بادوام

معنی کلمه بادوام در لغت نامه دهخدا

بادوام. [ دَ ] ( ص مرکب ) پایدارو استوار و ثابت. ( ناظم الاطباء ). رجوع به با شود.

معنی کلمه بادوام در فرهنگ معین

(دَ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) محکم ، استوار.

معنی کلمه بادوام در فرهنگ عمید

۱. پایدار، استوار، محکم.
۲. ویژگی آنچه زود فرسوده و نابود نشود.

معنی کلمه بادوام در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنچه که دوام یابد آنچه پاینده باشد . ۲ - با استحکام محکم استوار محکم استوار مقابل بی دوام : این کفش بادوام است .

معنی کلمه بادوام در ویکی واژه

resistente
محکم، استوار.

جملاتی از کاربرد کلمه بادوام

کار پژوهشی مستلزم استخدام یک خدمتکار بود – پوشیدن لباس محافظتی و دوازده ساعت کار در روز – چون فرایند تولید یک فرایند بادوام بود. دیویس و هال در جریان مرحله تجربی به همکاران نزدیک مبدل شدند و در روز شکرگزاری ۱۸۸۸ میلادی، آن‌ها نخستین آلومینیوم تجاری را ریختند.
ایسلند نخستین کشوری است که یک حزب کاملاً تشکیل یافته از زنان در آن تأسیس شده‌است. این حزب «ائتلاف زنان» نام داشت که در سال ۱۹۸۳ با هدف پیشبرد نیازهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان پایه‌گذاری شد و هرچند در سال ۱۹۹۹ به فعالیت خود پایان داد و در ائتلاف سوسیال دمکراتیک ادغام شد اما تأثیر بادوامی بر سپهر سیاسی ایسلند گذارد و باعث افزایش حضور زنان در مجلس این کشور شد. ایسلند همچنین نخستین کشوری است که در سال ۱۹۸۰ یک زن در انتخابات مردمی به عنوان رئیس‌جمهور آن انتخاب شد. ویگدیس فینبوگادوتیر که در این سال رئیس‌جمهور ایسلند شد تا سال ۱۹۹۶ در این مقام باقی ماند.
۶۰ مأموران آتش‌نشانی در این عملیات نجات شرکت داشتند و حدود ۲ ساعت طول کشید تا آتش کنترل شد. حدود ۲۰ نفر که روی پشت‌بام ساختمان پناه گرفته بودند توسط هلیکوپتر نجات داده شدند و تعدادی از بازماندگان با پریدن از بالکن روی تشک‌های بادوام نجات که ایجاد شده بود از این مهلکه جان سالم بدر بردند.
آبکاری را می‌توان برای اهداف مختلف به کار برد. از آن می‌توان برای محافظت از فلز یا برای اهداف تزئینی استفاده کرد و به همین دلیل مهم است که فلزی که آبکاری می‌شود باید بادوام باشد و بعد از آبکاری از لحاظ ظاهری روشن به نظر برسد.
گلسنگ‌ها گیاهان بی‌نهایت بادوامی هستند و می‌توانند بر روی صخره‌های عریان، دیوارها و تنهٔ درختان برویند. بیشتر گیاهان قلهٔ کوه‌ها و مناطق سرد قطبی را گلسنگ‌ها تشکیل می‌دهند.
سه‌پایه‌ها وزن‌های مختلفی دارند که علاوه بر اندازهٔ سه‌پایه، به جنس آن نیز بستگی دارد، سه‌پایه‌ها را معمولاً از فلزات سبک و بادوام همچون آلومینیوم و منیزیم و از ترکیبات کربنی می‌سازند که علاوه بر جلوگیری از زنگ زدن و افزایش استحکام، باعث کاهش وزن و سبکی سه‌پایه نیز می‌شود.
پسماند پدیده‌ای است که زمانی که از دو مسیر مختلف به یک مقدار یکسان نزدیک می‌شویم باعث ایجاد اختلاف در خروجی یک حسگر می‌شود. پسماند در آرتی‌دی‌های آزمایشگاهی بسیار کم و قابل چشم پوشی است و معمولاً از این آرتی‌دی‌ها برای کالیبراسیون استفاده می‌شود. در آرتی‌دی‌های صنعتی به دلیل نیاز به داشتن ساختمانی بادوام و مستحکم، پسماند وجود دارد. البته در اکثر کاربردها این پسماند قابل چشم پوشی است.
باد عمر تو بادوام انباز باد ملک تو با نظام عدیل
روش‌های قدیمی‌تر برای کاربرد کارخانه‌ای درمان‌های آب گریز بادوام شامل استفاده از محلول یک ماده شیمیایی بر روی سطوح پارچه با اسپری کردن یا فرو بردن می‌باشد.
سرخپوشان ایران در واقع پرطرفدارترین، پر افتخارترین، عنوان دارترین، گلزن‌ترین، با ثبات‌ترین و بادوام‌ترین تیم در لیگ ایران هستند.
این مداد که از سرب گرافیت جمع‌شدنی در میله فلزی ساخته شده بود و هیچ‌گاه کند نمی‌شد، «مداد همیشه شارپ» نام گرفت. در آن سال، مداد همیشه شارپ، برنده بهترین اختراع ثبت شده در ژاپن و ایالات متحده گردید و تقاضا برای این دستگاه ساده و بادوام، بسیار شد. هایاکاوا برای تسهیل در تولید بیشتر خط مونتاژ را به یک کارخانه بزرگ‌تر انتقال داد.