باد شمال
معنی کلمه باد شمال در لغت نامه دهخدا

باد شمال

معنی کلمه باد شمال در لغت نامه دهخدا

باد شمال. [ دِ ش ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) بادی که از شمال وزد. مَحْوة. شَمَل. مِسْع. ( منتهی الارب ). اَوْر. ( منتهی الارب ). جَرْبیا. اُم مَرْزَم. ( منتهی الارب ) ( دهار ) :
بر طریق راست رو چون باد گردنده مباش
گاه با باد شمال و گاه با باد صبا.ناصرخسرو.فخر ببسیاری ای عدو ز چه دارید
برگ درختید و ما چو باد شمالیم.ناصرخسرو.باد شمال عنان برگشاده... درآمد. ( کلیله و دمنه ).
خجسته نائب صدرالخلافه عون الدین
که از شمایلش آبستن است باد شمال.خاقانی.سرخ گلی غنچه مثالم هنوز
منتظر باد شمالم هنوز.نظامی.از خدمت امیرشهاب الدین حکیم محقق است که در هریو موازنه هفت هشت ماه بتواتر باد شمال میوزد بغایت لطیف و موافق مزاج خلایق است. ( ازشرفنامه منیری ). رجوع به باد و بادفراه شود.

معنی کلمه باد شمال در فرهنگ معین

(دِ شُ ) (اِمر. ) باد صبا، صبا.

معنی کلمه باد شمال در دانشنامه عمومی

باد شمال (نقاشی). بادِ شُمال یک نقاشی اثر هنرمند استرالیایی فردریک مک کوبین است که احتمالاً در سال ۱۸۸۸ میلادی خلق کرد. این نقاشی یک خانواده جوان را به تصویر می کشد — زن و کودک نشسته در گاری، مرد و یک سگ با پای پیاده — که از بوته زاری عبور می کنند که در آن باد شمال می وزد.
این نقاشی در سال ۱۹۴۱ توسط آلفرد فلتون به نگارخانه ملی ویکتوریا داده شد. این اثر در سال ۲۰۱۴ بازسازی شد.

معنی کلمه باد شمال در ویکی واژه

باد صبا، صبا.

جملاتی از کاربرد کلمه باد شمال

گویش طبری استرابادی لهجه‌ای از زبان طبری است که در شهرستان گرگان گویش می‌شود. زبان طبری استرابادی زبان بومیان آبادی‌های دهستان استرآباد جنوبی، دهستان انجیرآب، دهستان روشن‌آباد و همچنین زبان بخش عمده‌ای از مردم گرگان است. همچنین زبان طبری کتولی که زبان بومیان شهرستان علی‌آباد کتول است به همراه زبان طبری استرابادی در آبادی‌های دهستان استرآباد شمالی و دهستان قرق رایج هست. زیارت، اصفهان‌کلاته، لمسک، زنگیان و کلاجان قاجار نمونه‌هایی از آبادی‌های طبری‌زبان شهرستان گرگان هستند.
مقبره شیخ نجم الدین نقشبندی امروله مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان سنندج، بخش حسین‌آباد شمالی، روستای امروله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۵۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بر هوا ابر بهاری سیم پالاید همی بر زمین باد شمالی مشک پیماید همی
این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۲۴۵ نفر (۳۱۱ خانوار) بوده است.
به باغ سوسن آزاد هر زمان گوید غلام باد شمالم غلام باد شمال
این روستا در دهستان مرحمت‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۸۵)، جمعیت آن ۸۷۰ نفر (۲۷۳خانوار) بوده‌است.
اِسکولَک؛ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار واقع در استان گیلان میباشد. اسکولک مرکز دهستان رستم آباد شمالی است. این روستا در ۳۵ کیلومتری مرکز استان(رشت) و در ابتدای جاده قدیم قرار دارد.
بیاد دوست دل تنگ همچو غنچهٔ ماست چو جیب گل که بباد شمال بگشاید
خس صفت از جنبش باد شمال چند روی سوی یمین و شمال
بگذرد باد شمال ایدون که نشناسی که او دستهای ناقد زرّست یا باد شمال
می‌دهدم هر سحر بوی تو باد شمال زنده همی داردم جان به امید وصال
گسسته ابر بهاری طویله لؤلؤ شکسته باد شمالی شمامه کافور
بس ای ملک که ضیاع من و عقار مرا نه آفتاب مساحت کند نه باد شمال
مرزهای این محله از شمال به بلوار سیمون بولیوار، از شرق به بزرگراه اشرفی اصفهانی، از جنوب به بزرگراه هاشمی رفسنجانی و از غرب به بزرگراه ستاری محدود می‌شود. در تقسیم‌بندی شهرداری تهران، المهدی دارای مرزهای مشترک با شش محله است از جمله: مراد آباد، شهرک کوهسار و شهرک نفت (در شمال)، پونک (در شرق)، پونک شمالی (در جنوب) و در نهایت جنت آباد شمالی (در غرب). از آنجایی که المهدی در مقایسه با بیشتر مناطق تهران در یک منطقه با توپوگرافی برجسته واقع شده‌است از نظر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از هوای سالم و پاک بهره‌مند است. از طریق بزرگراه هاشمی رفسنجانی و بلوار سیمون بولیوار به سعادت آباد (از شرق) و جنت آباد (از غرب) متصل می‌شود.
این روستا در دهستان مرحمت‌آباد شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۹ نفر (۱۳۸خانوار) بوده‌است.
این روستا مرکز دهستان رستم‌آباد شمالی می‌باشد جمعیت آن بیش از ۱۰۰۰ نفر (۳۵۰خانوار) است.
بود جان بخش بوی باد شمال که وزید از مهب لطف و جمال
بناگاه برخاست باد شمال سر لشکر شهر شد پایمال
این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲٬۲۹۱ نفر (۵۹۶ خانوار) بوده است.
درگیری در خیابان امیرآباد، به‌طور شدیدی تا غروب ادامه داشت و دانشجویان خوابگاه‌های مستقر در آن خیابان (از انقلاب تا امیرآباد شمالی) بر تداوم اعتراضات خود تأکید داشتند. همچنین میدان ولی عصر و خیابان‌های منتهی به آن، صحنهٔ جنگ و گریز خیابانی میان نیروهای گارد با مردمی بود که ساعاتی از عصر، میدان را در تسلط خود گرفته بودند و از ولی عصر تا انتهای بلوار کشاورز، به صحنه‌های درگیری مبدل شده بود. هم چنین نیروهای امنیتی با یورش به پاساژهای اطراف چهار راه ولیعصر، پاساژ ایرانیان، پاساژ ولیعصر، پاساژ رضا و… اقدام به تعطیلی آن‌ها نموده که موجب محبوس شدن برخی از مردم در پاساژها شده بود.