تولک

معنی کلمه تولک در لغت نامه دهخدا

تولک. [ ل َ ] ( ص ) باذکاوت و زیرک و هوشمند و بافراست و جلد چابک. ( ناظم الاطباء ). زیرک. چابک. || پرریخته. ( فرهنگ فارسی معین ).کریزکرده و پرریخته. ( ناظم الاطباء ). کریز. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). رجوع به کریز و تولک کردن شود.

معنی کلمه تولک در فرهنگ معین

(لَ ) (ص . )۱ - زیرک ، چابک . ۲ - مرغ پر - ریخته .

معنی کلمه تولک در فرهنگ عمید

۱. زیرک.
۲. چابک.
۳. مرغ پرریخته.
* تولک رفتن: (مصدر لازم ) ریختن پَرِ پرنده تا پرهای تازه به جای آن بروید.

معنی کلمه تولک در فرهنگ فارسی

زیرک وچابک، مرغ پرریخته، در آوردن پرهای تازه
( صفت ) ۱- زرک چابک.۲- پر ریخته ( مرغ ).

معنی کلمه تولک در ویکی واژه

زیرک، چابک.
مرغ پر - ریخته.

جملاتی از کاربرد کلمه تولک

همچنین، درک زبان مادری نقالان شفاهی برای ترجمه دقیق و قومی شاعرانه کلمات آن‌ها به متون نوشتاری ضروری است. برای مثال، بار تولکن توضیح می‌دهد که «دانش هایمز از زبان‌های چینوکانی موجود» به او کمک کرد تا «به ابزارهای سبکی توجه کند، که کنش‌ها و مضامین خاص و حتی سبک‌های اجرا را برجسته می‌کردند و صحنه‌ها را در کانون توجه قرار می‌دادند» (۲۰۰۳، ۱۲۲). به عبارت دیگر، هایمز بدون دانش از زبان مادری نقالان شفاهی نمی‌توانست ترجمه اتنوپوتیک خود از «افسانه خورشید» را در چارچوب فرهنگی خاص بومیان آمریکا قرار دهد.
گه بشارت رسد از غور که تولک بگشاد آن‌ که او هست به حکم تو سپهدار و امیر
در سال ۱۹۰۹، او یکی از ده زنی بود که از دانشگاه آتن فارغ‌التحصیل شد و اولین زنی از کرت بود که مدرک گرفت. عناوین روزنامه‌های زنانه مانند روزنامه بانوان، که آپوستولکی نیز به‌طور منظم در آن مشارکت داشت، از اتمام دکترای آپوستولاکی خبر داد و اعلام کرد که «زنان پیروز هستند. دنیای یونان از دیروز یک زن جدید دارد…» در همان سال، او اولین زنی شد که به انجمن فولکلور یونان که توسط نیکولاس پولیتیس تأسیس شده بود، پیوست و شروع به سخنرانی کرد.
از نقطه نظر جمعیت‌شناسی و اسکان از شرق به غرب به ترتیب جمشیدی‌ها عمدتاً در نقاط شمالی هرات در چهار شهرستان کشک کهنه، کشک رباط سنگی، کهسان و کروخ، هزاره قلعه‌نو در قلعه‌نو و شهرستان‌های مربوط به ولایت بادغیس، فیروزکوهیان از قادس و جوند بادغیس تا قسمت‌های علیای حوضهٔ آبریز مرغاب که شامل غرجستان و فیروزکوه می‌شود و تیمنی‌ها از شهرستان فارسی هرات و پرچمن فراه تا بخش‌های مهمی از شهرستان‌های تولک، شهرک، دولتیار و پسابند غور را در تصرف خود دارند. این البته جغرافیای امروزین شاخه‌های ایماق است و جغرافیای تاریخی آنها خیلی گسترده‌تر از این بوده‌است که نسبت بی عدالتی‌ها به مرور زمان مورد دستبرد دولت‌های جابر با انگیزه‌های جابجایی‌های قومی قرار گرفته‌است.
او در روستای وفس (رزن) متولد شد. پدرش مشهدی ابراهیم معصومی کشاورز بود.وی تحصیلات مقدماتی را در روستای «تولکی تپه» رزن انجام داد و به تهران رفت و علوم اسلامی را فراگرفت. با ورود شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم به آن شهر رفت و در حوزه علمیه قم به تحصیل پرداخت. پس از ده سال تحصیل در قم به تدریس پرداخت در درس میرزا ملکی تبریزی ومحمد علی شاه آبادی شرکت کرد.
او سفیل داردا قالان تولکو قووان شئر باغیراندا
«و این قصّه غوریان بدان یاد کرده آمد که اندر اسلام و کفر هیچ پادشاه بر غور چنان مستولی نشد که سلطان شهید، مسعود، رضی اللّه عنه. و در اوّل فتوح‌ خراسان که ایزد، عزّ ذکره، خواست که مسلمانی آشکاراتر گردد، بر دست آن بزرگان که در اول اسلام بودند، چون عجم را بزدند و از مداین‌ بتاختند و یزدگرد بگریخت و بمرد یا کشته شد و آن کارهای بزرگ با نام برفت، اما در میانه زمین غور ممکن نگشت که درشدندی‌ . و امیر محمود، رضی اللّه عنه، بدو سه دفعت هم از آن راه زمین داور بر اطراف غور زد و بمضایق آن درنیامد. و نتوان گفت که وی عاجز آمد از آمدن مضایق که رایهای وی دیگر بود و عزائم‌ وی که‌ از آن جوانان. و بروزگار سامانیان مقدّمی که او را بو جعفر زیادی‌ گفتندی و خویشتن را برابر بو الحسن سیمجور داشتی بحشمت و آلت و عدّت، چند بار بفرمان سامانیان قصد غور کرد و والی هرات وی را بحشر و مردم خویش یاری داد و بسیار جهد کرد و شهامت نمود تا بخیسار و تولک‌ بیش نرسید. و هیچکس چنین در میانه زمین غور نرفت و این کارهای بزرگ نکرد که این پادشاه محتشم کرد. و همگان رفتند، رحمة اللّه علیهم اجمعین.
اگر چه حصن تولک در بلندی هست از آن گونه که ساید برجهای آن سر اندر برج دو پیکر
جمعیت این شهرستان بر اساس سرشماری سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۰۹۷۰۰ تن بوده است.بیشتر مردم آستارا از قوم تالش هستند و به زبان تالشی سخن می‌گویند. بیشتر مردم آستارا مسلمان و پیرو مذاهب شیعه دوازده امامی (۵۵٪) و سنی شافعی (۴۵٪) می‌باشند. روستاهای سرک، سیم، تنگه‌رود، سیغالونی، سیاه‌کوه، واگو و تولکوان از جمله مناطق تماماً سنی نشین شهرستان آستارا هستند.
نر بالغ غیرقابل اشتباه است. دارای سر نارنجی گرد، منقار قرمز و سینه مشکی است. پهلوها سفید، پشت قهوه‌ای و دم سیاه است. ماده عمدتاً قهوه‌ای کم‌رنگ، با پشت و تاج تیره‌تر و صورتی مایل به سفید است. نرها در تولک موسمی مانند ماده ها اما با نوک قرمز هستند. آنها پرندگانی هستند که دسته‌های بزرگی را در زمستان تشکیل می‌دهند که اغلب با سایر اردک‌های شیرجه‌زن مانند اردک‌های اردک سرحنایی مخلوط می‌شوند. آنها عمدتاً از طریق غواصی یا پهنه‌چینی تغذیه می‌کنند. آنها گیاهان آبزی را می‌خورند و معمولاً بیشتر از اکثر اردک‌های شیرجه‌زن در آب برای غذا سروته می‌شوند.
آنا آپوستولکی (یونانی: Άννα Αποστολάκη، ۱۸۸۰–۱۹۵۸) باستان‌شناس یونانی و متصدی موزه بود. او اولین زن یونانی بود که به عنوان یک باستان‌شناس حرفه ای کار کرد و به عنوان متصدی و سپس مدیر موزه ملی هنرهای تزئینی خدمت کرد. او یکی از اولین زنانی بود که مدرک دکترا را دریافت کرد، او همچنین اولین زن عضو انجمن باستان‌شناسی آتن و عضو اولیه انجمن باستان‌شناسی مسیحی بود. او در منسوجات باستانی متخصص بود و حفظ الگوهای باستانی و سنت‌های بافندگی یونانی را نه تنها وسیله‌ای برای حمایت از کار سنتی زنان، بلکه تقویت ملی‌گرایی یونانی در دوره میان‌دوجنگ تاریخ یونان می‌دانست.
صالح الجفراوی، وبلاگ نویس و خواننده فلسطینی که در غزه زندگی می‌کند، از سوی چندین شخصیت طرفدار اسرائیل، از جمله حساب رسمی ایکس این کشور، به دروغ متهم به «بازیگر بحران» شد. ویدئویی از مجروح شدن یک نوجوان فلسطینی در یورش به تولکرم در ژوئیه ۲۰۲۳ بود که به دروغ به عنوان «صالح در بیمارستان روزهای قبل از ۲۷ اکتبر» معرفی شد.
ملکور زمین را برای خودش ادعا کرد. برادر او مانوه و تعدادی دیگر از والار تصمیم به روبرو شدن با او گرفتند. بیشتر دنیا به خاطر کشمکش بین والار و ملکور ناقص شد. طبق سیلماریلیون، والار و مایار (با کمک تولکاس، کسی که آخرین والار بود که به خلقت وارد شد) قادر به تبعید مورگوت، کالبد فیزیکی ملکور، به مکانی باطل شدند.