استمرار

معنی کلمه استمرار در لغت نامه دهخدا

استمرار. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) گذشتن و رفتن پیوسته. || بر یک روش رفتن. ( منتهی الارب ). || روان شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( غیاث ). || همیشگی کردن. ( منتهی الارب ). || همیشه بودن. ( مجمل اللغة ) ( غیاث ). اتصال. توالی. پیوستگی : از روی سلامت نیت و استقامت عزیمت و استمرارهواداری درین باب... ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 316 ). و بر این قاعده درست و سنن استقامت استمرار و اطراد یافت. ( کلیله و دمنه ). بشرایط طاعت و استمرار بر قضیت عبودیت... قیام کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 440 ).
- استمرار دادن ؛ ادامه دادن.
- استمرار داشتن ؛ باقی بودن. مستمر بودن.
|| توانا گردیدن در برداشتن چیزی. ( منتهی الارب ). || محکم و استوار شدن. ( منتهی الارب ). قوی شدن. استواری و روا شدن کار. استوار شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || استمرت مریرته و مریره علیه ؛ استحکم علیه و قویت شکیمته. ( قطر المحیط ) ( منتهی الارب ).

معنی کلمه استمرار در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) پیوسته رفتن . ۲ - همیشه روان بودن . ۳ - (اِمص . ) اتصال ، پیوستگی .

معنی کلمه استمرار در فرهنگ عمید

ادامه داشتن، پیوستگی، دوام.

معنی کلمه استمرار در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) گذشتن و رفتن پیوسته بر یک روش رفتن . ۲ - روان شدن . ۳ - همیشه بودن پیاپی بودن . ۴ - توانا گردیدن در بر داشتن چیزی . ۵ - محکم و استوار شدن قوی شدن . ۶ - ( اسم ) اتصال پیوستگی . ۷ - توانایی .

معنی کلمه استمرار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ادامه داشتن و ادامه دادن را استمرار گویند و این عنوان به مناسبت در باب های طهارت، صلات، صوم، اعتکاف و امر به معروف آمده است.
استمرار نیّت در عبادات مانند نماز، وضو و تیمّم، صحّت آن ها است.
استمرار در اعتکاف
استمرار ماندن به مدّت سه روز در مسجد، شرط صحّت اعتکاف است.
استمرار گناه در نهی از منکر
استمرار ارتکاب گناه و اصرار بر آن، در وجوب نهی از منکر شرط است.
استمرار بیماری تا رمضان بعد
...

معنی کلمه استمرار در ویکی واژه

پیوسته رفتن.
همیشه روان بودن.
اتصال، پیوستگی.

جملاتی از کاربرد کلمه استمرار

نظریه ام‌القری در کنار نظریه ملی‌گرایی اسلامی و نظریه صدور انقلاب یکی از نظریات اصلی در تبیین جایگاه جمهوی اسلامی ایران در جهان اسلام است. ام‌القری در مقایسه با دو نظریه دیگر بیشتر بر مفهوم «حکومت اسلامی» و «مصلحت نظام» تأکید دارد در حالی‌که در ملی گرایی اسلامی؛ ملت اسلامی ایران با توجه مرزهای جغرافیایی کشور در چارچوب مفهوم دولت-ملت مدرن تحلیل می‌شود و در نظریه صدور انقلاب هم آرمان «استمرار انقلاب اسلامی» بیش از هر چیز اهمیت پیدا می‌کند.
به تعداد پالس هایی که از آستانه تحریک فراتر می روند،تعداد پالس گفته می شود.این فاکتور یکی از راحت ترین فاکتور های قابل اندازه گیری و تحلیل می باشد.با ترکیب کردن این معیار با معیارهای دیگر همچون زمان استمرار یا دامنه، می توان اطلاعات کیفی راجع به شکل سیگنال به دست آورد.
وی در دوران جوانی به صلاحدید مدنی با فدائیان اسلام همکاری می‌کرد. در سال ۱۳۵۲ به سفارش سید رضا صدر به تهران رفت و به فعالیت‌های تبلیغی پرداخت. پس از انقلاب نیز مدتی در دادگاه انقلاب، زیر نظر محمد محمدی گیلانی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کرد. مدتی نیز در زندان قصر، اوین و شهرک مهدیه تهران تلاش حقوقی و قضایی او استمرار داشت و پس از آن در دادگاه مدنی خاص (شعبه تجدید نظر) مشغول انجام وظایف گردید.[نیازمند منبع]
و بعد از تقدیم این مقدمه گوییم: نظر در حال مال بر سه وجه تواند بود، یکی به اعتبار دخل، و دوم به اعتبار حفظ، و سیم به اعتبار خرج. اما دخل یا سبب آن به کفایت و تدبیر منوط بود یا نبود. اول مانند صناعات و تجارات، و دوم مانند مواریث و عطایا. و تجارت، به سبب آنکه به مایه مشروط بود، و مایه در معرض تعرض اسباب زوال، در وثوق و استمرار از صناعت و حرفت قاصر باشد.
باینچنین ادب آید چگونه همچو تویی تو با ادب بهی از دیگران باستمرار
نمی داند کسی در عشق قدر درد و محنت را که استمرار نعمت می کند بی قدر نعمت را
عده‌ای از ساکنان روستاهای بایات، لمشان، خراسانلو و خوجااویغور از توابع شهرستان هشترود در اعتراض به استمرار فعالیت کارگاه‌‌های ماسه‌شویی در این منطقه تجمع‌های اعتراضی برپا کردند. اعتراض آنها با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت انجامید و حداقل پنج نفر از معترضان این روستاها بازداشت شدند.
برخی از پژوهش گران معاصر فرق اسلامی بر این باورند که بسیاری از این فرقه‌ها که اشعری، یا ملطی و دیگران برای «امامیه» برشمرده‌اند، یا وجود خارجی نداشته، و واقعیت آن نوعی فرقه تراشی است، مانند «زراریه» و «هشامیه» یا بر فرض صحت، داشتن عقیده خاص در یک مسئله کلامی، مایه تعدد فرقه نمی‌گردد. آنچه می‌تواند محور تقسیم در مفهوم «امامیه» به معنی اعم باشد، اختلاف و دوگانگی در استمرار امامت و مصادیق آن‌ها است؛ بنابراین فقط می‌توان «زیدیه» و «اسماعیلیه» و «واقفیه» را از فرق شیعه شمرد. شاید انگیزه برای تکثیر فرق، تحقق بخشیدن به حدیث معروف که امت اسلامی را به هفتاد و سه فرقه می‌رساند بوده‌است.
خود در یکی از رسایل نگاشته که در آن ایام به مطالعهٔ کتب جمعی از محققین مانند ابن طاووس و خواجه نصیرالدین طوسی و ابن فهد حلی و صاحب مجلی و سید حیدرآملی و ابن میثم بحرانی و شهید ثانی و شیخ بهاءالدین عاملی و والد او و میرابوالقاسم فندرسکی و میرمحمدباقر داماد و مولانا محمدتقی مجلسی و مولانا محمد صالح مازندرانی و ملامحسن کاشانی و غیر ذلک اعلی اللّه درجاتهم رسیدم و یقینم بر حسن سلوک و ریاضت زیاده گردید و نیز واضح است که ذکر به اجازه موجب استمرار آن عمل و تأثیرش بیشتر است. چنانکه مولانا محمد تقی مجلسی اجازهٔذکر از شیخ بهائی داشت و ملا محمد صالح مازندرانی در شرح کافی و سایر محققین در کتب خویش تصریح کرده‌اند که ذکر محتاج است با اجازه. لهذا به هر یک از صاحبان اجاز استدعای کلمهٔ طیبه یا اسمی دیگر از اسمای حسنای الهیه و ادعیهٔ مأثوره متوجه می‌شد. مانند سید محقق میرزا ابوالقاسم مدرس مدرسهٔ شاه اصفهان و فاضل محقق میرزا محمد علی میرزا مظفر و مولانا محراب جیلانی و میرمحمد علی و میر مظفر کاشانی و سایر اکابر اهل سلوک و از بیست و هفت سالگی غالب اوقات را به عبادات می‌گذرانیدم و در خدمت علامة العلماء مولانا میرزا ابوالقاسم قمی تحصیل می‌نمودم و در آن اوقات در خدمت جناب استادی مکرر در بعضی مسائل دو سه روز مباحثه اتفاق می‌افتاد و نوشتجاتی که حسب الامر آن جناب بر مدارک الاحکام و شرح لمعهٔ دمشقیه بر منتخب قضا و شهادات مقید شده بود ایشان تحسین می‌فرمودند و امر نمودند که در همدان متوجهٔ فتاوی امور مسلمین شوم. چون ضعیف نظر به مخاطرات کلیه که در آن امر می‌دیدیم متوجه نمی‌شدم. بعد از چهار پنج سال اوقات خود را تبعیض نموده سهمی را به مطالعهٔ کتب و تعیلقه نوشتن بر کتاب کفایة المقصد مصروف داشتم. سوای عبادات آن ودر عبادات به مدارک الاحکام اقتصار نمودم و سوای حج بر عبادات او حاشیه نوشتم و همچنین بر اکثر کتب کفایة و سهمی دیگر را به طاعات و اوراد و اذکار و اربعین و انزوا و تقلیل طعام به طریق شرع مقدسه صرف نمودم و در سن سی سالگی از مسافرت مراجعت و دو مرتبه به عتبات عالیات مشرف شده و اما بیشتر اوقات را به عزلت گذرانیدم.
۶۱ تن از وکلا طی صدور یک بیانیه اعتراضی برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران حکومتی گشت ارشاد با زنان مخالف حجاب اجباری را محکوم کردند و استمرار سیاست‌های حکومت در این خصوص را خلاف قانون و آزادی های عمومی دانستند.
به بخش نان رهی سال و مه به استمرار که در پناه تو باشم چو بندگان به رفاه
آئوکی تاکه‌شی (به ژاپنی: 青木健) (زاده ۱۹۷۲ میلادی) یک پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه هنر و فرهنگ شیزوئوکا (تا سال ۲۰۱۷) در ژاپن است و همچنین در بخش فرهنگ و زبان دانشگاه کیئو نیز عضویت دارد. وی در سال ۲۰۰۳ میلادی (تحقیق در زمینه استمرار مزدیسنا در دوران ساسانی و عقاید اسلامی-زرتشتی آذرکیوانیان در قرون وسطی) مدرک دکترا را از دانشگاه توکیو دریافت کرد. وی عضو پژوهش زبان و فرهنگ در دانشگاه کیئو است.
جمله فرسادان پیشین و پسین آمد استمرار برهان متین
از طرفی دیگر روز جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹ سازمان عفو بین‌الملل اعدام این فرد را به اتهام نوشیدن الکل نمونه‌ای از «بی رحمی و غیرانسانی بودن» نظام قضایی جمهوری اسلامی دانسته‌است. در بیانیه‌ای دایانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی در سازمان عفو بین‌المل گفت: «مقام‌های ایران بار دیگر با اعدام مردی به سادگی به خاطر نوشیدن الکل، بیرحمی مطلق و عریان و غیرانسانی بودن نظام قضایی خود را به نمایش گذاشتند.» همچنین عفو بین‌الملل از استمرار اعدام در ایران ابراز تاسف کرده و تأکید کرد که هیچ توجیهی برای این مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی وجود ندارد و خواهان لغو تمامی اعدام‌ها در ایران شد.
در تاریخ مغول مسطور است که در ایام آن طوری هر روزه بقید استمرار نهصد سر مادیان و نود هزار گوسفند صرف سفره دعوت و خرج حجاب حضرت او بود و هر کس را از اقارب و خویشان که در روز رزم قراخان دست از جان شسته بموکب او پیوسته بود ایغوز لقب کرد، اقوام قنقلی و قلج و قارلوق و قپچاق و آقاجری از نسل ایشانند و باعث اختصاص این طوایف و اقوام بدین اسامی و القاب همان است که در تواریخ مشهوره مسطور و در السنه و افواه مشهور گشته، تکرار ذکر آن موهم اطناب و خارج از سیاق این کتاب است.
به استمرار، نعمت در نظرها خوار می‌گردد ز گلگشت چمن لذت نباشد باغبان‌ها را
«لَهُمْ عَذابٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا» بالقتل و الاسر و الجلاء، «وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَقُّ» لدوامه و استمراره، الشقّ و المشقّة: الشدّة، «وَ ما لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ واقٍ» دافع یدفع عنهم عذاب اللَّه.
باستان‌شناسان در حفاری‌های خود از دوره‌های آغازین زندگی بشر، از دوران سنگی تا دوران معاصر، به کشف اشیایی به شکل آلت مردانه که از سنگ یا چوب ساخته شده بود نائل آمدند که حاکی از استمرار تاریخی استفاده از آلت مصنوعی (دیلدوها) توسط انسان‌های اولیه تا به امروز است. در کتاب حزقیال از کتب عهد عتیق، به استفاده از این آلت اشاره شده‌است. سنت اسلام و آموزه‌های مراجع دینی در بعضی از فرقه‌های اسلامی استفاده از این‌گونه وسایل و دیگر وسایل خودارضایی را به‌شدت منع کرده‌است و استفاده از این‌گونه وسایل را جزو گناهان کبیره محسوب می‌کند.
اما لذت، علت محبتی تواند بود که زود بندد و زود گشاید، چه لذت با شمول وجود به سرعت تغیر و انتقال موصوف است چنانکه گفتیم، و استمرار و زوال از سبب به مسبب سرایت کند؛ و اما نفع، علت محبتی بود که دیر بندد و زود گشاید، چه نفع رسانیدن با عزت وجود سریع الانتقال بود؛ و اما خیر، علت محبتی بود که زود بندد و دیر گشاید، زود بستن از جهت مشاکلت ذاتی که میان اهل خیر بود، و دیر گشادن از جهت اتحاد حقیقی که لازم ماهیت خیر بود و اقتضای امتناع انفکاک کند؛ و اما مرکب از هر سه علت محبتی باشد که دیر بندد و دیر گشاید، چه استجماع هردو سبب یعنی نفع و خیر اقتضای هر دو حال کند.
در مبحث نظریه بازی‌ها و تکامل، یکی از مکانیسم‌هایی که باعث استمرار در بروز رفتارهای مشارکتی می‌شود، بخصوص آن دسته از این رفتارها که بدون هیچ چشم‌داشتی انجام می‌شوند، رقابت در قالب ایثار است. این نوع از رفتار در دسته بزرگی از تعاملات اجتماعی همچون تعاملات بین حیوانات، دوستان، سیاستمداران و ... بروز پیدا می‌کند.