اشکی

معنی کلمه اشکی در لغت نامه دهخدا

اشکی. [ اَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان باباجانی بخش ثلاث شهرستان کرمانشاهان که در 15000گزی شمال باختری ده شیخ و 2000گزی دسردی واقع است. منطقه ای کوهستانی و گرمسیر است و سکنه آن 300 تن است که سنی اند و بلهجه کردی سخن میگویند. آب آن از چشمه تأمین میشود. محصول آن غلات ، حبوبات و لبنیات است و شغل اهالی زراعت و گله داری است. راه آن مالرو است. ساکنین از طایفه باباجانی هستند. ( فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه اشکی در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان بابا جانی بخش ثلاث شهرستان کرمانشاهان که در ۱۵٠٠٠ گزی شمال باختری ده شیخ و ۲٠٠٠ گزی دسردی واقع است . منطقه کوهستانی گرمسیر است .

جملاتی از کاربرد کلمه اشکی

آزادی‌های یواشکی صفحه‌ای در فیس‌بوک است که در آن، زنان ایرانی عکس‌هایی از خودشان را منتشر کرده و دربارهٔ تجربه خودشان از آزادی پوشش حرف می‌زنند. این صفحه توسط مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی مقیم آمریکا، راه‌اندازی شده و اداره می‌شود.
در سالروز یکساله شدن صفحهٔ «آزادیهای یواشکی زنان» در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ شمسی، مسیح علی‌نژاد در صفحهٔ رسمی این کمپین در فیسبوک از آغاز به کار وبسایت رسمی این صفحه خبر داد و از مترجمین، طراحان گرافیک و سایر افرادی که به صورت داوطلبانه با این کمپین همکاری داشته‌اند، قدردانی نمود.
این تن فرسوده جامی خاک بودی کاشکی بر سر راهی که آن چابک سوار آمد برون
اشکی که می‌دارم نهان از غیرت اندر چشم‌تر که برکشایم یک زمان روی زمین جیحون شود
نیست سامان جهان قابل اظهار سلیم کاشکی این همه گل عرض تجمل ندهد
چون زمین پاک بود، تخم یکی صد گردد مشت اشکی پی دامان سحر داشتنی است
می‌کند آب گهر را تلخ در کام صدف قطره اشکی که افتد بر زمین از چشم پاک
آن کو تو را به سنگ دلی کرد رهنمون ای کاشکی که پاش به سنگی برآمدی
استانیسلاف استپاشکین (روسی: Станислав Иванович Степашкин؛ ۱ سپتامبر ۱۹۴۰ – ۴ سپتامبر ۲۰۱۳) بوکسور اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
شکار افکن به درد اضطراب من چه پردازد نم اشکی به چشمی حلقهٔ فتراک می‌گردم
دانه ما در ضمیر خاک بودی کاشکی یا چو سر زد در زمان دهقان درودی کاشکی
به دنبال ترور مصطفی احمدی روشن سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره گفت «ما برای این قتل اشکی نمی‌ریزیم». به نوشتهٔ اورشلیم پست، فرماندهٔ ارتش اسرائیل، روز پیش از این حمله گفته بود، سال ۲۰۱۲ سالی بحرانی برای ایران خواهد بود و اتفاقاتی غیرطبیعی برای این کشور رخ خواهد داد.
هنگامی که هانهام و انگوس به دیدن بزرگ‌مرد کوچک در تئاتر ارفیوم می‌روند، انگوس یواشکی فرار می‌کند و هانهام او را در حال ورود به تاکسی می‌گیرد. انگوس توضیح می‌دهد که می‌خواهد پدرش را ببیند، و هانهام قبول می‌کند که او را همراهی کند، با این فرض که آنها به یک گورستان می‌روند. با این حال، پدر انگوس هنوز زنده است و به دلیل مشکلات روانی و برون‌خیز خشونت‌آمیز در یک بیمارستان روان‌پزشکی محبوس است. پس از بازدید، انگوس ابراز نگرانی می‌کند که او مانند پدرش خواهد شد. هانهام به او دلداری می‌دهد و صمیمانه اعلام می‌کند که انگوس آینده درخشانی دارد. آنها به مری و دنی می‌پیوندند تا شب سال نو را جشن بگیرند.
اشکی (ثلاث باباجانی)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه ایران است.
یار دور از صحبت اغیار بودی کاشکی! گه گهی با عاشق خود یار بودی کاشکی!
وحید یامین‌پور مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در واکنش به صفحهٔ فیسبوک آزادیهای یواشکی در صفحهٔ گوگل پلاس و فیس‌بوک خود مسیح علی‌نژاد را به فاحشه‌گری متهم و از وی به‌عنوان روسپی یاد کرد. در همین رابطه گیتی پورفاضل، وکیل دادگستری که وکالت مسیح علی‌نژاد را بر عهده گرفته‌است اعلام کرد که شکایت خود از صدا و سیما و نیز از وحید یامین‌پور را در دادسرا به ثبت رسانده‌است. پورفاضل همچنین اعلام کرد که دادسرای رسانه شکایت مسیح علی‌نژاد علیه وحید یامین‌پور را رسیدگی نمی‌کند و این موضوع تعجب ما را برانگیخته است.
آناتولی باشاشکین (روسی: Анатолий Васильевич Башашкин؛ ۲۳ فوریه ۱۹۲۴ – ۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۰۲) بازیکن و مربی فوتبال اهل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود.
کاشکی اکنون چو اول بودمی یعنی از هستی معطل بودمی
ارتم یاشکین (اوکراینی: Артем Олександрович Яшкін؛ زادهٔ ۲۹ آوریل ۱۹۷۵) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
بنای اولیه شهر اشکذر بدست اشکین زال یا اشک بن زال که از ملوک الطوایف زمان اشکانیان بوده، بنیان نهاده شده‌است که اهالی شهر نیز آن را قبول دارند و در مورد «ذر» به گفته اهالی شهر اشک ابن زال همسری بنام آذر داشته‌است و پسوند «ذر» در واقع مخفف نام آذر بوده‌است. در مورد سکونت گزینی، بنای اولیه شهر اشکذر به زمان اشکانیان بازمی‌گردد که در زمان اخیر با توجه به خشت‌های یافت شده در اطراف مسجد جامع که از زیر ریگزار بیرون آمده‌است به گفتهٔ مسئولان میراث فرهنگی متعلق به دورانی حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل می‌باشد.[نیازمند منبع]