اختفا
معنی کلمه اختفا در فرهنگ عمید

اختفا

معنی کلمه اختفا در فرهنگ عمید

پنهان شدن، نهان شدن، پوشیده شدن.

معنی کلمه اختفا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) نهان گردیدن پوشیده گردیدن پنهان شدن استتار تواری .

معنی کلمه اختفا در فرهنگستان زبان و ادب

{concealment} [علوم نظامی] پنهان ساختن چیزی برای حفاظت در برابر عملیات دید بانی یا مراقبت دشمن
{occultation} [نجوم] پنهان شدن موقت یک جِرم آسمانی در پشت جرم آسمانی دیگر

معنی کلمه اختفا در دانشنامه عمومی

اختفا یا غیبت رویدادی در اخترشناسی است که هنگامی رخ می دهد که یک شی توسط شی در حال عبور دیگری، از دید بیننده پنهان شود. همچنین در هر موقعیتی که در آن، یک شی در ناحیه های «پیش زمینه»، از نمایش یک شی در «پس زمینه» جلوگیری کند. در این مفهوم کلی، غیبت آنچه که ناپدیدشده تنها از صحنهٔ بصری و مشاهده شدن مورد گفتگو است. مانند غیبت هواپیمای در حال پرواز با ارتفاع کم در پشت پیش زمینه ها، و تصویرها بر صفحهٔ کامپیوتر.
هرگاه از دید یک ناظر، یک جسم آسمانی که در ظاهر بزرگتر است از مقابل یک جسم آسمانی که در ظاهر کوچکتر است عبور نماید، فروپوشان یا اختفاء جسم دوم ( توسط جسم اول ) رخ داده است.
اختفا (فیلم). اختفا ( به انگلیسی: The Silencing ) یک فیلم در ژانر اکشن - تریلر آمریکایی - کانادایی به کارگردانی رابین پرانت و نویسندگی میکا رنوم است که در سال ۲۰۲۰ اکران شد. نیکولای کاستر - والدو و آنابل والیس از ستارگان آن هستند. این فیلم دربارهٔ یک شکارچی و کلانتر است که به دنبال قاتلی می گردند که سال ها پیش دختر شکارچی را ربوده است.
این فیلم در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰ از طریق سینمای خانگی پخش شد، و قرار است در ۱۴ اوت ۲۰۲۰ توسط سابان فیلمز به صورت وی اودی در دسترس قرار گیرد.
• نیکولای کاستر - والدو در نقش ریبرن سوانسون
• آنابل والیس در نقش کلانتر آلیس گوستافسون
• هیرو فاینس - تیفین در نقش بروکس گوستافسون
• زان مک کلارنون
• ملانی اسکروفانو در نقش دبی
• شاون اسمیت در نقش دکتر بون
اختفا (فیلم ۲۰۱۳). اختفا یا سفید کردن ( به انگلیسی: Whitewash ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۳ و به کارگردانی امانوئل هوس دسماریس است. در این فیلم بازیگرانی همچون توماس هیدن چرچ، آنی پاسکال، مارک لابرچه، ایزابل نلیسه و جنوی لاروچه ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه اختفا در فرهنگ فارسی

معنی کلمه اختفا در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:استتار

جملاتی از کاربرد کلمه اختفا

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، قره‌باغی در روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ در منزل یکی از دوستانش مخفی شد و پس از ۱۴ ماه اختفا و تغییر محل خود، در نهایت از فرودگاه مهرآباد با گذرنامه جعلی خارج شد. وی در ۲۲ مهر ۱۳۷۹ در پی ابتلا به بیماری سرطان، در سن ۸۱ سالگی در بیمارستانی در پاریس درگذشت.
ز بعد از کشف او گر در قفائی نباشد استتار و اختفائی
چون برون آید ز ابر اختفا خورشیدوار بر زمین آید کسی کو چرخ چارم جای اوست
در روز سوم ماه مه، فعالین علیه شرکت دو کشور آپارتاید در رقابت‌های بین‌المللی تنیس در شهر بوستا سوئد اعتراض کردند. این اعتراضات جزو خشونت‌آمیزترین اعتراضات تظاهرکنندگان علیه پلیس سوئد در طول دهه ۱۹۶۰ بودند و موجب ایجاد گفتگو بین دولت سوئد و برگزارکنندگان اعتراضات برای جلوگیری از افزایش خشونتها شدند. مسابقه چندی بعد در اختفا برگزار شد و سوئد با نتیجه ۴ بر ۱ برنده مسابقه شد.
در جهان دجال‌خویان فرصتی خوش یافتند تا برون آیند از بیغوله‌های اختفا
تو را امام زمان گر در اختفاست صلاح صلاح ما همه آنست کان تو راست صلاح
عشق چو سیمرغ و دل آمده چون کوه قاف آن همگی اختفا و این همگی انکشاف
در سال ۲۰۳ هجری قمری معتصم عباسی حاکم قاین شد و زید و محمد بن موسی برادران رضا قیام کردند. محمدبن موسی در کاخک و زیدبن موسی در نبرد با سربازان مأمون در دشت آفریز به شهادت رسیدند. در همین سال عبدالله به دلیل تعقیب نظامیان مأمون پیوسته متواری بود و در حال اختفا به سر می‌برد. چون طوایف اعراب در منطقه خضری سکونت داشتند برای امنیت بیشتر بدان محل پناه برد. بعد از شهادت رضا مأمون او را برای ولایتعهدی طلب کرد و او رضا نداد. وی شعر نیکو می‌گفت و از روات احادیث بود. از بیم بنی العباس به بادیه گریخت و هم در آنجا وداع جهان گفت».
بود هو اعتبار از ذات حضرت ز حیث اختفا و فقد غیبت
تا حق‌پرستان بر ملا بینند یزدان را لقا ز اطلاق و غیب و اختفا در قید اظهار آمده
در ۲۲ فوریه، هیچ اطلاعی از یانوکوویچ در دسترس نبود. علی‌رغم گزارش رسانه‌ها مبنی بر پرواز یانوکوویچ به خارکوف محل اختفای او نامعلوم بود (طبق گفته فرماندار وقت منطقه خارکوف، میخایلو دوبکین، یانوکوویچ در آن روز در خارکوف بوده‌است) اولکساندر تورچینوف گفت که اکثر وزرا ناپدید شده‌اند، از جمله زاخارچنکو وزیر کشور که گزارش شده به بلاروس گریخته‌است.
اختفا را خارپشت آمد مثال صورت تشنیع و غیبت شد شغال
عبدالله بن موسی در میان قبایل عرب ثقفی و سالاری در حوالی روستای قدیم خضری به‌طور اختفاء زندگی می‌کرد تا اینکه در سال ۲۴۷ هجری قمری بر اثر بیماری مرد. بنا به وصیت او جنازه را بر شتری نهادند تا هر جا شتر زانو بزند مدفن او باشد. شتر پس از طی مسافتی در محلی نزدیکی دشت بیاض توقفی کوتاه کرد و دو مرتبه بلند شد و به راهش ادامه داد. این مقام هم‌اکنون به مزار شهرت دارد. در نهایت شتر در محل روستای کارشک توقف و جنازه او در محل فعلی به خاک سپرده شد.
آقامحمدخان در سال ۱۷۴۲ م/۱۲۱۱ ه‍.ق در استرآباد متولد شد. پدرش محمدحسن‌خان قاجار نام داشت و پدربزرگش فتحعلی‌خان قاجار بود. در زمان تولد محمد، پدر او در بیابان‌های قره‌قوم و تحت حفاظت ترکمن‌های یموت مخفی شده بود. دلیل این اختفا، دشمنی و رقابت میان دو شاخهٔ ایل قاجار، یعنی قوانلوها و دَوَلوها بود. محمدحسن‌خان از شاخهٔ قوانلو بود و در این زمان، خان‌های شاخهٔ رقیب از قدرت بیشتری برخوردار بودند.
محمد پسر اشعث بود که نقش اصلی را در اسير شدن مسلم بن عقيل در كوفه ايفا كرد و در درگيری مسلم با سربازان عبيدالله بن زياد نقش فرماندهی را بر عهده داشت. فرزند محمد، يعنی عبدالرحمن بن محمد بن اشعث كسی بود كه محل اختفاي مسلم را متوجه شد و آن را به عبیدالله بن زیاد خبر داد.
تپه «خئر سئق» در قسمت شمالی این روستا قرار دارد که قسمت فوقانی آن محلی مسطح و وسیع است که دور تا دور آن به صورت حلقه وار و از تخته سنگ‌های طبیعی احاطه گردیده است. در میان این تخته سنگ‌ها غاری نیز وجود دارد که به گفته اهالی، در گذشته لانه خرس و در زمان جنگ، محل اختفا بوده‌است. احتمال می‌رود قدمت این تپه باستانی به چند هزار سال پیش برسد. سنگ‌های این تپه از نوع سنگ آذرین و مخلل و بسیار سبک هستند.
آن هم توئی به صورت و معنی که شخص او با اسم و کینه تو کند جلوه ز اختفا
انتخاب محل یا موضع‌یابی، انتخاب بهترین و مطلوب‌ترین نقطه و محل استقرار است به طوری که پنهان و مخفی کردن نیروی انسانی، وسایل و تجهیزات و فعالیت‌ها را به بهترین وجه امکان‌پذیر سازد؛ بنابراین اگر انتخاب محل به خوبی انجام شود، به‌کارگیری و استفاده از وسایل و ابزار مصنوعی برای استتار و اختفا ضرورتی پیدا نمی‌کند یا این ضرورت به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. مکان‌یابی صحیح،
بامداد ۵ آبان ۹۸ مصادف با ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: «هم‌اینک اتفاق مهمی رخ داد». ساعتی بعد، یکی از مقامات نظامی آمریکا خبر داد با کمک سازمان سیا مکان اختفای ابوبکر بغدادی در ادلب سوریه را کشف کرده و نیروهای دلتای فرماندهی مشترک عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا به آن محل حمله کرده‌اند. محل اختفای او در منطقه‌ای قرار داشت که در نفوذ نیروهای روسیه و ترکیه بود. این حمله با حضور ۸ بالگرد آمریکایی همراهی شده و در نهایت پس از محاصرهٔ البغدادی، او جلیقهٔ انتحاری خود را منفجر کرده و کشته شده‌است.
بهر شیئی که لطفش اختفا یافت در آن شی‌ء سر شیئیت خفا یافت