ارزش غذایی

ارزش غذایی

معنی کلمه ارزش غذایی در فرهنگستان زبان و ادب

{feeding value,nutritive value} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] خصوصیات کیفی خوراک دام که مشخص کنندۀ ارزش آن است

معنی کلمه ارزش غذایی در دانشنامه عمومی

سیستم های ارزش تغذیه ای روش رتبه بندی محصولات مواد غذایی و ارزش تغذیه ای مواد غذایی را به شیوه ای ساده به مخاطبان توضیح می دهد.
سیستم رتبه بندی توسط دولت ها، سازمان های غیرانتفاعی، موسسات و شرکت های خصوصی توسعه داده می شوند.

معنی کلمه ارزش غذایی در ویکی واژه

خصوصیات کیفی خوراک دام که مشخص‌کنندۀ ارزش آن است.

جملاتی از کاربرد کلمه ارزش غذایی

آش سبزی از مشهورترین و محبوب‌ترین آش‌ها است که خاستگاه اصلی آن در شیراز شناخته می شود. این آش ارزش غذایی زیادی دارد زیرا از موادی همچون گوشت، نخود، لوبیا، عدس و سبزی‌های تازه تشکیل شده است.
اما باید توجه داشت که این روغن در درجه حرارت‌های بالا کاهش عطر و طعم را خواهد داشت و از ارزش غذایی آن کاسته خواهد شد و همچنین کمی مزهٔ تلخ در آن ایجاد خواهد شد. به علاوه پخت‌وپز سریع با این روغن موجب از بین رفتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی این روغن می‌شود.
روغن گردو در مواردهایی مانند سس سالاد و غذاهای سرد دارای بالاترین ارزش غذایی و ایجاد عطر و طعم خاص و آشنای گردو است و این مهم‌ترین مزیت آن است.
به‌طور کلی، مصرف آب سبزیجات به عنوان مکمل سبزیجات و نه جایگزین آن‌ها توصیه می‌شوند. بهر حال از نظر ارزش غذایی آب سبزیجات با خود آن‌ها رقابت می‌کنند. براساس گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا ۳/۴ فنجان آب خالص سبزیجات از نظر ارزش غذایی با یک وعده سبزیجات مساوی است. این مطلب در پژوهشی در سال ۲۰۱۶ تأیید شد، این پژوهش مشخص کرد آب سبزیجات با کاهش ریسک بیماری قلبی-عروقی و سرطان همان منافع سبزیجات را برای بدن دارد. گرچه نویسندگان اشاره کردند: «کمبود اطلاعات در مورد بشر و یافته‌های متناقض سرانجام نتیجه‌گیری را مختل کرده است.» پژوهش دیگری مشخص کرده‌است که نوشیدن آب سبزیجات ریسک بیماری آلزایمر را تا ۷۶٪ کاهش می‌دهد.
غذاهای اصلاح شده ژنتیکی در کشورهای پیشرفته دنیا کاملاً عادی است و دارای عملکرد بیشتر، ارزش غذایی بالاتر و مقاومت بیشتر در برابر آفات هستند، اما هنوز نگرانی‌های اخلاقی زیادی در مورد استفاده از آنها وجود دارد. حتی محصولات معمولی اصلاح شده ژنتیکی مانند ذرت سوالاتی را در مورد عواقب زیست‌محیطی گرده افشانی ناخواسته، انتقال ژنی بالقوه و سایر نگرانی‌های بهداشتی پیش‌بینی نشده برای انسان و حیوان ایجاد می‌شود.
میگو معمولاً به صورت منجمد شده به فروش می‌رسد و دارای ارزش غذایی بالایی است. این غذا حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳، کلسیوم، ید و کلسترول خوب بوده و میزان جیوه ی پایینی در مقایسه با سایر غذاهای دریایی دارد. همچنین میگو مانند برخی دیگر از غذاهای دریایی جزو شایع‌ترین عوامل ایجاد حساسیت غذایی هستند. در یهودیت، میگو کوشر (حلال) نیست، در نتیجه در آشپزی یهودی به کار نمی‌رود.
به‌هرحال، موسسه غذایی بریتانیا معتقد است گرچه آب سبزیجات یک وعده غذایی محسوب می‌شود، حتی اگر زیاد هم نوشیده شود تنها آن را می‌توان یک وعده غذایی حساب کرد. بعلاوه یک پژوهش صورت گرفته توسط ژاپنی‌ها در سال ۲۰۰۷ نشان داد، گرچه آب سبزیجات ارزش غذایی دارد، ولی به عنوان جایگزینی برای مصرف سبزیجات کافی نیستند.
برخی برای بالای بردن ارزش غذایی آچار از گوجه‌فرنگی نیز در تهیه آن استفاده می‌کنند.
برخی از مهمترین تحقیقات علمی حاصل از آزمایشهای مورگان مربوط به زیست شیمی ویتامین‌ها و ارزش غذایی مواد غذایی است. وی با بررسی تأثیرات اسید پانتوتنیک (ویتامین ب ۵) بر عملکرد غده فوق کلیوی، بیشترین خدمت را کرد. در کار تحقیقاتی اولیه خود، مورگان غذاهای فرآوری شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و ترکیب ویتامین آنها را توصیف کرد. او اولین کسی بود که ثابت کرد که یک ماده نگهدارنده، دی‌اکسید گوگرد، ویتامین ث را محافظت می‌کند اما به ویتامین ب۱ آسیب می‌رساند.