الحاقی

معنی کلمه الحاقی در لغت نامه دهخدا

الحاقی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب به الحاق. غیراصلی. غیراصیل. مقابل اصلی : بیت الحاقی.

معنی کلمه الحاقی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به الحاق یا شعر (عبارت ) الحاقی . شعری ( عبارتی ) که بعدها دیگران بمنظومه ( یا نوشت. منثور ) شاعری ( یا نویسنده ای ) افزایند .
منسوب بالحاق . غیر اصیل

جملاتی از کاربرد کلمه الحاقی

امامزاده یحیی ساری در زمان مرعشیان (قرن نهم هجری قمری) بنا گردیده است و بخش الحاقی آن در زمان قاجار در سال ۱۱۹۳ ساخته شده که در اثر آتش‌سوزی از بین رفته و دوباره در سال ۱۳۳۰ ساخت بنای جدید الحاقی در جای قبلی انجام گرفت.[نیازمند منبع]
دانشگاه تخار نیز از دانشگاه‌های معتبر سمت شمال به‌شمار می‌رود. یک دارالعلوم، پنج دارالحفاظ، ۱۵ باب الحاقیهٔ تربیت معلم در ولسوالی‌ها و یک مؤسسهٔ تربیت معلم در شهر تالقان و چندین مکتب دولتی ، دانشگاه‌های دولتی و آزاد و مدارس دینی دخترانه در این ولایت فعالیت دارند.
برای این بنا می‌توان دو مرحله ساخت در نظر گرفت که شامل بنای قدیمی و الحاقی جدید است. بنای قدیمی در داخل و خارج به شکل هشت ضلعی ساخته شده‌است. در بدنه هر ضلع برجستگی‌هایی دیده می‌شود که به صورت نیم ستون‌های پشتیبان چسبیده به دیوار عمل می‌کنند. این نیم ستون‌ها به شکل یک در میان دیوارهای مجاور ضلع ورودی و دیوارهای دو طرف ضلع عقب را دربر گرفته‌اند.
پروتکل الحاقی دوم ماده ۳ کنوانسیون ژنو را تکمیل می‌کند و اقدامات ممنوعه ای را اضافه می‌کند و به افراد محافظت شده حقوق «احترام به شخص، احترام و اعتقادات مذهبی» را تأمین می‌کند.
بخش چندنفرهٔ بازی در نسخه‌های اولیه ۱٫۰ و ۱٫۱ وجود نداشت تا اینکه در بسته‌های الحاقی این قابلیت به بازی افزوده شد. این بخش همانند بخش انتخابی در بخش تک نفره است و بازیباز می‌تواند علاوه بر انتخاب متحد انسانی، یکی از شش شخصیت بازی را انتخاب کند.
سوره عصر یکی از سوره‌های قرآن کتاب مقدس دین اسلام است. بیشتر مفسرین بر این گمانند که این سوره در در شهر مکه نازل شده باشد اما بعضی مفسران بر نزول این سوره در مدینه در سال اول هجرت تأکید دارند. این سوره در شکل فعلی اش دارای ۳ آیه است و از نظر تعداد آیات جزو سوره‌های کوتاه قرآن یا مفصلات قرار می‌گیرد. این سوره با قسم خداوند به عصر آغاز می‌شود، در آیهٔ بعد هشداری در زمینه خسران همه انسان‌ها داده‌می‌شود. اما در آیهٔ سوم کسانی که ایمان آورده‌اند، عمل صالح انجام می‌دهند و دیگران را به حق توصیه می‌کنند و به صبر فرا می‌خوانند را از خسران دیدگان مستثنی می‌کند. آنگلیکا نویورت آیهٔ سوم را الحاقی می‌داند.
در این بسته الحاقی بازیکنان کنترل الی را بر عهده می‌گیرند روند بازی نسبت به دو قسمت اصلی کمی متفاوت است.
باده ی ریز بجامم همه لبریز زعشق تا بشوئیم زدفتر سخن الحاقی
سوره بلد دارای ۲۰ آیه است. کلمه البلد به معنی شهر است. آنگلیکا نویورت عقیده دارد با توجه به ناهمگونی آیات ۱۷–۲۰ با آیات پیشین، این آیات الحاقی هستند یا دستخوش ویراستاری شده‌اند.
سوره اعلی (تلفظ: اعلا) دارای ۱۹ آیه است. آنگلیکا نویورت معتقد است آیهٔ هفتم این سوره الحاقی است چون با خصوصیات فنی آیات دیگر همگونی ندارد.
سوره فجر دارای ۳۰ آیه است. کلمه فجر به معنی سپیده دم است. آنگلیکا نویورت معتقد است این سوره در طول زمان گسترش پیدا کرده‌است؛ درحالی که هستهٔ اولیهٔ سوره قافیه‌های مشابهی دارند، قافیه در آیات الحاقی متفاوت است.