ترونده

معنی کلمه ترونده در لغت نامه دهخدا

ترونده. [ ت َ وَ دَ / دِ ] ( اِ ) تروند. ( فرهنگ جهانگیری ) ( فرهنگ رشیدی ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). میوه نورس و نوباوه. ( ناظم الاطباء ) :
ترونده پالیز جان هر گاو و خر را کی رسد
زان میوه های نادره زیرک دل و گربز خورد.مولوی ( کلیات شمس چ فروزانفر ج 2 ص 4 ).میوه شیرین بکام دوستان زان تازه شاخ
از پی تلخی عیش دشمنان آمد پدید
زان چنان آزاده شاخی این چنین ترونده ای
هم ز بخت خسرو خسرونشان آمد پدید.ابن یمین ( از فرهنگ جهانگیری ).|| مکر و حیله و دروغ و فریب. ( ناظم الاطباء ). || تجدد و نورسیدگی. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به تروند شود.

معنی کلمه ترونده در فرهنگ معین

(تَ وَ دِ ) (ص مر. ) نوباوه ، میوة نورس .

معنی کلمه ترونده در فرهنگ عمید

میوۀ نارس، نوبر، نوباوه: تروندۀ پالیزجان هر گاو و خر را کی رسد / زآن میوه های نادره زیرک دل و گربز خورد (مولوی۲: ۲۴۶ ).

معنی کلمه ترونده در ویکی واژه

نوباوه، میوة نورس.

جملاتی از کاربرد کلمه ترونده

آسیه امینی از سال ۲۰۰۹ تا کنون، به عنوان نویسندهٔ مهمان در شهر تروندهایم کشور نروژ زندگی می‌کند.
مجسمه با اشیاء همراه در سال ۱۹۰۲ در یک خاک باتلاقی در تروندهولم کشف شد و هم‌اکنون در مجموعه موزه ملی دانمارک در کپنهاگ قرار دارد.
آگنار میکْلِه، دوران رشد و نوجوانی خود را تروندهایم، سومین شهر بزرگ نروژ گذراند. وی در این شهر به مدرسهٔ متوسطه، در رشتهٔ بازرگانی رفت و در سال ۱۹۳۵ دیپلم گرفت. در بهار سال بعد به او پیشنهاد کار در همان دبیرستان قدیمی اش داده شد و آگنار میکْلِه، در سال ۱۹۳۶ جوانترین کارمند مدرسهٔ بازرگانی در چیرکه نس بود.
دوره تحصیلی در آکادمی نیروی هوایی نروژ، شامل ۳ سال است؛ و با دریافت مدرک کارشناسی پایان می‌یابد. همچنین این مؤسسه دوره‌های آموزش فوق تخصصی را برای افسران و درجه داران ممتاز نیروی هوایی نروژ، برگزار می‌کند.توجه اصلی فعالیت آموزشی آکادمی نیروی هوایی نروژ، بر دروس فرماندهی است. با این حال در این مؤسسه رشته‌های ورزشی و زبان انگلیسی هم تدریس می‌شود.آکادمی نیروی هوایی نروژ، در سال ۱۹۴۹م، در اسلو پایه‌گذاری شد. سپس در سال ۱۹۶۱م، به تروندهایم منتقل شد؛ و از آن زمان تا کنون در همان شهر نامبرده، مستقر است.
بی‌گفت و تقاضا برسد مهمانرا تروندهٔ خوش ز صاحب پالیزی
تروندهٔ پالیز جان هر گاو و خر را کی رسد؟ زان میوه‌های نادره‌، زیرک‌دل و گربز خورد
قدمت آموزش سازمان یافته در نروژ به دوران قرون وسطی برمی گردد. اندکی پس از اینکه نروژ در سال ۱۱۵۳ به اسقف‌نشین تبدیل شد، مدارس کلیسای جامع برای آموزش کشیش‌ها در تروندهایم، اسلو، برگن و هامار ساخته شد.