ترساندن

معنی کلمه ترساندن در لغت نامه دهخدا

ترساندن. [ ت َ دَ ] ( مص ) ترسانیدن. تهدید. ارهاب. بیم دادن :
به لشکر بترسان بداندیش را
به ژرفی نگه کن پس و پیش را.فردوسی.همی کودکی بی خرد داندم
بگرز و بشمشیر ترساندم.فردوسی.کردند وعده دیگری زین به نیامد باورش
از غدر ترساند همی پرغدر دهر کافرش.ناصرخسرو.از کرم دان آنکه میترساندت
تا بملک ایمنی بنشاندت.مولوی.نصیحتگوی را از من بگو ای خواجه دم درکش
که سیل از سر گذشت آن را که می ترسانی از باران.سعدی.از ملامت چه غم خورد سعدی
مرده از نیشتر مترسانش.سعدی.

معنی کلمه ترساندن در فرهنگ معین

(تَ دَ ) (مص م . ) بیم دادن .

معنی کلمه ترساندن در فرهنگ عمید

بیم دادن، کسی را دچار ترس و بیم کردن.

معنی کلمه ترساندن در فرهنگ فارسی

بیم دادن، ترسانیدن، کسی که دچارترس وبیم کردن
( مصدر ) بیم دادن ایجاد خوف کردن دچار ترس کردن ( کسی را ).

معنی کلمه ترساندن در ویکی واژه

spaventare
بیم دادن.
گوش دادن

جملاتی از کاربرد کلمه ترساندن

خود سلیمان شدن به ثروت و جاه دیگران را ز دیو ترساندن
ریش‌سیاه فرمانده زیرک و باهوشی بود و برای دزدی به جای استفاده از زور به ترساندن تکیه می‌کرد. بر خلاف تصور رایج کنونی در مورد دزدان دریایی ستمگر، ریش‌سیاه کشتی‌هایش را با اجازهٔ کارکنانشان هدایت می‌کرد و هیچ نشانه‌ای از این‌که او هرگز به هیچ‌کدام از اسرایی که نگاه می‌داشت آسیبی رسانده باشد وجود ندارد. از او پس از مرگش تصویری رمانتیک ساخته شد و برای آثار زیادی با قالب دزدان دریایی از او الهام گرفته شد. از آن جمله می‌توان به شخصیت ریش‌سیاه در فیلم دزدان دریایی کارائیب و بازی اساسینز کرید پرچم سیاه و در انیمه وان پیس اشاره کرد.
پیش روی بار از ناسوختن نرسد کمال زاهدا تا کی ز آتش دم به دم ترساندنش
محبوب‌ترین مدل‌ها دارای فاصله کانونی بین ۹۰–۱۰۵ میلی‌متر می‌باشند و دارای نسبت بزرگنمایی ۱: ۱ هستند. همچنین فاصله کانونی کوتاه‌تری مانند ۵۰ یا ۶۰ میلی‌متر وجود دارد، اما این فاصله کوتاه‌تر کارایی دارد، به این معنی که شما باید به موضوع خود نزدیک شوید و خطر ترساندن آن را داشته باشید. بزرگنمایی ۱: ۱ به این معنی است که هنگامی که شما به عنوان نزدیکترین حد ممکن تمرکز می‌کنید، موضوع شما به همان اندازه در زندگی واقعی بسیار حساس است؛ بنابراین اگر شما یک سنسور کامل قاب ۳۶ × ۲۴ میلی‌متر داشته باشید، به این معنی است که هر حشره‌ای که می‌خواهید شلیک کنید طول ۳۶ میلی‌متری است که فقط در تصویر شما مناسب است.
آزار و شکنجه، بدرفتاری هدف‌مند فرد یا گروهی از افراد علیه فرد یا گروه دیگری است. رایج‌ترین گونه‌ها؛ آزار و شکنجه مذهبی، نژادپرستی و سرکوب سیاسی هستند، هرچند که این اصطلاحات به‌طور طبیعی هم‌پوشانی دارند. اعمال رنج، آزار و اذیت، زندانی کردن، توقیف، ترساندن و رنج دادن، همه عواملی هستند که ممکن است آزار و اذیت را ایجاد کنند، اما همه رنج‌ها لزوماً آزار و اذیت را ایجاد نمی‌کنند. رنج قربانی باید به اندازه کافی شدید باشد. نقطهٔ آستانهٔ شدت، منبع بحث‌های زیادی بوده‌است.
ندارد حاصلی منصور را از دار ترساندن به چوب منع این سایل از ان در بر نمی گردد
میخ‌های بزرگ احتمالاً بین جنس نر برای جنگیدن با هم بر سر قلمرو یا جفت یابی بوده‌است. همچنین این میخ‌ها برای ترساندن حریف یا حیوانات درنده، حفاظت یا دفاع از خود نیز مفید بوده‌است.روش دفاع از خود در برابر درندگان به این صورت بوده که ممکن است یک ادمونتونیا برای حفاظت از ناحیه زیرین بدنش که احتمالاً پوست زخیمی نداشته و آسیب پذیر بوده، خود را بر روی زمین جمع می‌کرده.
آرواناها تمام مدت در حرکت هستند که احتمالاً بخاطر جستجو برای غذاست یا حتی برای طلبیدن حریف. معمولاً رفتار مثبتی را از خود بروز می‌دهند. از ترساندن آنها بپرهیزید و تانک جدا شده بچه ماهی‌ها را از آنها دور نگاهدارید. یک آروانای بالغ به راحتی می‌تواند تانک را بشکند.
عاشق شوریده را ترساندن از زخم زبان خار و خس سیلاب را در رهگذار افشاندن است
صبح همان روزی که قرار شده بود پسر به مادرش تحویل داده شود، ایوان او را نزد یک فیزیوتراپ برد. در آنجا ادعا کرد که جکسون پسرش را مورد سو استفادهٔ جنسی قرار داده‌است. او همچنین جزئیات این رابطه را شرح داد. اما او اصلأ قصد شکایت از مایکل و علنی کردن این اتهامات را نداشت. بلکه قصد داشت با ترساندن مایکل و وادار کردن او به سازش خصوصی بر سر این مسئله، به پول برسد. اما فیزیوتراپ در پیروی از قوانین ایالت کالیفرنیا، این ادعاها را به «سازمان ملی کودکان و خانواده» گزارش داد.
سایمون وایزنتال یهودی، معروف به شکارچی نازیها در سال ۱۹۴۶ مدعی شد که آلمانی‌ها از چربی اجساد برای تولید صابون استفاده می‌کردند. بسیاری از غربیان همچنان این افسانه را باور دارند. در حالی که ساموئل کراکوفسکی، محقق اسرائیلی هولوکاست، این داستان را یک افسانه دانست که آلمانی‌ها برای ترساندن زندانیان یهودی آن را ساخته‌اند. دروغ بودن افسانه صابون سازی به تأیید یدوشم رسیده‌است.
دانشنامه بریتانیکا در مقاله‌اش در مورد سیستم‌های رأی‌گیری، تخلف در یک سیستم رأی‌گیری را متشکل از موارد زیر در نظر می‌گیرد: تطمیع و رشوه دادن برای خرید رأی، ترساندن و تهدید رأی‌دهندگان، منتشر کردن شایعه‌های ناروا و تبلیغات انتخاباتی غلط، دستکاری نظام رأی‌گیری با گنجاندن صندوق‌های رأی جعلی، عدم صداقت در شمارش یا گزارش رأی‌ها، یا بی‌اعتنایی برگزارکنندگان انتخابات نسبت به نتایج انتخابات (به عنوان مثال با استفاده از نیروی نظامی). بر اساس این دانشنامه، مطالعات مقایسه‌ای نشان می‌دهد که عدم وقوع چنین تخلفاتی بیشتر به تبعیت عمومی یک مردم از ادب و نزاکت سیاسی و عادات مردم‌سالارانه آن‌ها متأثر می‌شود تا وجود قوانینی که انجام آن‌ها را نهی کند.
گر قصد تو کرد زال گردون، مهراس ترساندن اطفال، ز مهرست نه کین
اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا کارزاری را برای پایان دادن به بکارگیری کامل برنامه آگاهی کامل از اطلاعات به راه انداخت و اعلام کرد: «با بکارگیری این برنامه، حریم شخصی در آمریکا از میان خواهد رفت. زیرا همه جنبه‌های زندگی ما گردآوری خواهد شد». سان فرانسیسکو کرونیکل از برنامه آگاهی کامل از اطلاعات، انتقاد کرد زیرا این برنامه را «جنگ با تروریسم با ترساندن شهروندان آمریکایی» می‌دانست.