امتحانات

معنی کلمه امتحانات در لغت نامه دهخدا

امتحانات. [ اِ ت ِ ] ( ع اِ ) ج ِ امتحان ، آزمایشها. آزمونها. || در اصطلاح عبارت از آزمایش هایی است که سالی دو بار در خرداد و شهریور در دبستان ها و دبیرستانها و دانشگاه از دانش آموزان و دانشجویان بعمل می آید، در جز این دو موقع نیز آزمایشهایی انجام می یابد.
- امتحانات متفرقه ؛ امتحانانی است که از افراد مسن و کسانی که در مدارس رسمی درس نخوانده اند انجام می پذیرد.

معنی کلمه امتحانات در فرهنگ فارسی

جمع امتحان آزمایشها آزمونها: امتحانات دانش آموزان سالی دوبار انجام میشود .

جملاتی از کاربرد کلمه امتحانات

به کار امتحانات کذائی فزوده سال پنجم بر نهائی
اعدام برادر لنین ممکن است روی او تأثیر گذاشته و او را در امر مبارزه رادیکال‌تر کرده باشد چرا که او در اعتراضات دانشجوئی و تبلیغات انقلابی بیشتر شرکت می‌کرد، یا اینکه ممکن است نه، او به تاکتیک دیگری می‌اندیشید. می‌گویند وقتی خبر اعدام برادرش را شنید به آرامی گفت که «راه دیگری هست»، که شامل طرح ترور تزار یا سران عالی‌رتبه رژیم نمی‌شود. گرچه لئون تروتسکی می‌گوید بعید است که چنین باشد زیرا لنین تا اوایل سالهای ۱۸۹۰ یکی از طرفداران ترور بود، و این واقعیت که او در روزی که اولیانوف اعدام شد با برادر کوچکش دیمیتری ۱۳ ساله و خواهر کوچکتر ۹ ساله‌اش در خانه بود. در همان موقع هم لنین درگیر امتحانات نهائی فارغ‌التحصیلی‌اش بود.
یاوری همچنین دربارهٔ تعداد شرکت‌کنندگان المپیادهای ملی دانش آموزی نیز توضیح داد: دانش‌آموزان برای شرکت در المپیادها در وهله اول در یک دوره تابستانی شرکت می‌کنند که در نهایت از دانش‌آموزان امتحانات مختلفی گرفته می‌شود. وی افزود: ۵۴۱ دانش آموز در دوره تابستانی سال گذشته شرکت کردند که از این میان به ۵۰۷ نفر از آنها مدال ملی داده شد.
امتحانات حقش داده دو روزی مهلت او گمان کرده بهر کار مخیر باشد
و مخفی نماند که امتحانات و آزمایشهای کبر و تواضع، منحصر به اینها نیست، بلکه اعمال و آثاری دیگر بسیار هست، مانند اینکه بخواهد کسی در پیش او بایستد حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند که «هر که خواهد مردی از اهل آتش را بیند نگاه کند به مردی که نشسته و در برابر او طایفه ای ایستاده باشند» بعضی از صحابه نقل کرده اند که «احدی در نزد اصحاب پیغمبر از آن سرور عزیزتر و محترم تر نبود چون نشسته بودند و حضرت وارد می شد به جهت او از جای برنمی خاستند چون می دانستند که آن حضرت از آن کراهت دارد».
مدتی بر نذر خود بودش وفا تا در آمد امتحانات قضا
او همچنین عضو هیئت داوران در چند دوره از جشنواره‌های موسیقی، امتحانات عملی کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد موسیقی و گزینش نوازنده برای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی ایران بوده‌است. وی از تابستان ۱۳۹۷ با تأسیس «ارکستر زهی آرکو» رهبری این ارکستر را به عهده گرفته‌است.
پس از سال ۱۳۰۵ رضا شاه تشکیلات قضایی را تغییر داد و تسهیلات جدیدی برای آموزش و استخدام قضات به وجود آورد. نورعلی الهی هنگامی دوره کلاس قضایی را آغاز کرد، که تنها شش ماه به پایان دوره سه ساله باقی‌مانده بود. او با استفاده از دانش قبلی و پشتکار، امتحانات پایانی دوره قضایی را در سال ۱۳۱۲ با موفقیت گذراند.
او در سن ۱۵ سالگی با قبولی در امتحانات ورودی، به دانشگاه پادووا رفت و در آنجا از شاگردان جووانی باتیستا مورگانی بود و سرانجام در رشتهٔ پزشکی در ۱۹ مه ۱۷۷۰ میلادی، فارغ‌التحصیل شد.
سمج سرواژه امتحانات «سطوح مقدماتی جادوگری»، امتحاناتی در داستان‌های هری پاتر نوشته جی کی رولینگ انگلیسی است که دانش یا توانایی یک نفر در زمینه‌های مختلف جادوگری را محک می‌زند. سمج مرحله نخست از سطوح مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز را تشکیل می‌دهد.
صفت دوم: از صفات رذیله متعلق به قوه غضبیه، ایمنی از مکر الله است، که آدمی از عذاب الهی و امتحانات او ایمن نشیند و از عظمت و جلال او نیندیشد، و در دل اندیشه مواخذه او را نداشته باشد و در اینجا چند فصل است:
دانشگاه غور که ابتدا به عنوان مؤسسهٔ آموزش عالی غور تأسیس شده‌بود و سپس به دانشگاه غور ارتقا یافت، حدود ۵۰۰ دانشجو با تعداد قابل توجهی دانشجویان دختر دارد. همچنین تعدادی مؤسسه‌های تربیت معلم در شهرستان های، تیوره و لعل و سرجنگل وجود دارد. در ۱۰ سال گذشته تعداد مکتب‌ها افزایش یافته و حضور در امتحانات ورودی دانشگاه (کانکور) از صدها دانش‌آموز به هزاران دانش‌آموز افزایش یافته‌است. چندین مدرسهٔ کشاورزی و مکانیک نیز تأسیس شده‌است. فقط یک مدرسهٔ پرستاری وجود دارد که زنان جوان فارغ‌التحصیل مکتب را برای قابلگی و پرستاری آموزش می‌دهد که بخشی از وزارت صحت عامه است و توسط یک سازمان غیردولتی با همکاری بیمارستان فیروزکوه اداره می‌شود.
جنگ: امتحانات الهی را گویند، به انواع بلاهای ظاهر و باطن.
به عنوان سردبیر طرف، آلتان متهم شد که برای سکوت ادعاهای جنبش گولن تقلب در امتحانات اجباری کارمندان دولتی در ترکیه تلاش کرده‌است تا قدرت خود را در این کشور بیشتر کند.
اگر شاگردی به دلیلی موجه تنها در امتحانات آخر سال شرکت کند همان نمره‌ای که از ۴۰ نمره گرفته‌است در عدد ۲٫۵ ضرب می‌شود و به عنوان نمره سالانه ثبت می‌گردد.
و اگر چنان فهمید که از غضب خالی است، خود را در معرض اهانت سفیهی درآورد و همچنین در غیر اینها از صفات، به امتحاناتی که گذشتگان از نیکان، خود را آزمایش کرده اند آزمایش کند تا مطمئن گردد که از ریشه جمیع این صفات و شاخ و برگ آنها در مزرع دلش اثری نیست آری نفس، مکار، و شیطان، حیله گر و غدار است.
فردای آن روز رئیس دانشگاه زنجان نداف اسکویی نیز در جمع دانشجویان متحصن حاضر شده، از آنان عذرخواهی و اعلام کرد که مسئول متخلف از شغل خود برکنار شد و با انتقاد از دانشجویانی که به گفتهٔ او «با توسل به زور از ورود کارمندان و اعضای هیئت علمی جلوگیری کردند و مانع از برگزاری امتحانات شدند.» از دانشجویان خواست تا آرامش خود را حفظ کرده و مطالبات خود را از شیوه‌های قانونی پیگیری کنند، زیرا برخی دانشجویان در این میان به دنبال اهداف سیاسی خود هستند.