رفت و آمد

معنی کلمه رفت و آمد در لغت نامه دهخدا

( رفت و آمد ) رفت و آمد. [ رَ ت ُ م َ ] ( مص مرخم ، اِ مرکب ) تردد. ( ناظم الاطباء ). همان آمد و رفت است. ( آنندراج ). رفتن و آمدن. ایاب و ذهاب. ( فرهنگ فارسی معین ). ذهاب و ایاب.آمد و شد. آمد و رفت. ( یادداشت مؤلف ) :
ز رفت و آمد غمهای بدمستت خبر دارم
صدا آید به گوشم چونکه در دل بازمی گردد.ملاقاسم مشهدی ( از آنندراج ). || مراوده و معاشرت. ( فرهنگ نظام ). مراوده. اختلاف. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به آمد و رفت شود.
- رفت و آمد کردن ؛ آمد و شد داشتن. تردد کردن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه رفت و آمد در فرهنگ معین

( رفت وآمد ) (رَ تُ مَ ) (مص مر. ) رفتن و آمدن ، ایاب و ذهاب .

معنی کلمه رفت و آمد در فرهنگ فارسی

( رفت و آمد ) ( مصدر ) رفتن و آمدن ذهاب و ایاب .

معنی کلمه رفت و آمد در ویکی واژه

traffico

جملاتی از کاربرد کلمه رفت و آمد

بازداشت خانه به خانه فعالان و گسیل نیروهای پلیس به برخی شهرها وجود داشته و شب جمعه در سوسنگرد «منع رفت و آمد» برقرار شده و به خانه برخی فعالان هجوم برده‌اند.
بزرگ‌ترین قطب صنعتی کابل در ناحیه ۹ و در شمال دریای کابل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی واقع شده‌است. حدود ۶ کیلومتری بالاشهر کابل، در زمینی حدود ۹ هکتار در بگرامی با جدیدترین امکانات که به تاجران اجازه کسب و کار را در آنجا می‌دهد، تکمیل شده‌است. این پارک مدیریت حرفوی در زمینه نگهداری روزانه جاده‌ها، سرک‌های داخلی، زمین‌های عادی، زمین‌های پارک، زنگ خطر ۲۴ ساعته و کنترل به رفت و آمد موترها و اشخاص دارد. کارخانه‌های که آنجا فعالیت دارند شامل: کارخانه ۲۵ میلیون دالری حبیب گلزار نماینده رسمی تولید انحصاری کوکاکولا در افغانستان و نماینده رسمی شرکت تویوتا افغانستان و نماینده رسمی محصولا نستله در افغانستان، کارخانه نوشابه‌های غیر الکولی الکوزی، کارخانه شیر قوت، و….
کاری که قوه قضاییه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط این‌ها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.
این که وقت رفت و آمد بود اما این گروه در نشستن نیز یک نوع دگر رم می‌کنند
از آن یک دم که بر گردون قدم در رفت و آمد زد کشد از پای او تا روز محشر آسمان منت
دلیل مقصد اگر رفت و آمد نفس است ز فرق تا قدم خود کف پشیمان گیر
«‌یک تکه از این فیلم‌ها مربوط به آیت ‌الله کاشانی بود که رفتم خانه‌اش ازش فیلم‌برداری کردم. رفت سر حوض وضو بگیرد، آب را تو دهنش کرد، مزه مزه کرد، تف کرد، وضو گرفت و آمد نماز خواند و من فیلم گرفتم. بعد گفت: خوب شد آقا؟ گفتم خوب شد اما ای کاش این غروب آفتاب و این برگ‌ها که خیلی قشنگ‌اند توی عکس می‌افتاد. گفت چه‌کار باید بکنی توی عکس بیفتد؟ گفتم آخه نمی‌شه برای این‌که شما رو به قبله نماز می‌خوانید. گفت پدر جان تو به من بگو که کدام سمت نماز بخوانم، من می‌خوانم. تو چه‌کار به قبله داری؟ بعد ایستاد پشت به قبله و نماز خواند! پشت به قبله هم کاملاً نبود، ‌با یک زاویه ۹۰ درجه بود...»
آخر آن ایام ناخوش‌تر ز ایام مشیب رفت و آمد روزگاری خوش‌تر از عهد شباب
پل امام زاده هاشم که بر روی سفید رود قرار دارد ، باعث دسترسی روستا های براگور ، کندلات ، شهربیجار و... به اتوبان و رفت و آمد راحت آنان به مرکز استان و دیگر مراکز شهرستان میشود .
اسکی یا برف‌سُری (یا لَغژه‌سواری به فارسی تاجیکستان) به عنوان یک وسیله رفت و آمد، عمری به قدمت انسان دارد ولی به عنوان ورزش فعالیتی به‌شمار می‌آید که در کشورهای شمال اروپا از حدود ۳۰۰ سال پیش آغاز شده‌است.
نسیم آخر شمیمی می رساند تو رفت و آمد از گلزار مگسل
اصالت ابن بطوطه بربر بوده و به قبیلهٔ لواته می‌رسد که از قبیله‌های ساکن در شمال آفریقا بودند. خانوادهٔ او احتمالاً به امور فقهی و قضاوت مشغول بوده‌اند و خانه‌شان در طنجه محل رفت و آمد فقیهان و قاضیان بوده‌است. هنگامی که او سفرش را آغاز کرد، پدر و مادرش زنده بودند، اما اطلاع دیگری از کیستی آن‌ها در نوشته‌هایش به دست نمی‌آید. او در سال ۷۴۹ زمانی که در راه برگشت از سفرها به دمشق رسید، طی پرس‌وجویی مطلع شد که پدرش پانزده سال پیش از آن درگذشته است ولی مادرش هنوز زنده بود.
نوک خیابان وسیع‌ترگشته رفت و آمد سریع‌ترگشته
رفت آن که رفت و آمد آنک آمد بود آن که بود، خیره چه غمداری؟
از یک دوست که با خانوادهٔ این خانم رفت و آمد دارد.
سیرافی‌ها قبل از اسلام زرتشتی بودند و پس از اسلام مسلمان شدند. البته به علت موقعیت، رفت و آمد و ارتباط بسیار با جهان پیرامون و همچنین سابقه تاریخی، مردمانی با ادیان زرتشتی، یهودی، مسیحی و فرقه‌های مختلف اسلام در کنار هم زندگی می‌کردند.
اسلو یک مرکز حمل و نقل است. موقعیت این شهر در قلب آبدره اسلو، آن را به یک مقصد طبیعی برای مهم‌ترین راه‌آهن و جاده‌های اصلی تبدیل می‌کند. اما این مکان همچنین محدودیت‌هایی را نشان می‌دهد و شهر در امور مربوط به ترافیک داخلی و رفت و آمد روزانه به مناطق اطراف و تردد منطقه ای و ملی، دارای چالش‌های بزرگی است.
چاندکی مال و فزونی آروزها مرا در این سرزمین برفت و آمد بسیار واداشته است.
رفت آنکه رفت و آمد آنک آمد بود آنچه بود خیره‌ چه غم داری‌
چو ظلمت رفت و آمد صبحگاهی بیابی آن زمان سرّ الهی