تسویه حساب

معنی کلمه تسویه حساب در فرهنگ عمید

حساب قرض و طلب خود را با دیگری روشن ساختن و پاک کردن، پرداختن یا گرفتن بدهی، تصفیه حساب.

معنی کلمه تسویه حساب در دانشنامه عمومی

تسویه حساب (فیلم ۲۰۰۳). تسویه حساب ( به انگلیسی: The Reckoning ) ( به اسپانیایی: El misterrio de Wells ) یک فیلم معمایی درام محصول مشترک انگلیس و اسپانیا به کارگردانی پل مک گوگان در سال ۲۰۰۳ است. فیلمنامه این فیلم توسط مارک میلز بر اساس کتاب بازی اخلاق نوشته بری آنس ورث نگاشته شده است. فیلم برداری این فیلم در اسپانیا، ولز و انگلیس انجام شده است.

معنی کلمه تسویه حساب در ویکی واژه

liquidazione

جملاتی از کاربرد کلمه تسویه حساب

از آنجاییکه ای گلد نمی‌توانست هویت صاحبان حساب را دقیقاً مشخص کند دچار افزایش فعالیت‌های جنایی شد که عمدتاً توسط هکرهای روس و اوکراین علیه کاربرانش انجام دادند. علاوه برفیشینگ؛ مهاجمان استفاده گسترده‌ای از نقص موجود درسیستم عامل‌های مایکروسافت و اینترنت اکسپلورر را برای جمع‌آوری اطلاعات حساب از میلیون‌ها کامپیوتر برای تسویه حساب‌های ای گلد انجام دادند.
زمانی که رهن دهنده نتواند حساب خود را به گیرنده رهن پرداخت کند، رهن گیرنده می‌تواند برای تسویه حساب خود سند رهنی را به اجرا بگذارد. در اصطلاح حقوقی رهن‌دهنده را راهن، گیرنده رهن را مرتهن و مِلک یا خانه رهن‌شده را عین مرهونه (مال‌الرهانه) می‌نامند.
او در جام‌جهانی ۹۴، مدافع تیم ملی کلمبیا بود و در بازی با آمریکا، یک گل به خودی زد و این باعث حذف تیمش از مسابقات شد. او پس از پایان بازی و بازگشت به کلمبیا توسط دو قاچاقچی مواد مخدر به ضرب گلوله کشته شد. قاتلان اسکوبار ادعا کردند که او را به دلیل گل به خودی‌اش در جام جهانی کشتند، اما برخی از کارشناسان معتقدند که این قتل یک تسویه حساب شخصی بوده‌است. اسکوبار یک بازیکن محبوب و قهرمان ملی بود و مرگ او غم و اندوه زیادی در کلمبیا ایجاد کرد.
دِنوِر در این قطعه تأثیر آنی بر احساساتش را با عباراتی هم‌چون «کوهستان در بهاران، قدم زدن زیر باران، طوفان در بیابان و اقیانوس آبی آرام» توصیف کرده و از او خواهش می‌کند اجازه بدهد در آغوشش جان بدهد. اما در واقعیت همه‌چیز شاعرانه و زیبا پیش نرفت. ازدواج ۱۶ سالهٔ آن‌ها در سال ۱۹۸۳ به طلاق انجامید و تسویه حساب‌های مالی مربوط به جدایی، آن‌چنان دنور را خشمگین کرد که با اره برقی تخت‌خواب دوران زناشویی‌شان را نصف کرد. به گفتهٔ خودش در همان دورهٔ طلاق، یک‌بار انگشتانش را دور گردن آنی حلقه کرد و اگر خودش را کنترل نمی‌کرد، خفه‌اش کرده بود.
در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۷، وزارت دادگستری ایالات متحده متهم کرد که پولی که برای تولید این فیلم استفاده شده‌است از یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی مالزی به سرقت رفته‌است. کمپانی سازنده رد گرانیت پیکچرز پذیرفتن آگاهانه پول دزدیده شده را انکار کرد. دادستان‌ها همچنین شکایتی را در دادگاه فدرال برای مصادره حقوق مالکیت این فیلم و همچنین حقوق فیلم خونه بابا ارائه کردند. رد گرانیت بعداً ۶۰ میلیون دلار تسویه حساب کرد.
مجموع این اتفاقات باعث می‌شود ساواک و نیروهای امنیتی نسبت به او حساستر شوند. پس از آن فردی که به عنوان رئیس سازمان امنیت زاهدان منصوب می‌شود، قبلاً نیز مناسباتی با سرهنگ داشته است. او فرزند یکی از گماشتگان اوست که کودکیاش را در خانه او گذرانده و مجموع اتفاقاتی که در آن زمان افتاده، باعث شده او بخواهد در این موقعیت با سرهنگ تسویه حساب کند…