دستگیره
معنی کلمه دستگیره در لغت نامه دهخدا

دستگیره

معنی کلمه دستگیره در لغت نامه دهخدا

دستگیره. [ دَ رَ / رِ ] ( اِ مرکب ) آلتی از چوب یا فلز یا شیشه که برای گشودن و بستن در بر آن نصب کنند. گوی مانندی از چوب یا شیشه و فلز که بر درها تعبیه کنند تا با به دست گرفتن آن در را بتوان گشود و بست. قطعه فلزی منحنی به درازای بدستی یاکمتر که بر وسط درها نهند و دو سر آنرا به در میخ کوب کنند و در را بدان گشایند و بندند. جای گرفتن دست که بر درها و یا هرچه باز و فراز شود تعبیه کنند.
- دستگیره خطر ؛ در قطار، آلتی حلقه آسا متصل به مفتولی که سر دیگر آن به آلات بازدارنده چرخها از حرکت ( ترمز ) وصل است و بر طاق واگن تعبیه است و با کشیدن آن بسوی خود قطار از حرکت بازایستد.
- دستگیره در ؛ آلت تعبیه شده بر در که در را با آن باز و فراز کنند.
- دستگیره دیگ ؛ دو قطعه پارچه چندلای بهم دوخته که با بندی به یکدیگر متصل است و هر قطعه را در دستی گیرند و به لبه دیگ تکیه دهند تا در برداشتن دیگ از فراز آتش مانع سوختن انگشتان شود. دستمال دیگ. جعاله.
- دستگیره کشو ؛ جای گرفتن دست برای گشودن و بستن کشو.

معنی کلمه دستگیره در فرهنگ معین

( ~. رِ ) (اِمر. ) (ص مف . ) ۱ - آلتی که پشت در نصب کنند و برای باز کردن و بستن در، آن را به دست گیرند. ۲ - تکه ای پارچه که در آشپزخانه به دست گیرند و با آن ظرف غذا را از روی اجاق برمی دارند.

معنی کلمه دستگیره در فرهنگ عمید

۱. آلتی که در پشت در می کوبند که هنگام بستن یا باز کردن در آن را به دست گیرند.
۲. تکه پارچه ای با آن ظرف غذا یا هر چیز دیگر را می گیرند.

معنی کلمه دستگیره در فرهنگ فارسی

برای بازوبسته کردن دربکارمیرود، درپشت درگذارن
( اسم ) آلتی که پشت در نصب کنندو برای باز کردن و بستن در آنرا بدست گیرند .

معنی کلمه دستگیره در دانشنامه عمومی

دستگیره یک بخش متصل به شئ یا ابزارآلات است که برای در دست گرفتن و آسان ساختن کار با آن ابزار استفاده می شود. از دستگیره ها در بسیاری موارد مانند درب، چاقو، چکش، پیچ گوشتی و. . . استفاده شده است.
دستگیره (دوچرخه). دستگیر یا سردسته و بصورت صحیح گریپ و با نام انگلیسی Grips شناخته می شود. انتهای تمامی فرمان های دوچرخه از بخشی پلاستیک سفت و یا نرم و یا در بعضی از اوقات از چرم ساخته می شوند، بسته به کاربرد مورداستفاده و سبک دوچرخه گریپ ها در قیمت های مختلف قابل دسترسی هستند. دستگیره یا همان گریپ ممکن است دارای سطح صاف و یا گرد باشد و در بعضی از مدل های شکل فرم دست را دارند تا راحتی بیشتری داشته باشند.
معنی کلمه دستگیره در فرهنگ معین

معنی کلمه دستگیره در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دستگیره به معنای دسته، قطعه ای که برای گرفتن چیزی متصل به آن است. از عنوان دستگیره، در باب حج و اطعمه و اشربه سخن گفته اند.
۱)گرفتن دستگیره ی اناری شکل منبر مسجد النّبی و کشیدن صورت و چشم ها به آن، برای کسی که توفیق زیارت قبر شریف رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله نصیبش شده، مستحب است. ۲)آشامیدن آب از قسمت دهانه ی ظرف، مستحب و از قسمت های دستگیره و شکسته ی آن، مکروه است.

معنی کلمه دستگیره در ویکی واژه

manovella
maniglia
آلتی که پشت در نصب کنند و برای باز کردن و بستن در، آن را به دست گیرند.
تکه‌ای پارچه که در آشپزخانه به دست گیرند و با آن ظرف غذا را از روی اجاق برمی دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه دستگیره

«ستاره آستوروت» در فیلم ۱۹۷۱ دیزنی ، دستگیره‌ها و جاروها، که شکل یک مدالیون جادویی را به خود می‌گیرد، برجسته است.
آناسازی‌ها ظروف سفالی بسیار متنوعی می‌ساختند. آن‌ها ظرفهایی به شکل اردک یا پرنده، بطریهایی با سر خمیده و نازک یا دارای دو سر و کوزه‌هایی با بدنه گرد و دستگیره‌های رکابی می‌ساختند. آن‌ها این ظروف سفالی را با نقش‌های زنده و روشن رنگ آمیزی می‌کردند و ترکیب سیاه در زمینه سفید، ترکیب رنگ رایج بود. در حالیکه کار سفالگری به‌وسیله زنان انجام می‌شد، مردها به کار بافندگی اشتغال داشتند
هر آن کو دیده صیدی در سپاهی سخن ناگفته معنی دستگیره
از لحاظ تاریخی، فراماسون‌ها از نشانه‌های مختلف (اشاره‌های دست)، دستگیره‌ها یا «ژتون‌ها» (دست دادن) و رمز عبور برای شناسایی بازدیدکنندگان ماسونی قانونی از غیرماسون‌ها استفاده می‌کردند که ممکن بود بخواهند در جلسات شرکت کنند. این علائم، دستگیره‌ها و رمزهای عبور چندین بار در معرض دید قرار گرفته‌اند. امروزه فراماسون‌ها از کارت‌های حقوق و سایر اشکال شناسایی کتبی استفاده می‌کنند.
با آزمایش‌های بسیار، نشان داده شده‌است که سطح مس و آلیاژهای آن، باکتری کلبسیلا پنومونیه را در کمتر از ۲ ساعت از زمان آلودگی، نابود می‌کند. این نتایج، نویدبخش غلبه بر عفونت‌های بیمارستانی است. استفاده از مس در قسمت‌های فلزی تخت و میز بیمار، شیرآلات و دستگیرهٔ درها، سینی، سینک و غیره، به‌ویژه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، سبب کاهش انتقال ویروس و باکتری به دیگر افراد خواهد شد.
در قبولی دین اکراهی نیست (زیرا) راه درست از راه منحرف آشکار شده‌است، بنابراین کسی که به طاغوت (بت و شیطان و هر موجود طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد به دستگیرهٔ محکمی چنگ زده‌است که گسستن برای آن نیست و خداوند شنوا و داناست.
آچارهای تخت دارای انواع مختلفی هستند. معمولاً آچارها، ۲ سَرِه هستند؛ یعنی هر دستگیره، مجهز به ۲ مادگی است. این مادگی‌ها می‌توانند ۲ شماره مختلف مرتب باشند؛ یا ۲ نوع متفاوت باشند؛ مثلاً یک آچار می‌تواند یک سر تخت و یک سر رینگ، برای یک اندازه واحد داشته باشد.
اتوبوس‌های با دسترسی خوب همچنین دارای درهای ورودی بزرگ، فضای عبور و قرار گرفتن ویلچر نیز هستند. اتصالات و دستگیره‌های داخلی، نمایشگرهای ال‌ای‌دی مقصد، و اعلام‌کننده‌های صوتی مقصد همگی می‌توانند مناسب افراد با محدودیت‌ها و معلولیت‌های جسمی طراحی شوند و به راحتی آن‌ها کمک کنند. اتوبوس‌های بین شهری معمولاً به جای سطح پایین، دارای بالابر ویلچر هستند. در برخی کشورها بر اساس قوانین جلوگیری از تبعیض معلولین، اتوبوس‌های عمومی ملزم به داشتن چنین امکاناتی هستند.
محصولاتی که از آبکاری مس برای کاربردهای زینتی استفاده می‌کنند شامل صنعت خودرو، مبلمان، دستگیره‌های در و کابینت، وسایل روشنایی، ظروف آشپزخانه، سایر کالاهای خانگی، و پوشاک هستند.