهای فصلی استان تهران مانند آبشار فصلی پیچ آدران در کیلومتر ۱۵ جادّه کرج - چالوس، آبشار سنگان در مسیر امامزاده داوود وآبشار منظریه در ناحیه شمیرانات از ذوب برف‌ها در بهار و تابستان پدید می‌آید.
وزان ز جانب «توچال» بادی اندک سرد که شاخه‌های درختان از آن به هم می‌خورد
آهار از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد که در ۲۳ کیلومتری شمال غرب گلندوک واقع است. این روستا در محل تلاقی دو تنگه ای که یکی به سمت شمال غرب به ده تنگه و گردنه زرگاه و دیگری به سمت جنوب غرب که به منطقه و مزارع و آبشار شکرآب سرچشمه رودخانه آهار (بنجوئک) و قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می‌شود، قرار دارد.
اولا از شهر تهران تا لب بحر خزر کندن از توچال شمران شاهراهی مستقیم