اعز

معنی کلمه اعز در لغت نامه دهخدا

اعز. [ اَ ع َزز ] ( ع ص ) گرامی. ارجمند. ( منتهی الارب ). عزیز و گرامی و ارجمند. کمیاب. ( آنندراج ). گرامی. ارجمند. کمیاب. ( ناظم الاطباء ). عزیز و مکرّم. یقال : «رجل اعز و امراءة عزی ؛ ای عزیز و عزیزة». ( از اقرب الموارد ). رجوع به عزیز شود. || طویل. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || استوار. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). عزیز بمعنی قوی. ( از اقرب الموارد ). || ( ن تف ) عزیزتر. ( آنندراج ). گرامی تر. ارجمندتر. ( ناظم الاطباء ). کمیاب تر. نیازی تر. امنع. ( یادداشت بخط مؤلف ): «قال یا قوم أرهطی اعز علیکم من اﷲ». ( قرآن 92/11 ). «انا اکثر منک مالاً و اعز نفراً». ( 34/18 ). «یقولون لئن رجعنا الی المدینة لیخرجن الاَعزّ منها الاذل و العزة و لرسوله و للمؤمنین ». ( قرآن 8/63 ).
اعز مکان فی الدنیا سرج سابح
و خیر جلیس فی الزمان کتاب.؟ ( از مطلعالسعدین ).- امثال :
اعز من ابن الخصی .
اعز من است النّمر.
اعز من الابلق العقوق .
اعزمن التریاق .
اعز من الغراب الاعصم .
اعز من الکبریت الاحمر.
اعز من ام قرفة.
اعز من انف الاسد.
اعز من بیض العنوق .
اعز من حلیمة.
اعز من قنوع .
اعز من کلیب وائل .
اعز من مخ البعوض .
اعز من مروان القرظ.( از یادداشتهایی بخط مؤلف ).
اعز. [ اَ ع َزز ] ( اِخ ) ابن علی الظهیری. محدث است. ( منتهی الارب ).
اعز. [ اَ ع َزز ] ( اِخ ) ابن علیق. محدث است. ( منتهی الارب ).
اعز. [ اَ ع َزز ] ( اِخ )ابن عمربن محمد سهروردی. محدث است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه اعز در فرهنگ معین

(اَ عَ زّ ) [ ع . ] (ص تف . ) ۱ - ارجمندتر، بزرگوارتر. ۲ - نایاب تر.

معنی کلمه اعز در فرهنگ عمید

عزیزتر، گرامی تر، ارجمندتر.

معنی کلمه اعز در فرهنگ فارسی

عزیزتر، گرامی تر، ارجمندتر
( صفت ) ۱ - ارجمندتر گرانمایه تر بزرگوارتر . ۲ - نایاب تر دشوار یاب تر .
ابن عمر بن محمد سهروردی محدث است

معنی کلمه اعز در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَعَزُّ: عزیزتر- سخت تر(در جمله"أَعَزُّ نَفَراً ": نفراتم بیشتر است)
معنی رَهْطِی أَعَزُّ: قوم وعشیره ام
ریشه کلمه:
عزز (۱۱۹ بار)

معنی کلمه اعز در ویکی واژه

ارجمندتر، بزرگوار
نایاب

جملاتی از کاربرد کلمه اعز

در جریان اعتراضات، وبسایت روزآنلاین مصاحبه‌ای با یکی از نیروهای لباس شخصی منتشر کرد. فرد مزبور در این مصاحبه تأکید داشت که به دلیل بیکاری با حقوق روزانهٔ دویست هزار تومان برای سرکوب مردم از تربت جام اعزام شده است. وی حضور نیروهای خارجی در سرکوب مردم را نیز تأیید می‌کرد.
طرح‌ها و نقاشی‌های اعضای هیئت اعزامی آن سفر در سال ۱۹۸۲ توسط کارمن سوتو سرانو تفسیر شدند. نسخهٔ خطی چهار هزار سالهٔ مربوط به سفر نیز در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ توسط ماریا دولورس هیگوئراس رودریگز فهرست بندی شده‌است.
در سال ۱۲۵۲ قمری (۱۲۱۵ خورشیدی) برای رفع شورش مازندران به شهر ساری اعزام شد و پس از عزل حاکم مازندران، فضل‌علی‌خان قره‌باغی ملقب به بیگلربیگی، چند ماهی تا پس از ورود حاکم تازه به اداره امور حکومتی می‌پرداخت. در سال ۱۲۵۳ قمری (۱۲۱۶ خورشیدی) برای رفع شورش اصفهان به آن شهر که حاکم را در عمارت هفت دست محصور نموده بودن اعزام شد و پس از عزل حاکم اصفهان، خسروخان گرجی، چهار ماه تا پس از ورود حاکم تازه به اداره امور حکومتی اصفهان پرداخت و به تهران بازگشت. در سال ۱۲۵۶ قمری (۱۲۱۹ خورشیدی) به واسطه اهمال کاری های حاکم گیلان و وزیر وی به شهر رشت رفت تا ایشان به تهران اعزام و خود به اداره امور بپردازد. وی مدت هشت ماه در رشت باقی ماند تا اینکه حاکم گیلان با وزیر جدید دوباره به رشت آمدند.
بصد نازش درون پردهٔ راز همی پرورد روز و شب باعزاز
اینجا بدرستی خبر آمد که بکسبه داماد ترا مهمان بردند باعزاز
الکروم (به عربی: الکروم) یک روستا در سوریه است که در ناحیه مرکزی اعزاز واقع شده‌است. الکروم ۲۵۲ نفر جمعیت دارد.
درین ملکم اعزاز و اکرام هست مرا هم به قدر هنر، نام هست
ببین که آبی خوشبو چو جامه پشمین کرد حرام گشت برو کارد از ره اعزاز
چو عجز آوردی اکنون باز دیدی نمود ما همه اعزاز دیدی
یکی باشد خدائی باز بینی چو آدم زینت و اعزاز بینی
او در ترکیب تیم ملی ایران برای شرکت در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۶ به ریو دو ژانیرو، برزیل اعزام شد. تیم ملی فوتبال پنج‌نفره ایران در این مسابقات، با دو تساوی برابر ترکیه و برزیل و پیروزی بر مراکش به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کرد. در این مرحله نیز با پیروزی بر آرژانتین به دیدار پایانی رسید. اما در فینال با پذیرش شکست برابر برزیل به نایب‌قهرمانی پارالمپیک و نشان نقره مسابقات دست یافت.
در دوان جنگ جهانی دوم در آمریکا حدود دویست هزار ارمنی زندگی می‌کردند که بیش از یک دهم آنان به خدمت اعزام شده و پانصد نفر از آنان در جنگ قربانی گشته‌اند.
پنجشنبه، ۱ آوریل – حدود ۵۰ سرباز نیروهای ویژه هوایی زیلاند جدید برای «ماموریت‌های شناسایی و اقدام مستقیم دوربرد» به افغانستان اعزام شدند.
آقاخان اعزازالسلطنه از سیاستمداران ایرانی بود، که در دوره سوم بعنوان نماینده سنندج در مجلس شورای ملی حضور داشت.
علیرغم فشارهای دولت اوباما برای افزایش تعداد سربازان خود در افغانستان، مردم در همه ۱۲ کشور متحد ناتو مورد بررسی به شدت مخالف هستند. ۷۷ درصد مردم، در ۱۲ کشور ناتو که در اتحادیه اروپا و ترکیه مورد بررسی قرار گرفتند، مخالف اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان هستند. کمتر از ۱ نفر از هر ۵ نفر، ۱۹ درصد، در ۱۲ کشور ناتو از اعزام نیروهای بیشتر حمایت کردند.
حکایت آورده‌اند که عیسی علیه السلّام در صحرایی می‌گردد باران عظیم فروگرفت. رفت در خانه سیه‌گوش در کنج غاری پناه گرفت لحظه‌ای تا باران منقطع گردد، وحی آمد که « از خانه سیه‌گوش بیرون رو که بچگان او به سبب تو نمی‌آسایند.» ندا کرد که یَا رَبِّ لِابْنِ آوی مَاویً وَ لَیْسَ لِابْنِ مَرْیَمَ مَاویٌ گفت « فرزند سیه گوش را پناه است و جای است و فرزند مریم را نه پناه است و نه جای و نه خانه است و نه مقام است؟» خداوندگار فرمود « اگر فرزند سیه‌گوش را خانه است اما چنین معشوقی او را از خانه نمی‌راند ترا چنین راننده‌ای هست، اگر ترا خانه نباشد چه باک که لطف چنین راننده و لطف چنین خلعت که تو مخصوص شدی که ترا می‌راند صدهزار هزار آسمان و زمین و دنیا و آخرت و عرش و کرسی می‌ارزد و افزون است در گذشته است.» فرمود که « آنچ امیر آمد و ما زود روی ننمودیم نمی‌باید که خاطرش بشکند زیرا که مقصود او را ازین آمدن اعزاز نفس ما بود یا اعزاز خود، اگر برای اعزاز ما بود چون بیشتر نشست و ما را انتظار کرد اعزاز ما بیشتر حاصل شد و اگر غرضش اعزاز خودست و طلب ثواب چون انتظار کرد و رنج انتظار کشید ثوابش بیش باشد پس علی کلا التقدیرین به آن مقصود که آمد آن مقصود مضاعف شد و افزون گشت پس باید که دلخوش و شادمان گردد.
بناجار از وطن عزلت گزیدم که بودم اندران چون ریش اعزل
من اعتز بذی العز، فذو العز له عز ومن لفتخر بدنیاه، فلا فخر و لاعز
افغانستان در میانه‌های سده نوزدهم میلادی سرزمینی فقیر بود که بین امپراتوری‌های روسیه و بریتانیا گیر افتاده بود. حضور بریتانیایی‌ها در هندوستان باعث شده بود که امپراتوری روسیه نسبت به حرکت ایشان به سمت شمال مشکوک باشد و از سوی دیگر بریتانیایی‌ها هم بر این گمان بودند که روس‌ها قصد هندوستان را دارند. با توجه به این وضعیت، دولت هند بریتانیا نیازمند اطلاعات دست اول بود و از این رو الکساندر برنز را به آن منطقه اعزام کرد. او سفر خود را در لباس مبدل در سال ۱۸۳۱ (میلادی) از طریق مسیر کابل آغاز و به بخارا رسید و شرح کاملی از جزئیات سیاسی افغان‌ها تهیه کرد.
بینم از ایام اعزاز ار مرا داری عزیز یابم از گردون معونت گر مرا باشی معین