بولدوزر
معنی کلمه بولدوزر در فرهنگ معین

بولدوزر

معنی کلمه بولدوزر در فرهنگ معین

(دُ زِ ) [ انگ . ] (اِ. ) ماشین سنگین زنجیردار با قدرت زیاد که با تیغة فولادی سپر مانند جلوی خود، خاک و مصالح روی زمین را جا به جا می کند، هموارساز (فره ).

معنی کلمه بولدوزر در فرهنگ عمید

ماشینی زنجیردار با بیل فولادی بزرگی در جلو که برای خاک برداری استفاده می شود.

معنی کلمه بولدوزر در دانشنامه عمومی

بولدوزر ( به انگلیسی: Bulldozer ) یا هموارساز یکی از ماشین آلات راه سازی و عمرانی می باشد که نحوهٔ حرکت آن به صورت خزیدن به وسیلهٔ چرخ های زنجیری است. این ماشین دارای تیغهٔ فولادی در جلواست که توانایی جابجایی حجم های گسترده ای از برف، خاک، شن، ماسه، نخاله و … را در حین کار دارد.
واژهٔ بولدوزر بعضی مواقع برای نامیدن هرگونه ماشین آلات سنگین مهندسی نیز استفاده می شود.
اولین بولدوزرها از روی تراکتورهای مزرعه الگوبرداری شدند که برای شخم زدن استفاده می شدند. قابلیت تغییر در این ماشین آلات در زمین های نرم برای بارگیری و ساخت جاده منجر به تبدیل آن ها به تانک در جنگ جهانی اول شد.
در سال ۱۹۲۳ میلادی، یک کشاورز جوان به نام جیمز کامینگز و یک نقشه کش به نام جی اِرل مکلود اولین طرح را برای بولدوزر ساختند. یک نسخه از آن طرح در پارک مورووی، کانزاس جاییکه آن دو اولین بولدوزر را ساختند در معرض نمایش عموم است.
در دههٔ ۱۹۲۰ میلادی، استفاده از ماشین های چرخ زنجیری به ویژه کاترپیلار برای حفر کانال، بالابردن زمین به منظور ساخت سد و سایر کارهای مرتبط با زمین معمول شد. این ماشین ها به قطعه ای فولادی در جلو که بعدها تیغه نامیده شد مجهز شدند. تیغه ها به منظور استفاده های گوناگون در انواع مختلفی طراحی و ارائه شدند. در مدل های اولیه کاربر ماشین در بالای ماشین و بدون کابین می نشست.
در طول سالها، بولدوزرها برای پاسخگویی به عملیات زمینی بسیار بزرگ و حجیم بزرگ تر و قدرتمندتر شدند. کارخانه هایی نظیر کاترپیلار، کوماتسو، فیات آلیس، جان دییر، کِیس، لیبر، تِرکس و جی سی بی شروع به ساختن ماشین آلات سنگین عمرانی و ساختمانی نظیر بولدوزر، بیل هیدرولیکی، لودر و … کردند.
بولدوزرها بسیار پیچیده تر شدند. مهم ترین پیشرفت، قوی تر شدن موتورها، قابلیت اطمینان بیشتر حرکتی، زیربندی بهتر، نصب کابین، سیستم هیدرولیک ( در مدل های اولیه از کابل استفاده می شده است ) ، بازوها و قابلیت جابجایی و هدایت بیشتر و آسان تر آن ها و تیغه ها می باشد. به عنوان یک انتخاب می توان بولدوزر را به ریپر عقب به منظور خرد کردن سنگ و نرم کردن مسیر مجهز نمود. جدیدترین فناوری نصب شده بر روی بولدوزرها در سالهای اخیر سیستم جی پی اس ( GPS ) است.
بهترین تولیدکنندهٔ شناخته شدهٔ بولدوزر در دنیا کارخانهٔ کاترپیلار می باشد که تمام محبوبیتش را با ساخت ماشین آلات مقاوم و قابل اطمینان کسب کرده است. این ماشین آلات از تغییر دادن تراکتورها بوجودآمدند و تبدیل به ماشین آلات عظیم راهسازی شدند و در ادامه در مصارف نظامی نیز بکار گرفته شدند. شناخته شده ترین مدل ماشین آلات کاترپیلار مدل D9 است که در پاکسازی مین و تخریب مواضع دشمن بکار گرفته شده است.
بولدوزر (کمیک). بولدوزر ( به انگلیسی: Bulldozer ) یک شخصیت تخیلی و ابرتبه کارانه در کتاب های کامیک می باشد. این کاراکتر به دست لن وین و سل بوسما خلق شده و در مدافعان شماره ۱۷ام ( نوامبر ۱۹۷۴ ) معرفی شد.
وی همچنین عضو گروه های خلافکارانه ای چون خدمهٔ مخرب و استادان شیطان است.
جدا از کتاب های کامیک، شرکت مارول از بولدوزر در دیگر کالاهای خود از جمله پوشاک، اسباب بازی، ورق بازی، انیمیشن های تلویزیونی و بازی های رایانه ای استفاده کرده است.
معنی کلمه بولدوزر در فرهنگ عمید
معنی کلمه بولدوزر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بولدوزر در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه بولدوزر در دانشنامه آزاد فارسی

بولْدوزِر (bulldozer)
بولْدوزِر
بولْدوزِر
نوعی ماشین خاک برداری. در کارهای ساختمانی، برای کندن سنگ و کُندۀ درخت و هموار کردن زمین به کار می رود. نوعی تراکتور است که موتوری نیرومند، و تیغه ای خمیده و بیل مانند در جلو دارد. این تیغه را بازوهای هیدرولیکی بالا می آورند و به جلو می رانند. بولدوزرها معمولاً چرخ زنجیری (شنی) دارند تا به آسانی در زمین های ناهموار حرکت کنند.

معنی کلمه بولدوزر در ویکی واژه

ماشین سنگین زنجیردار با قدرت زیاد که با تیغة فولادی سپر مانند جلوی خود، خاک و مصالح روی زمین را جا به جا می‌کند، هموارساز (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه بولدوزر

صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود می‌گوید که پس از جلسه‌ای که با روح‌الله خمینی داشته‌است به این نتیجه رسیده‌اند که برای کوتاه کردن دست خاندان پهلوی در سالروز رفتن شاه به مصر آرامگاه رضاشاه را تخریب کنند و زمانی که شروع به کار کردند به علت محکمی ساختمان مجبور شدند از مواد منفجره، گریدر، بولدوزر، جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی استفاده کنند؛ حدود ۱۶:۳۰ بنی‌صدر دستور توقف تخریب را داد ولی خلخالی به او توجهی نکرد و بنا را به کمک مردم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا ۱۰ شب به خاک تبدیل کرد.
آسیه پناهی (درگذشتهٔ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) زنی ۶۱ ساله[پانویس ۱] اهل کرمانشاه، ایران بود که اندکی پس از مقاومت در برابر تخریب سرپناه خانواده‌اش با بولدوزرِ شهرداری درگذشت. این حادثه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی ایرانی پیدا کرد.
دانشنامه افرون و بروک‌هاوس هفت مسجد از شیعیان را در قرن بیستم در ایروان اعلام کرده‌ بود که تنها مسجد کبود ایروان باقی مانده‌است. در سال ۱۹۹۰ یک مسجد در ایروان با بولدوزر نابود شد.
آلبوم بعدی آرش سبحانی «استریو تال» نام داشت که به زندگی کامران ملت مؤسس استریو تال می‌پردازد و نوعی از آلبوم داستانی یا کانسپت آلبوم است. در این آلبوم اردلان پایوار، محمد تالانی و علی کمالی در کنار آرش سبحانی به عنوان نوازنده حضور دارند و ترانه‌سرای آلبوم نیز خود سبحانی بوده است، به‌جز ترانه «شبیه بولدوزرم» که شعری از مهدی موسوی است.
اسرائیل اجازه فعالیت هوایی و بندرهای دریایی در غزه را نمی‌دهد، که ناقض توافقات بعدی بین اسرائیل و فلسطینیان است. فرودگاه غزه که توسط کشورهای کمک کننده تأمین مالی می‌شود، توسط بمباران و بولدوزرهای اسرائیل ویران شده‌است. یک پروژه بندر غزه که در سال ۲۰۰۰ آغاز شد، چند ماه پس از شروع ساخت، توسط ارتش اسرائیل ویران شد.
گروه تروریستی داعش تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهای این گروه با استفاده از دست‌کم یک بولدوزر در حال تخریب ویرانه‌های باقی‌مانده از قصر امپراتور آشور و دروازه المسقی هستند. مشخص نیست که این اتفاق دقیقا چه زمانی رخ داده است.