اختصار

اختصار

معنی کلمه اختصار در لغت نامه دهخدا

اختصار. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) کوتاه کردن سخن را. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). سخن کوتاهترین گرفتن. ( زوزنی ). تلخیص. ایجاز. || اختصار سجده ؛ خواندن سوره سجده را و گذاشتن آیه سجده را تا سجود واجب نیاید. || اختصار طریق ؛ گرفتن نزدیک ترین راه را در رفتن. ( منتهی الارب ). راه کوتاه تر برفتن. ( تاج المصادر بیهقی ). راه کوتاهترین گرفتن. ( زوزنی ). || یک دو آیه از آخر سوره در نماز خواندن. || دور کردن زوائد را از چیزی. || آیه سجده را جدا خواندن تا سجده کند. || عصا در دست گرفتن از بهر تکیه. ( تاج المصادر بیهقی ). مِخصرَه بدست گرفتن. || گرفتن تهیگاه را. دست بر تهیگاه نهادن. || از بیخ نبریدن جَزّ را: اختصر فی الجَزّ. ( منتهی الارب ). || اکتفاء. بسنده کردن :
پیش تو آمدی و نکردی ، بجان تو
بر شعر مرثیت که فرستاد، اختصار.عبدالواسع جبلی.در غیاث اللغات آمده : اختصار باصطلاح اهل معانی ، سخن را قلیل اللفظ و کثیرالمعنی آوردن واین بهتر است و اقتصار ضد این است و آن بد است. و مؤلف کشاف اصطلاحات الفنون آرد: اختصار، با صاد مهمله ، نزد برخی از اهل عربیت مرادفست با ایجاز. و پاره ای گفته اند اخص از ایجاز است زیرا خصوصیت اختصار بواسطه حذف جمله باشد بخلاف ایجاز. و نزد سکّاکی ایجاز نسبت بسوی متعارف است و اختصار نسبت بمقتضی مقام و شرح آن ضمن معنی ایجاز بیاید. عبدالعلی بیرجندی در حاشیه شرح ملخص گوید: ایجاز بیان معنی مقصود باشد بکمترین الفاظی که ممکن است بدون حذف. ولی اختصار عبارت است از حذف با قرینه ای که دلالت بر محذوف کند. و اقتصار عبارت است از حذفی که نه بر طریق اختصار باشد. و گاهی اختصار را در مقابل و مرادف ایجاز قرار دهند و استعمال کنند - انتهی. و گاه مراد از اختصار حذف با دلیل و از اقتصار حذف بدون دلیل باشد، چنانکه در ضمن معنی حذف بیان شده. بنابراین اختصار اعم از تعریف بیرجندی است. زیرا آن شامل حذفیست که دارای قرینه هست اما دلالت بر خصوصیات محذوف نکند، بخلاف گفتار بیرجندی. و در پاره ای از حواشی بر ضوء بیانی شده که حاصل آن این است که اقتصار ترک پاره ای از کلمات است بنحوی که گوئی اصلاً چیزی ترک نشده ، مانند ترک فاعل در فعل مجهول. و بعبارة اخری حذف از لفظ و نیت با یکدیگر باشد. و حذف با بودن محذوف غیر مراد است و بنابراین گفته اند که : اقتصار بر یکی از دو مفعول باب «علمت » جایز نیست. زیرا حذف یکی از دو مفعول باب مزبور از لفظ جائز است نه از معنی ، چنانکه در این آیه مبارکه : و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل اﷲ امواتاً ( قرآن 169/3 ). ای لاتحسبن الذین قتلوا انفسهم امواتاً. و اختصار ترک پاره ای از کلماتست از حیث صورت و نه از روی حقیقت. و تعبیر میشود از آن بحذف از لفظ بدون نیت. و بحذف با بودن محذوف مراد. و در شرح هدایة نحو در خطبه گوید: اختصار کمی لفظ و معنی است. و برخی گفته اند: اختصار مختص به الفاظِ میباشد. دیگری گوید: اختصار حذف با دلیل است. دیگری گفته : حذف از لفظ است بدون نیت. دیگری گفته : کمی الفاظ و فزونی معانی است. و اقتصار عکس آن باشد در تمام تعریفات مذکوره - انتهی. و در حاشیه منقوله از شرح هدایة گفته است : اینکه در شرح هدایة گفته اقتصار در تمام تعریفات مذکور عکس اختصار است بیانش این است که در تعریف اول ، اقتصار کمی لفظ و کثرت معانی. و در تعریف دوم ، اقتصار غیرمختص بالفاظ است. و در تعریف سوم ، اقتصار حذف بدون دلیل است. ودر تعریف چهارم ، اقتصار حذف از لفظ و نیت با هم است. و در تعریف پنجم ، اقتصار افزونی الفاظ و کمی معانی است. پس در تمامی تعریفات عکس اختصار است : و هم در آن جانب ایجاز و اختصار بغایت رسانیده آید. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه اختصار در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - کوتاه کردن ، ایجاز. ۲ - اکتفاء، بسنده کردن .

معنی کلمه اختصار در فرهنگ عمید

مختصر کردن، کوتاه کردن.

معنی کلمه اختصار در فرهنگ فارسی

مختصرکردن، کوتاه کردن، کوتاه کردن سخن
( مصدر ) ۱ - سخن را کوتاه کردن تلخیص ایجاز اجمال . ۲ - یک دو آیه از آخر سوره در نماز خواندن . ۳ - اکتفائ بسنده کردن . یا باختصار . از روی اختصار به کوتاهی بدون حشو و زواید مختصرا اختصارا .

معنی کلمه اختصار در دانشنامه عمومی

اختصار یا کوته نوشت در اصطلاح معانی آن است که گوینده منظور خود را با کمترین الفاظ بیان کند، بی آنکه در تفهیم معنی خللی وارد آید. این کار اغلب با حذف به قرینهٔ کلمات یا آوردن مَثَل صورت می گیرد، مانند این عبارت از گلستان سعدی نه هر چه به قامت مهتر، به قیمت بهتر.
اختصار شکل خلاصه شده ی یک کلمه یا گروهی از کلمه هاست. ما کلمه ها و عبارت ها را کوتاه می کنیم تا فضای کمتری را در صفحه اشغال کند.
به طورکلی اختصار مرداف ایجاز حذف است اما بعضی بین آن دو تفاوت هایی جزئی قائل شداند، از جمله گفته اند که اختصار در مورد آثاری که قبلاً پدید آمده است، اعمال می شود اما ایجاز در حین پدیدآوردن کلام مرعی می گردد.
کوته نوشت صورت فشردهٔ نوشتاری یک واژه یا عبارت است که معمولاً برای صرفه جویی در جا به کار می رود و خصوصاً در کتاب های مرجع که برخی عبارات یا کلمات مکررا مو رد استفاده قرار می گیرند، کاربرد دارد. کوته نوشت ممکن است شناخته شده باذب س::ژ۲ص ذب رغ سصژزقصشد مانند «م» برابر با «میلادی» یا «نک» برابر با «نگاه کنید به» که هر دو شناخته شده هستند یا قراردادی باشد مانند «جمشسر» برابر با «جمهوری متحد شوروی سوسیالیستی روسی» که به طور قراردادی در دائرةالمعارف فارسی به کار رفته است.
در گذشته، که عمل نوشتن فقط با دست انجام می گرفت، شکل کوتاه شده ی کلمات باعث صرفه جویی در وقت و فضای نوشتاری می شد.
در کتاب های خطی یونانیان و رومیان باستان، اختصارات فراوانی از کلمه ها و عبارت ها دیده می شوند که برای یافتن رمز آن ها، آموزش ویژه ای لازم است. اکنون نیز تعداد بسیار زیادی از این گونه اختصارات که یونانیان باستان به جای مانده، مورد استفاده قرار می گیرند.

معنی کلمه اختصار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] داخل نکردن حجر اسماعیل در طواف (اختصار شوط) و همچنین نهادن دو دست بر تهیگاه را اختصار می گویند که از اختصار به معنای نخست در باب حج سخن گفته‏اند.
داخل کردن حجر اسماعیل در طواف واجب است و اگر کسی در یک دور از داخل حجر اسماعیل یا بالای دیوار آن طواف کند، بنابر تصریح جمعی از فقها آن دور باطل است و باید اعاده کند، ولی نیازی به اعاده طواف نیست.

[ویکی فقه] اختصار (علوم قرآنی). اختصار، کوتاه گویی به سبب وضوح مطلب را می گویند.
«اختصار» یکی از اسباب ایجاز حذف است که در آن، گوینده قصد کوتاه گویی و اختصار و پرهیز از کلام بیهوده دارد و برخی مطالب را به دلیل ظهور و روشنی آن ها نمی آورد. پس، سبب « ایجاز حذف » مجرد اختصارگویی و دوری از بیهوده گویی است.

معنی کلمه اختصار در ویکی واژه

کوتاه کردن، ایجاز.
اکتفاء، بسنده کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه اختصار

آخر از بهر شهرت و بدعت نکند اختصار بر حکمت
اف‌ال (اختصار برای مرتبهٔ تابع) یک زبان برنامه‌نویسی است ک در سال ۱۹۸۹ توسط جان باکوس، جان ویلیامز و ادوارد ویمرز در مرکز پژوهشی آلمادن آی‌بی‌ام ساخته شد.
ابوالحسن علی بن سهل رَبَّن الطبری یا به اختصار اِبْنِ رَبَّن طبیب مسلمان در قرن سوم هجری، کاشف مسری بودن سل ریوی و به روایتی استاد زکریای رازی بوده‌است. برخی وی را در کنار زکریای رازی، ابن سینا و مجوسی یکی از «ارکان چهارگانه طب اسلامی» دانسته‌اند؛ گرچه برخی نیز با این نظر مخالفند.
در حسب حال خود سخنی چند داشتم لیکن برین یکی کلمه کردم اختصار
ز حد گذشت جسارت کنون همان بهتر که بر دعا سخن خویش اختصار کند
همه را برشمرد نتوانم ورنه از اختصار وامانم
ابوجعفر محمد بن جریر بن رستم طبری آملی (۲۲۶–۳۱۰ قمری) یا به اختصار ابن رستم طبری دانشور و متکلم برجسته امامی اواخر سده سوم قمری که اصلاً از آمل طبرستان بود.
استفاده از فهرست علائم و اختصارات فون بایر ، برای نام گذاری پلی منتان روش مناسبی جهت نام گذاری الماسواره‌هانبود . مسئله نام گذاری این مولکول‌ها در سال ۱۹۷۸ توسط بالابان و اسچیلر مرتفع گردید.[۶]
با تمام کوشش‌ها و تحقیقات و مباحثاتی که تاکنون انجام شده، به شیوه‌ای راستین آشکار نشده‌است که دین هخامنشیان چه دینی بوده‌است. هر یک از دانشمندان برای خود دلایلی یاد کرده و جهت صحت و اثبات دلایل مستنداتی آورده‌اند. شمار مخالفان و موافقان زرتشتی بودن هخامنشیان در بین پژوهشگران تقریباً برابر است. ریچارد فرای در کتاب میراث باستانی ایران نوشته‌است: تعیین دین پادشاهان پارسی در زمان هخامنشیان بسیار دشوار است. در این باره جز استنباط‌های کلی و غیرقطعی کاری نمی‌توان کرد. در جدول زیر به اختصار نام دانشمندان و نظرات آن‌ها آمده‌است.
روی به ندما کرد و گفت از آن هزار قبا هر کدام که اختیار کردمی اینجا رسوا گشتمی. الحمدلله شکرا که بر این سیاه اختصار افتاد.
مدح تو غایت ندارد لیکن از بیم ملال بعد ازین خواهم ثنا را بر دعا کرد اختصار
سلطان ترا بچرخ برین بر کشید وآخر بدین همی نکند اختصار
فاطمه اختصاری در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ در دولت حسن روحانی به همراه مهدی موسوی با حکم شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران (قاضی مقیسه) به ترتیب به ۱۱ و نیم و ۹ سال حبس و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند. آن‌ها پس از اعتراض به رأی دادگاه و حکم بدوی، به دلیل وجود احتمال نسبتاً قویِ عدم تغییر حکم بدوی در دادگاه تجدید نظر و نهایی شدن حکم سنگین اولیه، به صورت غیرقانونی و از مرزهای کردستان از کشور خارج شدند. او پس از یک و سال نیم اقامت در کشور ترکیه، با استفاده از بورس آیکورن به نروژ مهاجرت کرد و هم‌اکنون در این کشور زندگی می‌کند.
و اندر معنی این لفظ سخن بسیار اید، اما تخفیف را اختصار کردم و اللّه اعلم.
هر چند که به‌لحاظ معنا سوابقی در تفکرات پیش از او و به‌ویژه در اندیشه معتزله، موجود است. تعابیری کلامی و معتزلی، مانند: شیء ثابت، معدوم ثابت، ثابت ازلی و معدوم ازلی می‌تواند پیشینه اندیشه «اعیان ثابته» به‌حساب آید. به اختصار، بنا بر مشرب ابن‌عربی، علت طرح اعیان ثابته بدین قرار است که: خداوندْ عالِم است و علم او تابع معلومات است؛ امّا از آنجا که علم الهی، ازلی است؛ معلومات وی نیز می‌بایست ازلی باشد؛ ابن‌عربی، این معلومات ازلی را «اعیان ثابته» می‌نامد.
عقل گفتا : هر دوان باشید و مکنید این لجاج من بگویم یک سخن ، باید بدین کرد اختصار
امامقلی میرزا عمادالدوله، یا عمادالدوله دولتشاه یا به اختصار عمادالدوله، از رجال نامدار ایران در عصر قاجار و پسر ششم محمدعلی میرزا دولتشاه بود. عمادالدوله همچون پدرش دولتشاه برای سالیان مدید حکومت ایالات غربی ایران را بر عهده داشت و با عنوان والی غرب و سرحددار عراقین خوانده می‌شد. وی همچنین مدتی وزیر عدلیه (دادگستری) ایران بود.
چهار دنباله برنامه‌ریزی‌شده مانند فیلم اصلی دارای طرح داستانی مستقل «کاملاً اختصاری» هستند که «به فرجام خودشان می‌رسند». هر چهار فیلم دارای فرا روایتی هستند که فیلم‌ها را به هم مرتبط می‌کند و داستان خانوادهٔ سولی در مرکز آن قرار دارد. جیمز کامرون دنباله‌ها را «گستره‌ای طبیعی از همه موضوعات و شخصیت‌ها، و جریان نهفتهٔ معنوی» از فیلم نخست توصیف کرده‌است.
پس اهل این طریقت اقتدا بدو کنند در حقایق عبارات و دقایق اشارات و تجرید از معلوم دنیا و نظاره اندر تقدیر مولی. و لطایف کلام وی بیش از آن است که به عدد اندر آید و مذهب من اندر این کتاب اختصار است. و باللّه التوفیق.
اسداله تقی‌زاده یا اسعدالله یک محیط بان است که نام کامل او در روزنامه‌ها و وبسایتها اسدالله تقی‌زاده، اسعد تقی‌زاده، ساعد تقی‌زاده، یا به اختصار محیط بان دنا آمده‌است. اسد تقی‌زاده به صورت قراردادی در استخدام سازمان حفاظت محیط زیست ایران بوده‌است.